1,2 millioner kaffefyllinger i Sør-Trøndelag
– Vi har alltid satset på et variert mat- og drikketilbud, og vi har nå tre toppmoderne kaffemaskiner. Det er med på å gjøre oss til attraktivt sted å stoppe for den veifarende, forteller en stolt Roger Svaan, stasjonsdriver ved Statoil E6-Klett.
Statoil E6-Berkåk kom på andreplass i fylket, mens Statoil Tunga havnet på tredjeplass i antall fyllinger.
I fjor fylte kaffetørste kunder over 141 000 kopper med varm drikke ved Statoil E6-Klett. – Håndverkere, selgere, lastebilsjåfører og andre som reiser langs veien er typiske kunder hos oss. Etter at det nye kaffekonseptet vårt ble installert har vi fått stadig flere kvinner inn på stasjonen. Kvaliteten på kaffen ble løftet mange hakk med de nye kaffemaskinene. Nå lager vi kaffe av nykvernede kaffebønner i stedet for filterkaffe. Siden vi fikk de på plass har kaffeslaget økt med 20 prosent, sier Svaan.
Storsatsing på god kaffe
Jeanette Amara er kategorileder for mat og kaffe i Statoil Fuel & Retail. Hun forteller at kjeden gjennom konseptet «Simply Great Coffee» har lagt inn enorme ressurser på kaffesalg på stasjonene i Norge samt resten av Norden og Baltikum.
– Du skal ikke undervurdere hvor viktig det er for folk flest med den lille kaffepausen – det lille pustet i bakken. Målet vårt har derfor alltid vært å servere den aller beste kaffen du kan få langs veien. Vi ser at kaffeløftet vårt trekker veldig mange kunder til stasjonene, sier Amara.
400-600 ulike smaker
En sentral person bak det nye kaffekonseptet er barista Per Göran Andersson, som har fått tilnavnet «Kaffe-Pelle» av sine Statoil-kolleger. Han forteller at selskapets søken etter den perfekte kaffen har vært en lang og møysommelig reise.
– Det er 400 til 600 ulike smaker i kaffe, og en kopp kaffe består av 97,5 prosent vann. Da sier det seg selv at det er viktig både med rett kaffekvalitet samt at vannkvaliteten er optimal. Vi har unike oppskrifter for hvert land, basert på kaffebønner vi selv har valgt ut basert på smak og kvalitet. Vi kontrollerer maskinene inngående to ganger i året og justerer også for vannhardhet, forteller Andersson.
(Pressenytt)
FAKTABOKSER:
På kaffetoppen i Sør-Trøndelag:
1. Statoil E6-Klett
2. Statoil E6-Berkåk
3. Statoil Tunga
4. Statoil E6-Lundamo
5. Statoil Nardo
Bildetekster:
NYTT KAFFEKONSEPT. Roger Svaan ved Statoil E6-Klett viser fram konseptet «Simply Great Coffee». Foto: Statoil E6-Klett
GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail
Kontaktpersoner:
* Statoil Fuel & Retail, kategorisjef mat og kaffe, Jeanette Amara,
mobil 90 09 87 09, e-post jeama@statoilfuelretail.com
* Statoil Fuel & Retail, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen,
mobil 91 73 80 53, epost knusen@statoilfuelretail.com
3 staal_kopp_02.jpg 641,28 kB (1178x1920)
2 hvit_kopp.jpg 289,48 kB (1178x1920)