1,1 millioner kaffefyllinger i Vestfold
– Vi var tidlig ute med å få på plass det nye kaffekonseptet, og har nesten doblet salget som følge av dette. Faktisk måtte vi på et tidspunkt kjøpe inn en ekstra maskin for å møte etterspørselen, forteller en stolt Ida Burud, daglig leder ved Statoil Grelland E18. Stasjonen hennes er best i Vestfold og kommer dessuten på tredjeplass på landsbasis når det gjelder kaffefyllinger.
Statoil Nykirke kom på andreplass i fylket, mens Statoil Sem havnet på tredjeplass i antall fyllinger.
I fjor fylte kaffetørste kunder nesten 262 000 kopper med varm drikke ved Statoil Grelland E18. – Kundene våre er gjerne lastebilsjåfører, pendlere og andre som er ute på veien. Det går mye sort kaffe, men latte og cappuccino følger tett. Vi har sett en voldsomt vekst på kaffetypene med melk etter at de nye maskinene kom, sier Burud.
Storsatsing på god kaffe
Jeanette Amara er kategorileder for mat og kaffe i Statoil Fuel & Retail. Hun forteller at kjeden gjennom konseptet «Simply Great Coffee» har lagt inn enorme ressurser på kaffesalg på stasjonene i Norge samt resten av Norden og Baltikum.
– Du skal ikke undervurdere hvor viktig det er for folk flest med den lille kaffepausen – det lille pustet i bakken. Målet vårt har derfor alltid vært å servere den aller beste kaffen du kan få langs veien. Vi ser at kaffeløftet vårt trekker veldig mange kunder til stasjonene, sier Amara.
400-600 ulike smaker
En sentral person bak det nye kaffekonseptet er barista Per Göran Andersson, som har fått tilnavnet «Kaffe-Pelle» av sine Statoil-kolleger. Han forteller at selskapets søken etter den perfekte kaffen har vært en lang og møysommelig reise.
– Det er 400 til 600 ulike smaker i kaffe, og en kopp kaffe består av 97,5 prosent vann. Da sier det seg selv at det er viktig både med rett kaffekvalitet samt at vannkvaliteten er optimal. Vi har unike oppskrifter for hvert land, basert på kaffebønner vi selv har valgt ut basert på smak og kvalitet. Vi kontrollerer maskinene inngående to ganger i året og justerer også for vannhardhet, forteller Andersson.
(Pressenytt)
FAKTABOKSER:
På kaffetoppen i Vestfold:
1. Statoil Grelland E18
2. Statoil Nykirke
3. Statoil Sem
4. Statoil Slagenveien
5. Statoil Torstrand
Bildetekster:
NYTT KAFFEKONSEPT. To blide, julepyntede medarbeidere ved Statoil Grelland E18 viser fram konseptet «Simply Great Coffee». Foto: Statoil Grelland E18
GRATIS KAFFE. Med Statoilkoppen kan kjedens kunder fylle så mye varmer drikker de vil gjennom hele året. Her er Statoilkoppen 2016, som ble lansert for noen uker siden. Foto: Statoil Fuel & Retail
Kontaktpersoner:
* Statoil Fuel & Retail, kategorisjef mat og kaffe, Jeanette Amara,
mobil 90 09 87 09, e-post jeama@statoilfuelretail.com
* Statoil Fuel & Retail, kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen,
mobil 91 73 80 53, epost knusen@statoilfuelretail.com
1 blaa_kopp_2016.jpg 45,65 kB (471x768)
2 hvit_kopp.jpg 289,48 kB (1178x1920)