presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2016:

Bygger merkevarer i åkeren og på vidda

  Publisert: 27.04.2016 18:50 - av  Henning Poulsen
Oslo: Finnmark Rein har skapt verdens første samiske merkevare for mat. Skjærgaarden Gartneri har på sin side bygget en merkevare som står ut i grøntdisken. Nå mottar de Merket for god design.

Onsdag ettermiddag mottok Skjærgaarden Gartneri og Finnmark Rein den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde i forbindelse med Transform 2016, landets viktigste møteplass for arkitektur- og designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

 

– Dette er to spennende og inspirerende merkevareprosjekter innen to svært ulike segmenter av landbruket. Både Finnmark Rein og Skjærgaarden Gartneri har brukt design som verktøy til å fortelle forbrukerne hvem de er og hvorfor akkurat deres produkter burde havne på norske middagsbord, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

 

Finnmark Rein: Verdens første samiske matmerkevare

– Nå bygger vi verdens første samiske merkevare for mat, og da er det stort for oss å få Merket for god design. Kanskje snakker vi også om verdens første samiske merkevarekonsept. Vi har flere merker med et samisk utgangspunkt, for eksempel innen klesdesign, men ingen rendyrkede merkevarekonsepter, sier Are Smuk Figved, administrerende direktør i Finnmark Rein i Tana.

 

Det naturlige og rene preger det visuelle uttrykket til reinkjøttet fra Finnmark Rein, noe juryen mener skiller prosjektet fra mange andre prosjekter.

 

Figved forteller at de i samarbeid med Uniform Design jobbet mye med identitet og verdigrunnlag for den visuelle identiteten.

 

– Vi brukte to år på prosessen med å utvikle et design som er gjennomtenkt "fra vidde til bord" og som viste respekt for alle ledd i verdikjeden. Uniform kom tidlig med innspill om sammenhengen mellom produktets identitet og dem som håndterer produksjonsprosessene helt fra reinsdyret blir født til maten ligger på tallerken. For oss er verdiene det naturlige og rene og respekten for dyrene og menneskene som jobber med dyrene. Identitet til reinen og reineierne og oss som jobber med dette skulle på pakken, sier Figved.

 

I oktober 2015 lanserte selskapet seks produkter i det øvre kvalitets- og prissegmentet - basert på ferskpakket kjøtt fra reinkalv. Produktene ble distribuert over hele landet gjennom Meny-kjeden.

 

Solid salg

Resultatene har vært oppsiktsvekkende gode.

 

– Etter den informasjonen vi har fått, ble det den mest suksessfulle lanseringen av et kjøttprodukt i highend-kategorien i Norgesgruppens historie. Seks uker etter lanseringen hadde vi solgt 94 prosent til full pris i butikkene. Omsetningen av ferskt reinkjøtt ble fordoblet og vi hadde 50 prosent av 52 ukers omsetning selv om vi var med kun i årets siste ti uker, sier direktøren.

 

Han mener suksessen fører med seg stolthet til kjøttprodusentene.

 

– Produktene har fått stor oppmerksomhet også utenfor landets grenser. Det har brakt stolthet tilbake hos reineierne som har gjort dette sammen med oss - noe som har vært en bevisst strategi - og bidratt til å snu fokuset fra "subsidier" til butikk og lønnsom forretningsdrift. Kunnskapen om og nærheten til markedet forsvant på 70- og 80-tallet. Nå har vi tatt den tilbake, sier Figved.

 

Skjærgaarden Gartneri: Fra anonym aktør til spennende merkevare

Etter mange år som anonym leverandør til dagligvarekjedene ønsket Stenersen Gartneri å komme tettere inn på kundene – og slippe kundene tettere inn på seg. Takket være et solid designprosjekt som inkluderer omprofilering og navnebytte har vestfoldprodusenten gått fra å være en generisk råvareaktør til å bli en av regionens mest spennende merkevarer.

 

– Vi har allerede rukket å få mye oppmerksomhet for kvaliteten på produktene vi leverer. At vi nå også mottar en designutmerkelse er noe vi er veldig stolte av. Målet vårt har vært å lage en serie med produkter som underbygger hvordan vi ønsker å drive jordbruk, og her har design spilt en svært viktig rolle, sier Bjørge Madsen. Han eier og driver Skjærgaarden Gartneri sammen med Kristin Stenersen.

 

Unik løk ble døråpner

Gamle Stenersen Gartneri, som i tre generasjoner har vært et familieeid gartneri, var Norges største leverandør av vårløk. Gjennom Bama og NorgesGruppen fikk gartneriet i Åsgårdstrand mulighet til å distribuere en helt særegen løk, skjærgaardsløken. Madsen og Stenersen skjønte at de hadde en gyllen mulighet til å bygge en egen merkevare for smaksgrønnsaker. De gikk til Panorama Design for å få hjelp.

 

– Designernes forslag var å lage en helt ny profil samt bytte navn på bedriften. Særlig et navnebytte satt langt inne, men etter hvert skjønte vi at dette var veien å gå, sier Madsen.

 

Skiller seg ut i grøntdisken

Befaringer i store dagligvarebutikker avdekket liten bruk av estetikk og formgivning i grønnsaksdisken. Bransjen er ifølge Madsen preget av store aktører og generiske produkter. Skjærgaarden Gartneri behøvde en profil og identitet som sto i kontrast til de etablerte aktørene, med utgangspunkt i verdiene frisk, leken, engasjert og raus.

 

Panorama Design kom opp med en helhetlig og gjennomtenkt profil som ikke overlater noe til tilfeldighetene; fra merkenavn, logo og typografi til materialvalg, bildestil og fargepalett. Den nye profilen ble lansert sommeren 2014, og siden har det gått slag i slag med utmerkelser og priser – og distribusjon. I fjor ble gartneriets urtepakker lansert i utvalgte Meny-butikker. De positive resultatene gjør at urtepakkene slipper inn i enda flere butikker denne sesongen.

(Pressenytt)

 

* Transform 2016 streames i sin helhet på doga.no fra klokken 10.00 onsdag 27. april. Priser og utmerkelser deles ut etter kl 18.00.

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektkoordinator Ann Kristin Godager, mobil 911 77 879

* Finnmark Rein, administrerende direktør Are Smuk Figved, mobil 905 72 177

* Skjærgaarden Gartneri, medeier Bjørge Madsen, mobil 920 80 556

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) på Transform 2016, tidligere Designdagen

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 150 søkere

* 27. april mottar 34 av disse Merket for god design

* Av disse er tre nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekster:

Skjærgaarden Gartneri og Panorama Design mottok Merket for god design på Transform 2016. Foto: Damian Heinisch

 

Finnmark Rein og Uniform Design mottok Merket for god design på onsdag. Foto: Mathias Fossum

 

Merk:

Øyeblikkelig etter at utmerkelsene har blitt delt ut vil det legges ut bilder, jurykjennelser og annen informasjon her:

http://doga.no/merket/emballasjedesign/skjærgaarden-gartneri

http://doga.no/merket/visuell-kommunikasjon/finnmark-rein

 

Når utmerkelsene har blitt delt ut vil det også legges ut filmer om mottaker her:

https://vimeo.com/164252689

https://vimeo.com/164224127

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.04.2016 18:50
Teknisk løsning ZEVS AS