Løser barnefamiliens utstyrsfloke – får innovasjonsstøtte
Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi gründerbedriften CH2 Holding.
– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.
Tester på småbarnsfamilier
Småbarnsforeldre flest føler seg til tider som pakkesler der de drar rundt på store mengder utstyr. Ikke sjelden er det snakk om både en og to bilstoler, i tillegg til trille og barnevogn. Finnes det ikke en enklere måte å gjøre dette på?
Jo da, mener gründerne Christina og Halvor Holmgren i selskapet CH2 Holding. De planlegger å skape et helt nytt produktsegment: En kombinert bilstol og vogn som dekker behovene til barn i alderen 1 til 6 år.
For å lykkes med dette må nyvinningen treffe perfekt på brukervennlighet, være enkel å reise med og behagelig å sitte i. Den må også møte en lang rekke sikkerhetskrav. I samarbeid med Frost Produkt, skal prosjektteamet kartlegge alle behov og deretter lage og teste prototyper sammen med småbarnsfamilier.
Juryen uttaler at prosjektet er en svært innovativ løsning på en stor utfordring for mange.
«Vi ser stor verdi i prosjektets helhetlige syn på barnesikkerhet, brukervennlighet og komfort, noe som kan forenkle reiseopplevelsen for både foreldre og barn. Innovasjonspotensialet er betydelig, med muligheter for global eksport,» står det i juryuttalelsen.
Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.
66 prosent flere søkte i år
Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.
– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* CH2 Holding AS, Halvor Holmgren, mobil 93 28 42 37, Halvor@ch2holding.com
* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no
Bildetekster:
INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad
* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* DOGA deler ut økonomisk støtte til virksomheter gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.
* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 125 millioner kroner til totalt 282 prosjekter.
* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
3riksbilde-4377 Anne E Bull.jpg 5,89 MB (5464x8192)
1riksbilde-4094 Anne E Bull og Cecilie Myrseth - foto Morten Brakestad.jpg 5,81 MB (7942x5297)