presseticker

Skip to main content

DOGA-merket 2017:

Har modernisert Bjørn Dæhlies klesmerke

  Publisert: 15.11.2017 12:41 - av  Henning Poulsen
Klesmerket til Bjørn Dæhlie har fått et designløft. Nå får produsenten utmerkelsen DOGA-merket 2017.

Den prestisjefylte utmerkelsen deles ut til Active Brands, We Oslo og Superblaise onsdag ettermiddag på Design og arkitektur Norge (DOGA) i Oslo.

 

«Stramt, sterkt og stilfullt»

Siden 1996 har klesmerket Bjørn Dæhlie blitt brukt av turgåere, mosjonister og eliteutøvere på jakt etter verdensmesterskap og OL-medaljer. Etter 20 år begynte imidlertid den grafiske profilen å bli gammeldags. Sammen med designpartnerne We Oslo og Superblaise har produsenten Active Brands derfor redesignet pakningene og løftet identiteten til merkevaren Dæhlie.

 

Juryen roser mottakerne for å tilføre liv og vitalitet til en kjent og kjær merkevare:

 

«Helt siden oppstarten har Bjørn Dæhlies signatur preget det grafiske uttrykket. I den nye profilen har man tatt vare på historien gjennom å beholde B og D som bærende element. Det nye uttrykket har blitt stramt, sterkt og kraftfullt. Sammen med mer komplekse, visuelle mønstre, representerer det samlede uttrykket en stigning i enten puls, fart, intensitet eller topografi,» står det i jurykjennelsen.

 

Løfter fram de beste

DOGA-merket, som inntil i fjor het Merket for god design, deles ut årlig til norske arkitektur- og designprosjekter. Utmerkelsen løfter fram virksomheter og utøvere som har samarbeidet om innovative prosjekter der design og arkitektur skaper samfunns-, miljømessige eller økonomiske verdier.

 

– I år mottok vi nesten 300 søknader til DOGA-merket, og så mange som 49 tilfredsstilte de høye kravene som juryen stiller. Årets mottakere er forbilder og gode bevis på hvor høyt nivå design- og arkitekturfagene holder i Norge, sier Thea Mehl, prosjektleder for DOGAs priser.

 

Design og arkitektur Norge (DOGA) er stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet og en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGA er en pådriver for bærekraftig verdiskaping gjennom design og arkitektur og fasiliterer samarbeid mellom utøvere og virksomheter, eksperimenterer med nye løsninger og formidler innsikt og læring.

(Pressenytt)

 

Fagprogram og prisutdeling strømmes direkte på Doga.no fra klokken 12.30 på onsdag.

 

Mer informasjon om arrangementet og utmerkelsene her: https://doga.no/kalender/doga-merket-2017/

 

 

Kontaktpersoner:

* Active Brands, Linda Linnebo, mobil 480 41 034

* Design og arkitektur Norge, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Design og arkitektur Norge, senior kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

 

 

Bildetekster:

Bjørn Dæhlies klesmerke mottar DOGA-merket 2017. Foto: Aksel Jermstad

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Dæhlie_02.jpg 5,68 kB (4167x8794)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.11.2017 12:41
Teknisk løsning ZEVS AS