presseticker

Skip to main content

1,4 millioner kaffefyllinger i Hordaland

  Publisert: 27.12.2015 10:00 - av  Henning Poulsen

KAFFESELGERE. To medarbeidere ved Statoil Viken viser fram Statoilkoppen. Foto: Statoil Viken

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

Oslo: De 8 Statoil-stasjonene i Hordaland fylte 1,4 millioner kopper med kaffe og andre varme drikker i fjor. Og ingen steder i fylket ble det fylt så mye som på Statoil Viken i Bergen.

– Per november hadde en økning i kaffesalget på 25 prosent målt mot samme periode i fjor. En av årsakene er at vi var veldig tidlig ute med å satse på det nye kaffekonseptet til kjeden. Flere av kundene våre har sagt at de fikk en helt ny kaffeopplevelse. Mange sier at de synes vi har den i særklasse mest smakfulle kaffen langs veien, forteller en stolt Erik Midtrød, stasjonsdriver ved Statoil Viken.

 

Statoil Nesttun kom på andreplass i fylket, mens Statoil Flesland havnet på tredjeplass i antall fyllinger.

 

I fjor fylte kaffetørste kunder nesten 127 000 kopper med varm drikke ved Statoil Viken. – Svart kaffe er en tydelig vinner hos oss, men trenden er at det går stadig mer i melkebaserte kaffedrikker. Antall kvinnelige kaffekjøpere øker også, og de er dessuten med på å trekke ned alderssnittet. De setter spesielt stor pris på utvalget av sirup som vi tilbyr som smakstilsetning, sier Midtrød.

 

Storsatsing på god kaffe

Jeanette Amara er kategorileder for mat og kaffe i Statoil Fuel & Retail. Hun forteller at kjeden gjennom konseptet «Simply Great Coffee» har lagt inn enorme ressurser på kaffesalg på stasjonene i Norge samt resten av Norden og Baltikum.

 

– Du skal ikke undervurdere hvor viktig det er for folk flest med den lille kaffepausen – det lille pustet i bakken. Målet vårt har derfor alltid vært å servere den aller beste kaffen du kan få langs veien. Vi ser at kaffeløftet vårt trekker veldig mange kunder til stasjonene, sier Amara.

 

400-600 ulike smaker

En sentral person bak det nye kaffekonseptet er barista Per Göran Andersson, som har fått tilnavnet «Kaffe-Pelle» av sine Statoil-kolleger. Han forteller at selskapets søken etter den perfekte kaffen har vært en lang og møysommelig reise.

 

– Det er 400 til 600 ulike smaker i kaffe, og en kopp kaffe består av 97,5 prosent vann. Da sier det seg selv at det er viktig både med rett kaffekvalitet samt at vannkvaliteten er optimal. Vi har unike oppskrifter for hvert land, basert på kaffebønner vi selv har valgt ut basert på smak og kvalitet. Vi kontrollerer maskinene inngående to ganger i året og justerer også for vannhardhet, forteller Andersson.

(Pressenytt)

 

 

FAKTABOKSER:

På kaffetoppen i Hordaland:

1. Statoil Viken

2. Statoil Nesttun

3. Statoil Flesland

4. Statoil Ulset

5. Statoil Helleveien

 

 

Bildetekster:

KAFFESELGERE. To medarbeidere ved Statoil Viken viser fram Statoilkoppen. Foto: Statoil Viken

 

GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail

 

 

Kontaktpersoner:

* Statoil Fuel & Retail, kategorisjef mat og kaffe, Jeanette Amara,

mobil 90 09 87 09, e-post jeama@statoilfuelretail.com

* Statoil Fuel & Retail, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen,

mobil 91 73 80 53, epost knusen@statoilfuelretail.com

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak hordaland Viken to medarbeidere viser statoilkoppen.jpg 3,87 kB (3264x1836)
Bilde - vedlegg til sak 2 hvit_kopp.jpg 289,48 kB (1178x1920)
Bilde - vedlegg til sak 1 blaa_kopp_2016.jpg 45,65 kB (471x768)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.12.2015 10:00
Teknisk løsning ZEVS AS