presseticker

Skip to main content

DOGA-merket for design og arkitektur:

Slik lærte de nordmenn å betale for konsertstrømming

  Publisert: 16.03.2022 20:38 - av  Henning Poulsen
De har utviklet en nyskapende strømmeplattform for konserter. Nå hedres VIERLIVE med DOGA-merket for design og arkitektur.

– Årets vinnere av DOGA-merket har kommet opp med kreative løsninger på hvordan vi kan skape de nye, lønnsomme, innovative arbeidsplassene, attraktive byer og steder og samtidig ta vare på naturen. Prosjektene viser bredden av hva design og arkitektur kan bidra med, og gir et spennende innblikk i hva Norge skal leve av i framtiden, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars av Design og arkitektur Norge (DOGA).

 

– Næringslivet og offentlig sektor har to tøffe pandemiår bak seg, og mange utfordringer foran seg. Vi lever i usikre tider, og da er det viktigere enn noen gang at vi fortsetter å satse på nyskaping. Blant årets merkemottakere finner vi mange gode eksempler på hva det går an å utrette når design og arkitektur settes i kjernen for innovasjon og verdiskaping, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

Startet opp dagen etter nedstengingen

Da hele Norge stengte ned 12. mars 2020, mistet kulturbransjen 1,5 milliarder kroner i inntekter nærmest over natta. I løpet av noen intense dager bygget en resolutt gjeng med utgangspunkt i Oslo Lydproduksjon opp en strømmetjeneste for konsertopplevelser.

 

– I begynnelsen av mars begynte det å gå rykter om nedstenging. Vi tenkte: «Skitt, dette vil jo påvirke oss!» Så da alt stengte ned, kastet vi oss rundt, sier Haakon Mathisen.

 

Sammen med Jonas Barsten stiftet han VIERLIVE dagen etter nedstengingen. Etter hvert ble flere ildsjeler med. Snart ble ideen om en påskefestival født.

 

– Vi skjønte veldig raskt at dette var større enn oss, og at vi måtte ha hjelp. Derfor tok vi kontakt med Bold og etter hvert Anorak. De hjalp oss kjempemasse – i starten ofte pro bono, forteller Mathisen.

 

Solgte 60 000 billetter

En god økonomisk modell var helt avgjørende for å tiltrekke seg store artister. Derfor var det ikke bare viktig å lage en god strømmeløsning for konsertene. Også bestillings- og betalingsløsningen måtte være førsteklasses. Mens Bold utviklet et fleksibelt designutgangspunkt, sørget interaksjonsdesignere fra Anorak for at løsningen passet like godt til en 16-årig Boy Pablo-fan fra Latin-Amerika som for en 80-årig hamarsing som vil oppleve Frida Ånnevik live.

 

Påskefestivalen ble en stor suksess, med Aurora og Sigrid blant de 10 artistene som fremførte på VIERLIVE-plattformen. Siden den gang har det gått lynraskt fremover for gründerbedriften, som har solgt mer enn 60 000 billetter til digitale konserter. Og selv om nedstengningen for lengst er historie – forhåpentligvis for godt – ser Mathisen en lys fremtid for forretningsmodellen.

 

– Pandemien ble et vannskille for kulturbransjen. Før spurte artistene seg om de i det hele tatt skulle strømme. Nå er spørsmålet i hvilken form de skal strømme, og hvor mye. I tillegg er jeg glad for at kulturbransjen ser ut til å unngå det digre gratishullet som mediebransjen har brukt 20 år på å klatre ut av. I dag er de fleste enige om at også digitale konserter skal koste noe. Her liker vi å tenke at vi har spilt en rolle, sier Mathisen.

 

Gir levebrød til kulturarbeidere

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur roser VIERLIVE for å ta konsertformatet til et høyere nivå samtidig som de har gitt levebrød til hele verdikjeden bak kulturarrangementer.

 

«Det er fortsatt nytt for mange å kjøpe billetter og oppleve konserter og arrangementer over internett. Derfor designet utviklerne brukervennlige nettsider basert på universell utforming og få, tydelige steg. Juryen er imponert over hvordan tjenesten bruker interaksjonsdesign for å gjøre det superenkelt å bestille, betale og nyte kulturopplevelser,» står det i jurykjennelsen.

 

Planet, samfunn, økonomi

DOGA-merket for design og arkitektur, som tidligere het Merket for god design, kan føre sin historie helt tilbake til 1964. I dag løfter utmerkelsen fram virksomheter som bruker design og arkitektur for å skape nytenkende, vakre og funksjonelle løsninger som gir positive ringvirkninger for samfunnet, planeten og økonomien.

 

I år er det i alt 13 mottakere av DOGA-merket for design og arkitektur, i tillegg til tre mottakere av DOGA-merket nykommer.

 

DOGA er en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGAs rolle er å fremme design og arkitektur som verktøy for bærekraftig omstilling og verdiskaping i næringsliv og offentlig sektor.

(Pressenytt)

 

 

Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/

 

Finn mer informasjon om prosjektet her:

https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/vinnere-av-doga-merket/vierlive--en-helt-ny-konsertopplevelse/

 

 

Kontaktpersoner:

* VIERLIVE, gründer Haakon Mathisen, mobil 95 44 53 14

* Design og arkitektur Norge, Ellen Heggestad, mobil 92 65 35 30

 

 

Bildetekster:

Bilder fra overrekkelsessermonien vil legges ut på denne lenken i kveld: https://www.flickr.com/photos/doganorway/albums/72177720297368169

 

STRØMMING. VIERLIVE har skapt en intuitiv løsning for konsertstrømming. Foto: Bold/Anorak

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak vierlive_-main.jpg 287,06 kB (2000x1080)
Bilde - vedlegg til sak vierlive_mobil2.jpg 163,13 kB (2000x1113)
Bilde - vedlegg til sak vierlive_event_nettside2.jpg 252,17 kB (2000x1113)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2022 20:38
Teknisk løsning ZEVS AS