Akershus har reddet 29 000 måltider
– Jeg er opptatt av at vi bidrar med tiltak som er bra for klima og miljø, og vi er stolte av å få solgt mat som ellers ville endt som svinn. Det har vært et krevende år økonomisk for mange, og dette er en fin måte å spare penger på, sier Karoline Star ved Circle K Vestby.
Over en fireårsperiode har stasjonen hennes reddet 3297 måltider gjennom appen Too Good To Go. Det er mest av alle Circle K-stasjonene i hele Akershus.
Etter Vestby-stasjonen følger Circle K Ski med 2766 porsjoner, Circle K Langhus med 2624, Circle K Lørenskog med 2584, Circle K Kjeller med 2048 og Circle K Flaskebekk med 1947 porsjoner overskuddsmat.
– Vi får gode tilbakemeldinger fra kundene, og har en fast krets som benytter seg av tilbudet ukentlig. Vi steker og smører alltid gjennom hele dagen, så produktene som ender i Too Good To Go-posen holder høy kvalitet, forteller Karoline Star på Circle K Vestby.
Tidlig ute med matredding
Johan Ingemarsson, daglig leder i Too Good To Go Norge, forteller at Circle K er en viktig brikke i kampen for å redusere matsvinnet, og for å redde mer mat både nasjonalt og regionalt.
– Circle K Norge var en av de første landsdekkende aktørene som inngikk et samarbeid med oss for å redusere matsvinn, noe vi er veldig fornøyde med. At så mye mat har blitt reddet ved stasjonene til Circle K er en god nyhet for alle parter. Å ta vare på maten er bra både for miljøet og for lommeboka, sier Ingemarsson.
I løpet av fem år har Circle K-kunder i Akershus reddet mat tilsvarende 74 tonn CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer karbondioksidutslippene som skjer gjennom livssyklusen til 888 mobiltelefoner.
I dag kan man redde mat ved 17 Akershus-stasjoner. I Circle K-systemet er det Circle K Skedsmokorset som har hatt ordningen lengst i området – siden mars 2017.
Vinn-vinn for kunde og klima
Nasjonalt har kunder ved Circle K Norges stasjoner reddet nesten 500 000 porsjoner overskuddsmat, ifølge Mari Singstad. Hun leder Too Good To Go-satsingen i Circle K Norge.
– Vi har hatt en fantastisk utvikling de siste fem årene, og vi redder stadig mer mat. I løpet av januar vil vi passere en halv million reddede måltider. Kundene våre skal få mye skryt for å støtte opp så helhjertet om dette initiativet, sier hun.
Singstad forteller at Too Good To Go er ett av flere tiltak selskapet og stasjonene har truffet for å kutte i matsvinnet, og at alle tjener på utfallet.
– Vi oppnår en vinn-vinn-situasjon der kundene får rimelig og god mat, stasjonene slipper å kaste produkter, mens klimaet og miljøet spares for unødige utslipp, sier hun.
Singstad er fornøyd med at Circle K-stasjonene i snitt får 4,1 i karakter av brukerne av To Good To Go-appen, på en skala fra 1 til 5.
– Med andre ord opplever de fleste kundene at de får både rikelig med mat, at det smaker godt og at betjeningen er hyggelig og effektiv. Det er sånn vi vil det skal være, sier hun.
Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurte baguetter og søtbakst. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på rundt 120 kroner.
(Pressenytt)
Bildetekster:
MATREDDERE. Mia Helen Nekstad og Karoline Star er med på å redde tusenvis av måltider ved Circle K Vestby. Foto: Circle K Vestby
FORNØYD. Mari Singstad i Circle K Norge konstaterer at stasjonene i snitt får 4,1 på en karakterskala fra 1 til 5. Foto: Regine Dalen Birkeland / Circle K Norge
Kontaktpersoner:
* Circle K Vestby, Karoline Star, mobil 94 16 83 77
* Circle K Norge, Too Good To Go-ansvarlig Mari Singstad, mobil 92 24 61 48
* Circle K Norge, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
1hovedbilde.jpg 895,17 kB (5480x3653)
2bilde.jpg 784,34 kB (3522x5283)