presseticker

Skip to main content

1,7 millioner kaffefyllinger i Oslo

  Publisert: 27.12.2015 10:00 - av  Henning Poulsen

KAFFESELGERE. Nico og Mehamed ved Statoil Furuset E6 viser fram det nye kaffekonseptet. Foto: Statoil Furuset E6

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

Oslo: De 16 Statoil-stasjonene i hovedstaden fylte 1,7 millioner kopper med kaffe og andre varme drikker i fjor. Og ingen steder i fylket ble det fylt så mye som på Statoil Furuset E6.

– Kaffesalget vårt øker, og det skyldes blide selgere og stor innsats når det gjelder renhold og rydding. Kundene aner nok ikke hvor mye arbeid vi legger ned i vask og vedlikehold av kaffemaskinene, men belønningen er at kaffen hos oss alltid holder den samme høye standarden, forteller en stolt Jan Fredrik Conradi, stasjonsdriver ved Statoil Furuset E6.

 

Statoil Økern kom på andreplass i fylket, mens Statoil Kiellands Plass havnet på tredjeplass i antall fyllinger.

 

I fjor fylte kaffetørste kunder over en kvart million kopper med varm drikke ved Statoil Furuset E6. – Svart kaffe står for rundt halvparten av salget. Blant de resterende 50 prosentene er latte størst, og både latte og kakao er i vekst. Dette skyldes nok at vi har fått flere unge kunder, sier Conradi.

 

Storsatsing på god kaffe

Jeanette Amara er kategorileder for mat og kaffe i Statoil Fuel & Retail. Hun forteller at kjeden gjennom konseptet «Simply Great Coffee» har lagt inn enorme ressurser på kaffesalg på stasjonene i Norge samt resten av Norden og Baltikum.

 

– Du skal ikke undervurdere hvor viktig det er for folk flest med den lille kaffepausen – det lille pustet i bakken. Målet vårt har derfor alltid vært å servere den aller beste kaffen du kan få langs veien. Vi ser at kaffeløftet vårt trekker veldig mange kunder til stasjonene, sier Amara.

 

400-600 ulike smaker

En sentral person bak det nye kaffekonseptet er barista Per Göran Andersson, som har fått tilnavnet «Kaffe-Pelle» av sine Statoil-kolleger. Han forteller at selskapets søken etter den perfekte kaffen har vært en lang og møysommelig reise.

 

– Det er 400 til 600 ulike smaker i kaffe, og en kopp kaffe består av 97,5 prosent vann. Da sier det seg selv at det er viktig både med rett kaffekvalitet samt at vannkvaliteten er optimal. Vi har unike oppskrifter for hvert land, basert på kaffebønner vi selv har valgt ut basert på smak og kvalitet. Vi kontrollerer maskinene inngående to ganger i året og justerer også for vannhardhet, forteller Andersson.

(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKSER:

På kaffetoppen i Oslo:

1. Statoil Furuset E6

2. Statoil Økern

3. Statoil Kiellands Plass

4. Statoil Smestad

5. Statoil Skøyen

 

 

Bildetekster:

KAFFESELGERE. Nico og Mehamed ved Statoil Furuset E6 viser fram det nye kaffekonseptet. Foto: Statoil Furuset E6

 

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

 

 

Kontaktpersoner:

* Statoil Fuel & Retail, kategorisjef mat og kaffe, Jeanette Amara,

mobil 90 09 87 09, e-post jeama@statoilfuelretail.com

* Statoil Fuel & Retail, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen,

mobil 91 73 80 53, epost knusen@statoilfuelretail.com

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak oslo Furuset - Nico og Mehamed viser frem kaffekonseptet.jpg 4,16 kB (640x480)
Bilde - vedlegg til sak 2 hvit_kopp.jpg 289,48 kB (1178x1920)
Bilde - vedlegg til sak 3 staal_kopp_02.jpg 641,28 kB (1178x1920)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.12.2015 10:00
Teknisk løsning ZEVS AS