presseticker

Skip to main content

Bergensere får mest kaffe for pengene i Norge

  Publisert: 14.02.2024 06:45 - av  Henning Poulsen

KAFFETØRSTE BERGENSERE. Assisterende daglig leder Lucia Andalova viser hvordan kaffemaskinen på Circle K Viken virker. Foto: Circle K Viken

POPULÆR KOPP. Jeanette Amara (t.v.) forteller at «Koppen» fylles om lag 16 millioner ganger årlig på landsbasis. Her med Trine Lill Tverfjell Isaksen, daglig leder på Circle K Bjerke i Oslo. Foto: Terje Borud

Ingen i Norge drikker så mye kaffe på Circle K som kundene ved disse to Bergen-stasjonene.

I løpet av ett år har folk kjøpt nesten 15 000 kaffeavtaler, populært kalt «Koppen», på Circle K-stasjoner i gamle Hordaland. Disse kan fylle koppen med så mye varm drikke de ønsker på selskapets stasjoner hele året.

 

Og ingen, verken i Hordaland eller ellers i Norge, får mer igjen for pengene enn kundene ved Circle K Viken og Circle K Helleveien i Bergen. I gjennomsnitt ble hver kaffeavtale brukt om lag 115 ganger på Viken i løpet av det siste året – og 105 ganger i Helleveien. På landsbasis ligger snittet på i cirka 45 fyllinger per kopp.

 

Mange tedrikkere i Viken

– Hos oss går det mest svart kaffe, caffe latte og ikke minst te. Vi satser på å ha stort utvalg av te ved siden av kaffe, for noen ganger har du lyst på en varm drikke som ikke kvikker opp på samme måte som kaffen, sier Celine Josephine Holthe, stasjonssjef på Circle K Viken.

 

Hun forteller at kaffeøyen på stasjonen fungerer som en sosial møteplass i en travel arbeidshverdag.

 

– Mange kommer flere ganger om dagen - ikke bare for å fylle koppen flest mulig ganger - men også for å ta seg en pause fra arbeidsdagen og kanskje prate litt med kollegene over en kopp, sier Holthe

 

…mens NHH-studentene vil ha trakterkaffe

På Circle K Helleveien er studenter en svært viktig kundegruppe.

 

– Vi har nemlig Norges Handelshøyskole som nabo. Studentene sier selv at avtalen hos oss er mye bedre enn den de får på skolen. Dessuten setter de pris på en luftetur. I eksamenstiden er det kaffekø ut døren, sier Eirin Langlo Angeltveit ved Circle K Helleveien.

 

Hun legger til at kundene er varierte i sine preferanser når de skal ha noe varmt og godt i koppen.

 

– Vi må alltid passe på å ha nok traktekaffe tilgjengelig, for den går det veldig mye av. Sort kaffe er nummer 1 hos oss akkurat nå, etterfulgt av cappuccino og kakao, avslører Angeltveit.

800 000 fyllinger i Hordaland

Også kunder ved bergensstasjonene Circle K Nesttun, Circle K Skogsvåg og Circle K Ulset er ivrige brukere av Koppen og kaffeavtalen, ifølge utregningene til Jeanette Amara, som er selskapets kategorileder for mat og kaffe.

 

– Koppen har blitt vårt mest berømte produkt. I fjor ble kaffeavtalen brukt mer enn 800 000 ganger i Hordaland-området. Mange kunder fyller så ofte at de finansierer Koppen i løpet av januar, og dermed drikker på vår regning resten av året, sier Amara.

 

Kvernene går varme i Bergen

Årlig kverner Circle K-stasjoner i Hordaland cirka 14 tonn med kaffebønner. I tillegg kommer annen varm drikke, som kakao. Aller mest kaffe går med på stasjonen Circle K Helleveien, etterfulgt av Circle K Haukås og Circle K Viken.

 

– Vi legger vår ære og kjærlighet i å ha topp kvalitet på kaffen og kaffemaskinene og ikke minst god kunnskap og service slik at våre kunder skal få akkurat den kaffen de liker best når de er på veien, sier Amara.

 

Også på gjenbrukstoppen

Nå har Circle K lansert «Koppen 2024». Den kommer i to størrelser, standard og premium, og i en rekke farger. Men – kundene kan også gjenbruke sine gamle kopper, dersom de foretrekker det.

 

– Vi heier på gjenbruk! Dette er rimeligere for kunden og enda bedre for miljøet. Enkelte kunder samler på koppene våre, og vil gjerne ha den nye modellen hvert år. Det er selvsagt lov, samtidig som de som gjenbruker koppen de allerede har får en lavere pris, sier Amara.

 

Og det viser seg at kundene på Circle K Viken ikke bare er Hordalands best økonomiske kaffedrikkere. De gjenbruker 19 prosent av de fysiske koppene ved fornying av kaffeavtalen, noe som er høyest i den sørlige delen av Vestland. På Circle K Helleveien og Circle K Leirvik i Stord ligger gjenbruksandelen på 18 prosent.

 

Populær firmagave og dugnadsinntekt

Jeanette Amara forteller at Koppen er en populær firmagave.

 

– Særlig populært er det da med graverte kopper og kopper med firmalogo. Disse gis bort til både ansatte og samarbeidspartnere, sier Amara.

 

Circle K Norge tilbyr også en egen «dugnadskopp» som gir en kjærkommen inntekt til foreninger og idrettslag.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

KAFFETØRSTE BERGENSERE. Assisterende daglig leder Lucia Andalova viser hvordan kaffemaskinen på Circle K Viken virker. Foto: Circle K Viken

 

POPULÆR KOPP. Jeanette Amara (t.v.) forteller at «Koppen» fylles om lag 16 millioner ganger årlig på landsbasis. Her med Trine Lill Tverfjell Isaksen, daglig leder på Circle K Bjerke i Oslo. Foto: Terje Borud

 

Kontaktperson:

* Circle K Viken, Celine Josephine Holthe, mobil 47 83 93 77

* Circle K Helleveien, Eirin Langlo Angeltveit, mobil 41 42 59 11

* Circle K Norge, leder for Lojalitet og Kommunikasjon - Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99

 


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 14.02.2024 06:45
Teknisk løsning ZEVS AS