presseticker

Skip to main content

Nominerte til Hedersprisen for god design 2011:

Hydrolift ga finanskrisen på båten

  Publisert: 22.02.2011 07:00 - av  Henning Poulsen
Hydrolift, SX-22, Eker Design

RIMELIG FJORDLUKSUS: Flerbruksbåten Hydrolift SX-22 gir fjordlykke til halv pris. Nå er Hydrolift og Eker Design nominert til Hedersprisen for god design. Foto: Hydrolift

Oslo: Da båtmarkedet sank til bunns i kjølvannet av finanskrisen utviklet norske Hydrolift en rimelig flerbruksbåt. Det populære fartøyet er nå nominert til Hedersprisen for god design.

Hydrolift, Sandnes Sparebank, Kongsberg Seatex og Tandberg er årets fire nominerte til Hedersprisen for god design 2011.

 

– At aktører i fire såpass ulike bransjer er representert med så sterke prosjekter viser at designmodenheten i næringslivet har tatt et sjumilssteg de siste årene, sier prosjektleder for designpriser i Norsk Designråd, Eline Strøm-Gundersen.

 

Hedersprisen løfter fram landets enere innen design, og skal deles ut av Norsk Designråd onsdag 16. mars under årets fremste designbegivenhet, Designdagen. Fra 24. februar stilles de nominerte ut på DogA Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo.

 

Krise for dyre båter

I finanskrisens kjølvann har et stort antall produsenter av luksusvarer fått alvorlig slagside. Den norske båtprodusenten Hydrolift merket at etterspørselen etter eksklusive speedbåter sank til bunns.

 

– Våre båter ble oppfattet som for dyre og for spesielle. Vi skjønte at vi måtte henvende oss til et bredere markedssegment, forteller eier og daglig leder Bård Eker. Løsningen ble flerbruksbåten Hydrolift SX-22, som koster halvparten av den nest billigste båten i Hydrolift-porteføljen.

 

To år senere er den maritime nyvinningen blitt en stor suksess for Fredrikstad-produsenten. – Forrige sesong solgte og produserte vi ti båter, og årets produksjon ser veldig lovende ut. Nå ønsker vi å få båtene synlige i utlandet også, sier Eker, som i forrige uke leverte en SX-22 til en kunde i Helsinki.

 

Ti båter i én

Den nye båten byr på en rekke innovasjoner, blant annet en elektrisk justerbar vindskjerm og et integrert fendersystem. Designen er så fleksibel at man kan montere påhengsmotor fra en hvilken som helst leverandør, og båten er så enkel å klargjøre at Hydrolift markedsfører den under mottoet ”Gone in sixty seconds”.

 

Imidlertid er det flerbruksmulighetene som gjør at Hydrolift SX-22 virkelig skiller seg ut fra konkurrentene. En modulisert designløsning gjør at én og samme båt med enkle grep kan brukes som familiebåt, sportsbåt, fiskebåt, fraktebåt, solbåt eller dykkerbåt, for å nevne noen muligheter.

 

Sterk designkultur

Hydrolift har sitt utspring i Torsnes-baserte Eker Design, og i utviklingsprosessen fungerer de to selskapene som ett lag. Bård Eker er snar med å gi design en stor del av æren for suksessen med den nye båten.

 

– Design er, og har alltid vært, det strategisk bærende elementet i Hydrolifts bedriftskultur, måten vi tenker på og måten vi gjennomfører aktiviteter på. I vår nisje i det øvre segmentet av båtmarkedet utgjør design, sammen med ytelse, kvalitet og sikkerhet, hele forskjellen mellom suksess og fiasko, sier Eker.

(Pressenytt)

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Hydrolift, daglig leder Bård Eker, mobil 906 91 194

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971

* Mer informasjon om Designdagen 2011: http://www.norskdesign.no/designdagen-2011/category8616.html

 

 

Bildetekst1:

RIMELIG FJORDLUKSUS: Flerbruksbåten Hydrolift SX-22 gir fjordlykke til halv pris. Nå er Hydrolift og Eker Design nominert til Hedersprisen for god design. Foto: Hydrolift

 

Bildetekst2:

OLJEVINGER: eBird gjør det enklere å styre undervannskabler som kan være opptil 12 kilometer lange. Kongsberg Seatex og designbyrået Inventas Trondheim er nå nominert til Hedersprisen for god design. Foto: Kongsberg Seatex

 

Bildetekst3:

POPULÆRE TELEMØTER: Tandberg, nå del av Cisco, har måttet doble produksjonskapasiteten på nyvinningen EX90, som flytter telekonferansen fra møterommet til skrivepulten. Nå er selskapet nominert til Hedersprisen for god design. Foto: Tandberg

 

Bildetekst4:

GUL BANK: Der andre banker er blå og tradisjonelle bruker Sandnes Sparebank design for å ta rollen som en hyggelig og uformell lokalbank. Nå er banken og designbyrået Fasett nominert til Hedersprisen for god design. Foto: Anne Lise Nordheim

Hedersprisen for god design 2011

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: Profilprogram og kommunikasjonsdesign
Bedrift: Sandnes Sparebank
Design: Fasett
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17913-621.html

Produkt: Hydrolift SX-22
Bedrift: Hydrolift
Design: Eker Design
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17896-621.html

Produkt: eBird
Bedrift: Kongsberg Seatex
Design: Inventas Trondheim
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17914-621.html

Produkt: EX90
Bedrift: Tandberg (nå en del av Cisco)
Design: Tandberg
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17915-621.html

 

FAKTABOKS 2:

Tidligere mottakere av Hedersprisen:

 

2010:

“De gode hodene”

Bedrift: NTNU

Design: Agendum

 

2009:

CASE Abyss

Bedrift: SeaBed Geophysical

Design: Abyssus Marine Services

 

2008

Armadillo vest med ansiktsmaske

Bedrift: Rofi Industrier

Design: KODE Design

 

2007

Telemarkbinding NTN

Bedrift: Rottefella AS

Design: Rottefella AS / Even Wøllo

 

2006 (*)

 

2005

Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut

Bedrift: Sweet Protection AS

Design: Abry Design AS

 

2004

Helly Hansen Shorehike

Bedrift: Helly Hansen ASA

Design: David Solk

 

2003

Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal

Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS

Design: norway says

 

2002

Bavac emballasje og grafisk identitet

Bedrift: Elite Sport

Design: Panorama design

 

2001

Farris

Bedrift: Ringnes AS

Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)

 

2000

Figgjo Form 123 og grafisk profil

Bedrift: Figgjo AS

Design: Form 1-2-3: Figgjo AS, produktutviklingsavdelingen ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien

 

(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Hydrolift SX-22.jpg 62,55 kB (2436x1342)
Bilde - vedlegg til sak eBird-i-bruk.jpg 3,56 kB (1800x937)
Bilde - vedlegg til sak Cisco_EX90-i-miljoe.jpg 3,25 kB (1800x937)
Bilde - vedlegg til sak Sandnes sparebank.jpg 2,97 MB (3008x2000)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 22.02.2011 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS