Sunnere og sikrere trening
Utmerkelsene blir delt ut onsdag 2. april i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.
Swix Sport: Sikrer rulleskiløperne
Stadig flere rulleskiløpere langs norske veier betyr stadig flere trafikkulykker. Det ønsket Swix Sport å ta tak i. Nå har den norske utstyrsprodusenten utviklet treningstøy som tar sikkerhet langs veien til et helt nytt nivå.
– Stadig flere nordmenn ønsker å trene utendørs. Joggere, syklister og rulleskiløpere gir et mer komplekst og uoversiktlig trafikkbilde. Som utstyrsleverandør ønsket vi å ta ansvar ved å bidra til økt sikkerhet for de som trener langs veien, sier prosjektleder Mari Nicolaisen.
Swix Sport satte derfor ned et designteam for å utvikle treningstøy som både fungerer optimalt til sitt bruk, og samtidig skaper trygghet i trafikken. Resultatet er Swix Vistech, en kolleksjon med treningstøy der refleksen ligger integrert i tekstilene. Kolleksjonen er EØS-godkjent som vernetøy til fritidsbruk, noe som i praksis betyr at brukeren er like synlig som en veiarbeider.
Tatt inn i 400 butikker
Samtidig ser Swix Vistech absolutt ikke ut som en knall oransje refleksvest. Sømmen er elegant og tar hensyn til kroppen anatomi. Eller som juryen skriver i sin jurykjennelse: ”Ved å få fluorescerende materialer til å se trendy ut, tror juryen at denne kolleksjonen vil favne langt flere kunder enn rulleskiløpere.”
Kolleksjonen ble lansert i forrige måned, og har så langt fått en positiv mottakelse i markedet. Over 400 sportsbutikker over hele landet har tatt inn kolleksjonen.
Printer & Long: Slåss mot de store
Norge er et av landene i verden der det drikkes mest brus, med alle helseproblemene dette medfører. To gründere fra Nittedal hadde en drøm om å gjøre noe med dette. Sammen med Tangram Design har de utviklet en serie vitamindrikker som har skapt furore i landets kiosker, bensinstasjoner og dagligvarekjeder.
– I kampen mot de store drikkevareaktørene holder det ikke bare å ha et smakfullt produkt av høy kvalitet. For å lykkes må vi skille oss ut. Vi bestemte oss tidlig for å være en designdrevet drikkeprodusent, forteller Kjetil Amundsen, som sammen med Stian Mørk står bak selskapet Printer & Long.
Unik vitaminkapsel
De begynte å se seg om etter en samarbeidspartner på design. Valget falt på Tangram Design, som ble innlemmet helt fra starten av utviklingsløpet. – Vi startet med å lage en liste med utfordringer som måtte løses. Vi måtte kommunisere helseaspektet ved drikken. Samtidig ville vi unngå det kliniske, kjølige uttrykket som en del av konkurrentene har. Til sist måtte identiteten fungere like godt i Norge som i utlandet, sier Amundsen.
Sammen kom de opp med en grafisk identitet som både er hard og myk, og totalt ulik alle andre vitamindrikker på markedet. Selve flasken har en kapsel der vitaminene og smaksstoffene ligger forseglet og holdes ferske og friske. Når man trykker på en knapp på toppen av kapselen slippes vitaminene ut i vannet, og den visuelle effekten er omtrent som å helle litt blekk i et vannglass. Da er det bare passende at produktet har fått navnet Ink.
Viktig Bama-avtale
Nå ser fremtiden lys ut. Printer & Long har nylig undertegnet en distribusjonsavtale med Bama. Det gir den lille gründerbedriften muskler til å slåss mot de store. Ink har også gjort inntrykk utenfor landets grenser. Mørk og Amundsen får henvendelser fra bransjeaktører i alt fra Sverige og Benelux til Russland, Sør-Afrika og Singapore.
– Dagligvarekjeder ringer og ber oss komme og presentere Ink. Jeg har snart jobbet 15 år i dagligvarebransjen og har aldri opplevd noe slikt før. Dette er en guttedrøm som er i ferd med å gå i oppfyllelse, sier Amundsen.
Årets store design- og innovasjonsdag
Utdelingen av Merket for god design skjer under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen 2014, som går av stabelen på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo onsdag 2. april. På formiddagen blir det foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
Næringsminister Monica Mæland skal åpne Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet, sier Mæland.
(Pressenytt)
Til redaksjonen: Designdagen 2014 streames på norskdesign.no fra klokken 09.30 i dag. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
FAKTABOKSER:
Trenings-Norge utmerkes:
Produkt: Vistech
Bedrift: Swix Sport
Design: Swix Sport
Kategori: Tekstil- og konfeksjonsdesign
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/xptxocmmedes7iw/F9y5ZgoVTx
Produkt: Ink
Bedrift: Printer & Long
Design: Tangram Design
Kategori: Emballasjedesign
Bilder og jurykjennelse: https://www.dropbox.com/sh/6ipu7yyin48oh3u/ZqvcjrX8ey
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap
* I år var det 150 søkere
* 2. april mottar 44 av disse Merket for god design
* Av disse 44 er fire nominert til Hedersprisen for god design
http://www.norskdesign.no/merket
Bildetekster:
Printer & Long og Tangram Design har mottatt Merket for god design for Ink.
Swix Sport mottar Merket for god design for Swix Vistech.
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker og jurykjennelser fra årets utdeling av Merket for god design legges her kl 17.00, onsdag 2. april: http://www.norskdesign.no/jurykjennelser-2014/category9267.html
Ytterligere bilder av prosjektene legges ut her til samme tidspunkt: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html
Kontaktpersoner:
* Printer & Long, gründer Kjetil Amundsen, mobil 958 04 548
* Swix Sport, prosjektleder Mari Nicolaisen, mobil 936 55 152
* Norsk Designråd, prosjektleder Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971