presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2011:

Skapte klassisk, personlig motesuksess

  Publisert: 16.03.2011 12:45 - av  Henning Poulsen
Oslo: Gjennom et skreddersydd designkonsept har Berg & Berg skapt et spennende, tidløst tilbehørsmerke. Nå har de mottatt det ettertraktede Merket for god design.

Berg & Berg fikk sammen med designbyrået Heydays tildelt Merket for god design for førstnevntes profilprogram.

 

– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Ville skape nytt tilbehørsmerke

Berg & Berg ville skape et ledende tilbehørs- og klesmerke. Utfordringen var å nå ut til et kvalitetsbevisst publikum med tidløs smak.

 

– Som et nystartet og helt ukjent merke med nettet som hovedsalgskanal hadde vi behov for en sterk visuell profil som kommuniserte høy kvalitet og service. Vi ville vise at Berg & Berg er en personlig og tilstedeværende bedrift, sier Stein Henrik Haugen, grafisk designer i Heydays.

 

Designløsningen ble utviklet med tanke på å nå ut til en målgruppe som spenner over flere aldersgrupper. Målet var å gjøre merket relevant både for kunder som har hatt kjennskap til klassisk stil i en årrekke samt yngre som har blitt interessert gjennom den økende oppmerksomheten klassisk stil har fått de siste årene.

 

Kommuniserer kvalitet

Heydays og Berg & Berg samarbeidet om å utvikle et profilprogram som skulle kommunisere stolthet til fag og håndverk og posisjonere Berg & Berg som en tidløs, men moderne tilbyder av klassiske kvalitetsprodukter. Alle trykksaker ble produsert på grått papir på en eldre, tofargers trykkpresse.

 

– Identiteten involverer menneskene bak Berg & Berg og skaper kontakt med kunden gjennom for eksempel håndskrevne personlige notater, skreddersydde konvolutter, meldinger og signaturer, forklarer Haugen.

 

Den visuelle profilen har vakt oppsikt, både blant kunder og i design-, stil- og motemedier over hele verden.

 

– Designinvesteringen har definitivt gitt god avkastning, den har vært en forutsetning for at Berg & Berg har blitt en merkevare med internasjonalt nedslagsfelt. Det hadde vært umulig å kommunisere en helt ny merkevare til et svært kvalitetsbevisst internasjonalt publikum uten en visuell identitet av eksepsjonell kvalitet, sier Mathias Berg, daglig leder i Berg & Berg.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 19.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

FAKTABOKS:

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Bildetekst:

KLASSISK OG PERSONLIG: Berg & Berg og Heydays fikk Merket for god design for nytt profilprogram. Foto: Heydays

 

Kontaktpersoner:

* Heydays AS, grafisk designer Stein Henrik Haugen, mobil 986 26 636

* Berg & Berg, daglig leder Mathias Berg, mobil 951 13 998

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

* Følg direktesending fra Designdagen 2011 her: http://www.norskdesign.no

 

 

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Berg og berg.JPG 93,70 kB (459x239)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2011 12:45
Teknisk løsning ZEVS AS