presseticker

Skip to main content

Ny innovasjon: Redning av spedbarn og leie av barnehageutstyr

  Publisert: 23.01.2017 07:50 - av  Henning Poulsen

LEASING AV BARNEKLÆR. Ett av DIP-prosjektene som får støtte skal utvikle et leasingskonsept for klær og utstyr, rettet mot blant annet småbarnsfamilier. På bildet marin designer Eva Futing i Helly Hansen og Mads Bruun Høy i Æra Strategic Innovation. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Helly Hansen vil utforske muligheten for utleie av blant annet barnehageutstyr. Reemsys vil redde spedbarn i krisesituasjoner. Nå har de to virksomhetene fått til sammen over 600 000 kroner til å utvikle nye leiekonsepter.

Klesbransjen omsetter årlig for nærmere 40 milliarder kroner i Norge, ifølge Virke. SIFO-tall viser at en typisk nordmann kaster 23 kilo klær hvert år.

 

Dette representerer et enorm ressurssløseri, belaster naturen med giftstoffer og utslipp – og skaper dessuten store og synlige klasseforskjeller mellom de som deltar og de som ikke har råd til å være med på den elleville kjøpefesten. Ikke minst gjelder dette mange småbarnsfamilier.

 

– Hittil har vi konsentrert vår miljøinnsats mot materialer og produksjon. Nå vil vi begynne å se nærmere på bærekraftige forretningsmodeller. Vi tror leasing kan forlenge livstiden til klesplagg og utstyr, samtidig som det åpner for at kunder bare trenger å betale for den faktiske bruken, sier Rebecca Johansson, forsknings- og utviklingsansvarlig for materialer i Helly Hansen. Blant mulige satsingsområder for prosjektet er barnehageklær og alpinutstyr.

 

Prosjektet gjennomføres i samarbeid med innovasjonsselskapet Æra, og har fått 410 000 kroner i støtte.

 

Teknologi kan redde barn

I krisesituasjoner er spedbarn ekstra sårbare. Dette er utgangspunktet for nyskapingsarbeidet til Reemsys, et selskap som jobber med å øke sikkerheten til spedbarn ved bruk av innovativ teknologi og nye løsninger.

 

– Vårt første produkt var en selvoppblåsbar krybbe som øker sannsynligheten for at et spedbarn overlever ved et forlis til sjøs. Nå skal vi se på nye områder hvor innovasjon og nytenkning kan forebygge tragiske utfall i nødssituasjoner der spedbarn er spesielt utsatt, forteller Petter S. Berge, daglig leder i Reemsys. Prosjektet skal gjennomføres med designbyrået Inventas, og har fått 220 000 kroner i støtte.

 

Gir 7,5 millioner til idéutvikling

Dette er åttende gang det deles ut midler gjennom Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP). 7,5 millioner kroner går til å støtte den kritiske idéutviklingsfasen i 16 norske innovasjonsprosjekter. Pengene skal brukes til å prøve ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk.

 

Ifølge Anne E. Bull, rådgiver ved Norsk design- og arkitektursenter (DOGA), gir årets utvalgte prosjekter et godt øyeblikksbilde av det som skjer på innovasjonssiden i norsk næringsliv akkurat nå.

 

– Målet er å øke konkurransekraften i norsk næringsliv gjennom å utvikle nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer. I år har vi valgt ut en rekke spennende prosjekter innen blant annet bærekraft, velferdsteknologi, forretningsutvikling og havbruk, sier hun.

 

DIP-programmet finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet og ledes av DOGA i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge. Siden 2009 er det blitt delt ut om lag 56 millioner kroner til 134 prosjekter.

(Pressenytt)

 

Kontaktpersoner:

* DOGA, rådgiver DIP, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19

* Æra Strategic Innovation (For Helly Hansen), partner/forretningsarkitekt Mads Bruun Høy, mobil 92 82 32 04

* Reemsys, daglig leder Petter S. Berge, mobil 98 61 01 44

 

 

 

 

 

Bildetekst:

LEASING AV BARNEKLÆR. Ett av DIP-prosjektene som får støtte skal utvikle et leasingskonsept for klær og utstyr, rettet mot blant annet småbarnsfamilier. På bildet marin designer Eva Futing i Helly Hansen og Mads Bruun Høy i Æra Strategic Innovation. Foto: Johnny Syversen

Her er årets DIP-prosjekter:

* Assitech - «Behovsstudie hverdagsrehabilitering»

* Helly Hansen - «Lease the oufit»

* Kongsberg Maritime - «Tryggere akvakulturoperasjoner med offshoreteknologi»

* Lyse AS - «Interaksjon med TV i en velferdssetting»

* Martime Cleantech - «Fremtidens servicebåter for oppdrettsnæringen»

* Mittet AS - «Kontroll over luftkvaliteten i oppholdsrom og arbeidslokaler»

* Norsk Gjenvinning - «Til låns»

* Norsvin - «Svinaktig god lønnsomhet»

* Oslo Bysykkel - «Bysykkeloptimering»

* Pubgene - «Forenkling av kompleks medisinsk informasjon for forbedret diagnostikk og behandling»

* Reemsys AS - «Redning av spedbarn i nød»

* Respinor AS - «Nytt diagnostisk utstyr for overvåkning av mellomgulvbevegelser.

* Tjelbergodden Rensefisk - «Skånsom og effektive renholdsverktøy for kar»

* Trilobite Microsystems - «Bruk av nanoteknologi for rensing av ballastvann til skip»

* Unisport Scandinavia - «Nye forretningsmuligheter og økte inntekter innen publikumsrettet idrett»

* Wonderland - «Søvn som tjeneste»

 

Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak 01 DIP HH Johnny Syversen jan17.jpg 19,98 kB (5760x3840)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 23.01.2017 07:50
Teknisk løsning ZEVS AS