presseticker

Skip to main content

DOGA-merket for design og arkitektur:

Slik fikk forlaget instakidsa til å lese bøker

  Publisert: 16.03.2022 20:12 - av  Henning Poulsen
En ungdomsroman fikk et eget liv på Instagram. Nå hedres Gyldendal, Jørgen Brynhildsvoll, All Images og Try Råd med DOGA-merket for design og arkitektur.

– Årets vinnere av DOGA-merket har kommet opp med kreative løsninger på hvordan vi kan skape de nye, lønnsomme, innovative arbeidsplassene, attraktive byer og steder og samtidig ta vare på naturen. Prosjektene viser bredden av hva design og arkitektur kan bidra med, og gir et spennende innblikk i hva Norge skal leve av i framtiden, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars av Design og arkitektur Norge (DOGA).

 

– Næringslivet og offentlig sektor har to tøffe pandemiår bak seg, og mange utfordringer foran seg. Vi lever i usikre tider, og da er det viktigere enn noen gang at vi fortsetter å satse på nyskaping. Blant årets merkemottakere finner vi mange gode eksempler på hva det går an å utrette når design og arkitektur settes i kjernen for innovasjon og verdiskaping, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

Det blir mellom oss – og 9000 følgere på «Insta»

Hvordan få unge mennesker til å lese mer skjønnlitteratur? Gyldendal bestemte seg for å publisere en ungdomsroman som en serie med Instagram-poster. Rundt 9000 personer fulgte med på prosjektet på Instagram – de fleste fra begynnelse til slutt.

 

– Jeg er veldig glad for at vi får DOGA-merket. Det viser at prosjektet holder en så høy kvalitet at det utmerker seg, og det er stas. Da vi gikk i gang visste vi ikke helt hvordan det ville gå, og jeg er stolt over sluttresultatet, sier forfatteren selv, Alexander Kielland Krag.

 

En roman som 45 «Stories»

Debutboken hans, Dette blir mellom oss, handler om vennskap og kjærlighet mellom to gutter på 17 år. Romanen ble plukket fra hverandre og satt sammen som 45 Instagram Stories, under navnet DBMO.

 

Byrået All Images sørget for bilder og video til tekstene, og designeren Jørgen Brynhildsvoll utviklet et energisk og enkelt formspråk. Instagram-boken fikk til og med et eget musikksoundtrack, This Stays Between Us, spilt inn av Kielland Krag og artisten Emelie Hollow.

 

– Vi vet at unge leser mindre litteratur enn før, og dette er noe vi ønsker å endre. Å nå ut til ungdommen på nye plattformer gjør at vi kan være tettere på publikum. Det er viktig å formidle sterke historier til ungdommen som vil inspirere, informere og oppfordre til inkludering og kritisk tenking, derfor er DBMO et perfekt litterært prosjekt å utforske dette formatet på, sier Helene Jelsø Spanthus, kommunikasjonsmedarbeider i Gyldendal.

 

Norges første Instagram-roman ble utgitt over 45 dager i mai og juni 2020.

 

Digital og fysisk suksess

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser mottakerne for å tenke nytt om hvordan ungdom kan finne tilbake til bøkene.

 

«Juryen applauderer den digitale nyvinningen og er samtidig imponert over hvordan forlag og samarbeidspartnere også lyktes med å gjøre «Dette blir mellom oss» til en suksess på papir og etterspurt i bokhandler og på bibliotek,» står det i jurykjennelsen.

 

Planet, samfunn, økonomi

DOGA-merket for design og arkitektur, som tidligere het Merket for god design, kan føre sin historie helt tilbake til 1964. I dag løfter utmerkelsen fram virksomheter som bruker design og arkitektur for å skape nytenkende, vakre og funksjonelle løsninger som gir positive ringvirkninger for samfunnet, planeten og økonomien.

 

I år er det i alt 13 mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur, i tillegg til tre mottakere av DOGA-merket nykommer.

 

DOGA er en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGAs rolle er å fremme design og arkitektur som verktøy for bærekraftig omstilling og verdiskaping i næringsliv og offentlig sektor.

(Pressenytt)

 

 

Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/

 

Finn mer informasjon om prosjektet her:

https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/vinnere-av-doga-merket/forfatterdebut-pa-instagram/

 

 

Kontaktpersoner:

* Gyldendal, kommunikasjonsmedarbeider Helene Jelsø Spanthus, mobil 40 45 55 93

* Design og arkitektur Norge, Ellen Heggestad, mobil 92 65 35 30

 

 

Bildetekster:

Bilder fra overrekkelsessermonien vil legges ut på denne lenken utover kvelden: https://www.flickr.com/photos/doganorway/albums/72177720297368169

 

PRIS. «Instaboken» DBMO mottar DOGA-merket. Foto: DBMO

 

HISTORIER. Boken Det blir mellom oss er delt opp i en rekke Instagram Stories. Foto: DBMO

 

PAPIR. Den fysiske romanen er skrevet av Alexander Kielland Krag. Foto: Gyldendal

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Gyldendal dbmo-1-cover.jpg 341,73 kB (2000x1125)
Bilde - vedlegg til sak Gyldendal dbmo-4-1-insta-story.jpg 227,43 kB (2000x1125)
Bilde - vedlegg til sak Gyldendal dbmo-5-papirbok.jpg 307,94 kB (2000x1125)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2022 20:12
Teknisk løsning ZEVS AS