presseticker

Skip to main content

Havner solbrillemote på designtoppen i dag?

  Publisert: 02.04.2014 06:00 - av  Henning Poulsen

FLO og Jimmy Royal er nominert til Hedersprisen for god design for Kaibosh Eyewear. Foto: FLO

Festspillene i Bergen og ANTI er nominert til Hedersprisen for god design for festspillenes nye visuelle identitet. Foto: ANTI

Øveraasen og Eker Design er nominert til Hedersprisen for god design for Øveraasen Performance Line. Foto: Øveraasen

Oslo: Gründerbedriften FLO og designbyrået Jimmy Royal er i ferd med å revolusjonere måten vi kjøper briller på. I ettermiddag mottar de Merket for god design. I kveld blir det klart om de går helt til topps og vinner selveste Hedersprisen for god design.

Alt blir avgjort i dag, onsdag 2. april i Oslo, under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå. Både Festspillene i Bergen og FLO er også nominert til Hedersprisen for god design. Dette er Norges ledende utmerkelse som gis til både bedrifter og designere for innovative designprosjekter, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

FLO slåss mot Festspillene i Bergen, Øveraasen og Scandinavian Business Seating om den høythengende designprisen.

 

Utfordrer rigid bransje

Michelle Rowley og Helge Flo i bergensbaserte FLO hadde i ti år designet briller for andre skandinaviske merkevarer. Nå ville de heve blikket og skape sin egen merkevare. For å lykkes måtte de utfordre en rigid bransje samt lære kundene å kjøpe briller på en helt ny måte. En tilsynelatende umulig oppgave for en liten gründerbedrift. I dag er merkevaren og konseptet Kaibosh i ferd med å bli en stor suksess, mot alle odds.

 

– I løpet av året skal solbrillene våre selges i over 70 butikker i blant annet Skandinavia, Storbritannia, USA, Kina, Japan og Australia. Vi har også testet et salgskonsept for vanlige briller i fire moteforretninger i Bergen, Trondheim, Oslo og København, og nå begynner vi å bli klare til å utvide denne satsingen, forteller Rowley.

 

Før Rowley og Flo kastet seg uti det, gjennomførte de en undersøkelse for å avdekke hva folk flest mener om brillekjøp. Undersøkelsen avdekket at brillebrukere flest mislikte hele kjøpsprosessen. – Vi besluttet derfor å selge briller der hvor folk liker å handle. På denne måten blir brillekjøpet en positiv og inspirerende opplevelse. Samtidig måtte vi forenkle prissystemet, slik at forbrukeren lett kunne forstå hva det ferdige produktet ville koste, sier Rowley.

 

80 prosent eksport

Designbyrået Jimmy Royal ble hentet inn for å skape en tilgjengelig, iøynefallende og skandinavisk identitet til den nye merkevaren. Samtidig jobbet FLO iherdig med å designe og utvikle salgskonsepter, prismodell, produksjon, kundeservice og distribusjon til en helhet.

 

Resultatet, Kaibosh, ble lansert for ett år siden. Salget på nett øker uke for uke, og eksportgraden ligger nå på 80 prosent. FLO har allerede rukket å vinne motedesignprisen Nåløyet 2014.

 

– Briller er en del av motebildet, og god design er en selvfølge for å lykkes. Vi gikk mye lengre enn bare produktdesign, og har brukt tjenestedesigntilnærming for å skape en sømløs kundeopplevelse som fungerer både på nett og i butikk. Målet vårt har vært å gjøre briller både rimeligere og mer tilgjengelige, og det mener jeg vi har klart, sier Rowley.

 

– Design styrker norsk konkurransekraft

Næringsminister Monica Mæland skal dele ut Hedersprisen for god design på Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet. Øveraasen er et godt eksempel på at en tradisjonsrik, liten norsk bedrift tar i bruk design og lykkes i å bli mer synlig på et konkurransepreget internasjonalt marked, sier Mæland.

(Pressenytt)

 

 

* Mer informasjon om Designdagen 2014: http://www.norskdesign.no/designdagen-2014/category9154.html

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* FLO, markedsansvarlig Iben Bergstrøm, mobil 932 03 789

* Festspillene i Bergen, kommunikasjonssjef Silje Gripsrud, mobil 924 38 727

* Øveraasen AS, markedsansvarlig Mille Øveraasen, mobil 913 69 168

* Øveraasen AS, utviklingssjef Jan Ivar Thorsrud, mobil 900 17 405

* Scandinavian Business Seating, administrerende direktør Lars I. Røiri, mobil 911 79 067

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971

 

 

FAKTABOKSER:

Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2014

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: Kaibosh Eyewear
Bedrift: FLO
Design: Jimmy Royal og FLO
Kategori: Tjenester

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/tjenester/kaibosh-eyewear-article26145-8784.html

Se video her: http://www.norskdesign.no/video/nominert-til-hedersprisen-kaibosh-article26127-8883.html


Produkt: Visuell identitet
Bedrift: Festspillene i Bergen
Design: ANTI
Kategori: Visuell kommunikasjon

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/visuell-kommunikasjon/festspillene-i-bergen-article26144-611.html

Se video her: http://www.norskdesign.no/video/nominert-til-hedersprisen-festspillene-i-bergen-article26126-8883.html


Produkt: Øveraasen Performance Line
Bedrift: Øveraasen AS
Design: Øveraasen AS og Eker Design
Kategori: Industridesign

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/industridesign/oeveraasen-performance-line-article26138-287.html

Se video her: http://www.norskdesign.no/video/nominert-til-hedersprisen-oeveraasen-article26129-8883.html

 

Produkt: RBM Noor
Bedrift: Scandinavian Business Seating
Design: StokkeAustad (NO), Form Us With Love (SE), Grønlund Design (DK)
Kategori: Møbeldesign

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/industridesign/oeveraasen-performance-line-article26138-287.html

Se video her: http://www.norskdesign.no/video/nominert-til-hedersprisen-rbm-noor-article26130-8883.html

 

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 150 søkere

* 2. april mottar 44 av disse Merket for god design

* Av disse 44 er fire nominert til Hedersprisen for god design

 

http://www.norskdesign.no/merket

 

 

Bildetekst1:

FLO og Jimmy Royal er nominert til Hedersprisen for god design for Kaibosh Eyewear. Foto: FLO

 

Bildetekst2:

Festspillene i Bergen og ANTI er nominert til Hedersprisen for god design for festspillenes nye visuelle identitet. Foto: ANTI

 

Bildetekst3:

Øveraasen og Eker Design er nominert til Hedersprisen for god design for Øveraasen Performance Line. Foto: Øveraasen

 

Bildetekst4:

Scandinavian Business Seating er sammen med StokkeAustad, Form Us With Love og Grønlund Design nominert til Hedersprisen for god design for RBM Noor. Foto: Jonas Lindström

 

Se bildegalleri med alle de nominerte her: http://www.norskdesign.no/bildegalleri/category273.html?folderID=97

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 02.04.2014 06:00
Teknisk løsning ZEVS AS