Turklassiker skor seg på god design
Onsdag ettermiddag mottok Alfa Sko den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.
– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.
Ville revitalisere grå klassiker
Jaren-produsenten Alfa Sko er en norsk klassiker med røtter helt tilbake til 1931. I nyere tid ble merkevaren stadig mer anonym, grå og utdatert. Noe måtte gjøres!
– Vi slet med synkende omsetning og svakere marginer. Vi hadde mange solide og etablerte produkter av høy kvalitet, men gjennomsnittsalderen på porteføljen økte fra år til år. I 2012 gikk vi derfor i gang med et prosjekt for å styrke og revitalisere merkevaren. Samtidig ønsket vi å utvikle en ny og attraktiv fjellskoserie, forteller administrerende direktør Pål Olimb.
En kvalitativ undersøkelse hos forhandlerne avslørte hva folk flest legger vekt på når de kjøper fjellsko. Lav vekt og god passform er de viktigste driverne, men også utseende og lite vedlikehold er viktig når vi velger sko. Basert på denne innsikten satte Alfa Sko i gang et utviklingsprosjekt sammen med A.C. Studio og Gore Tex. Hensikten var å utvikle en ny materialteknologi.
– Prosjektet ble svært vellykket og ledet oss til et pustende, slitesterkt, lett og vedlikeholdsfritt syntetisk overlagsmateriale, som vi kalte «Alfa Air». Med dette på plass gikk vi deretter i gang med å utvikle et stilrent, funksjonelt og eksklusivt produkt-DNA – et nytt designspråk – for å få tydeligere og mer attraktive produkter.
Rekordhøy ordrereserve
Den nye skoserien A/P/S Alfa Pro legemliggjør det nye designspråket og den nye retningen til Alfa Sko. Uttrykket er røft og distinkt, samtidig som tradisjonene ivaretas. Fargevalg og form treffer begge kjønn og alle aldersgrupper. For å bevare vanntettheten er søm erstattet med pålimte detaljer. Serien har både lavsko og høye fjellstøvler.
Olimb forteller at skoene har blitt svært godt mottatt hos forhandlerne, også i de mest krevende spesialistbutikkene. – Målet var å få hele A/P/S-serien inn i 50 av de beste fjellbutikkene fordelt over hele Norge. Det har vi klart med god margin, og ordrereserven for vår/sommer 2015 er rekordhøy, sier han.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819
* Alfa Sko, administrerende direktør Pål Olimb, mobil 917 52 995
* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639
FAKTABOKSER:
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap
* I år var det 128 søkere
* 15. april mottar 43 av disse Merket for god design
* Av disse er fire nominert til Hedersprisen for god design
* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket
Bildetekst:
Alfa Sko og A.C. Studio mottok Merket for god design for skoserien A/P/S Alfa Pro. Foto: Red Rabbits
Alfa_bilde3_foto_RedRabbits.jpg 3,00 kB (1637x1477)