presseticker

Skip to main content

265 000 kaffefyllinger i Sogn og Fjordane

  Publisert: 27.12.2015 10:07 - av  Henning Poulsen

NYTT KAFFEKONSEPT. En ansatt ved Statoil Førde viser fram konseptet «Simply Great Coffee». Foto: Statoil Førde

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

Oslo: De 6 Statoil-stasjonene i Sogn og Fjordane fylte 265 000 kopper med kaffe og andre varme drikker i fjor. Og ingen steder i fylket ble det fylt så mye som på Statoil Førde.

– Det er ingen hemmelighet bak dette, bare alltid rene maskiner, alltid god kaffe og dessuten en fin atmosfære i butikken med hyggelige og dyktige ansatte, forteller en stolt Terje Roger Dvergsdal, stasjonsdriver ved Statoil Førde.

 

Statoil Sogndal kom på andreplass i fylket, mens Statoil Florø havnet på tredjeplass i antall fyllinger.

 

I fjor fylte kaffetørste kunder over 59 000 kopper med varm drikke ved Statoil Førde. – Den typiske kaffekunden er kanskje bygg- og anleggsarbeideren som skal ha morgenkaffen sin, men vi har kunder fra alle samfunnslag og aldersgrupper. Svart kaffe går det mest av, men vi ser også en tydelig økning i salget av kakao og andre melkeholdige drikker, sier Dvergsdal.

 

Storsatsing på god kaffe

Jeanette Amara er kategorileder for mat og kaffe i Statoil Fuel & Retail. Hun forteller at kjeden gjennom konseptet «Simply Great Coffee» har lagt inn enorme ressurser på kaffesalg på stasjonene i Norge samt resten av Norden og Baltikum.

 

– Du skal ikke undervurdere hvor viktig det er for folk flest med den lille kaffepausen – det lille pustet i bakken. Målet vårt har derfor alltid vært å servere den aller beste kaffen du kan få langs veien. Vi ser at kaffeløftet vårt trekker veldig mange kunder til stasjonene, sier Amara.

 

400-600 ulike smaker

En sentral person bak det nye kaffekonseptet er barista Per Göran Andersson, som har fått tilnavnet «Kaffe-Pelle» av sine Statoil-kolleger. Han forteller at selskapets søken etter den perfekte kaffen har vært en lang og møysommelig reise.

 

– Det er 400 til 600 ulike smaker i kaffe, og en kopp kaffe består av 97,5 prosent vann. Da sier det seg selv at det er viktig både med rett kaffekvalitet samt at vannkvaliteten er optimal. Vi har unike oppskrifter for hvert land, basert på kaffebønner vi selv har valgt ut basert på smak og kvalitet. Vi kontrollerer maskinene inngående to ganger i året og justerer også for vannhardhet, forteller Andersson.

(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKSER:

På kaffetoppen i Sogn og Fjordane:

1. Statoil Førde

2. Statoil Sogndal

3. Statoil Florø

4. Statoil Lavik

5. Statoil Eid

 

 

Bildetekster:

NYTT KAFFEKONSEPT. En ansatt ved Statoil Førde viser fram konseptet «Simply Great Coffee». Foto: Statoil Førde

 

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

 

 

Kontaktpersoner:

* Statoil Fuel & Retail, kategorisjef mat og kaffe, Jeanette Amara,

mobil 90 09 87 09, e-post jeama@statoilfuelretail.com

* Statoil Fuel & Retail, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen,

mobil 91 73 80 53, epost knusen@statoilfuelretail.com

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.12.2015 10:07
Teknisk løsning ZEVS AS