Norske ullklær kan få høythengende innovasjonspris
Onsdag 3. april blir det klart hvem av ullpioneren Aclima, solcelleekspertene i Bright Products og møbelprodusenten Nordic Comfort Products (NCP) som vinner Innovasjonskraftprisen 2019.
– Dette er tre utrolig dyktige og spennende aktører som på hver sin måte har våget å gå imot strømmen. De har lykkes med å utvikle bærekraftige og nyskapende produkter som har gitt dem betydelig kommersiell suksess, sier Egil Sundet, jurymedlem for Innovasjonskraftprisen og leder i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.
Dette er andre gang Innovasjonskraftprisen deles ut. Bak prisen står Norsk Industri, Design og arkitektur Norge (DOGA) og Patentstyret. Prisen deles ut i forbindelse med arrangementet Innovasjonskraft 2019.
Leder ny ullrenessanse
Aclima har spilt en ledende rolle i norsk tekstilindustri siden sin spede begynnelsen ved Drammenselvas munning i 1939. Siden den gang har bedriften gått fra enkel ullsåleproduksjon til å utvikle en omfattende kleskolleksjon som brukes av alle fra friluftsentusiaster og barnehagebarn til Forsvaret og politiet.
– Vi setter alltid brukeren i fokus og har hele tiden som mål å lage det beste produktet på markedet, uansett temperatur og aktivitet. Daglig utfordrer vi oss selv på å utforske nye strikkemetoder og funksjonelle detaljer. Alt vi gjør er basert på en bærekraftig tankegang. Der det er mulig å bytte ut oljebaserte fibre med naturlige, så gjør vi det, forteller markedssjef Ole Magnus Halvorsen.
Han understreker at Aclima har kontroll på hele produksjonsprosessen, fra sporbare ullfibre fra utvalgte gårder, gjennom hele produksjonsløpet og fram til ferdig vare.
De siste fire årene er omsetningen blitt fordoblet, mens eksportgraden har vokst til 30 prosent. På en internasjonal sportsmesse i München tidligere i år vant Aclima bærekraftprisen for produktet FleeceWool.
Innovasjonskraftjuryen påpeker at Aclima gjennom målrettet produktutvikling har bidratt til en renessanse for ull som materiale i klesplagg.
«Gjennom utvikling og produksjon av funksjonelle plagg i flere kategorier har de vært en pioner i å definere ullens tekniske egenskaper, og de har satt fokus på ull som fornybar ressurs. De har hatt sterk økonomisk vekst og blitt en ettertraktet merkevare i flere land,» skriver juryen.
(Pressenytt)
Bildetekster:
GJØR GULL AV ULL. Aclimas produktutvikling åpner mange dører for ull som material i klesplagg. Foto: Aclima
GRØNN SKOLESTOL. S-1500, designet av Snøhetta og produsert av NCP, består av gjenvunnet plast og stål. Foto: Hilde Sletten Grafisk og Bjørnar Øvrebø
LYSENDE DESIGN. Solcellebaserte Bright Move er både lampe og mobillader, og er spesiallaget for steder i verden uten tilgang til elektrisitet. Foto: Bright Products
FAKTABOKS
Innovasjonskraft 2019
* Arrangeres av Norsk Industri, Design og arkitektur Norge og Patentstyret.
* Konferansen byr på foredrag med faglig innhold, i tillegg til utdeling av Innovasjonskraftprisen.
* Les mer og meld deg på her: https://doga.no/kalender/innovasjonskraft-2019/
Kontaktpersoner:
* Norsk Industri, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192
* Design og arkitektur Norge, seniorrådgiver Knut Bang, mobil 958 80 544
* Patentstyret, seniorrådgiver Bente Fjeldberg, mobil 47 26 89 16
* Aclima, markedssjef Ole Magnus Halvorsen, mobil 909 17 869