presseticker

Skip to main content

Satser på norsk badstukultur – får innovasjonsstøtte

  Publisert: 22.10.2024 06:00 - av  Henning Poulsen

INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad

De vil få resten av verden til å omfavne den norske badstukulturen. Nå får KOK støtte fra DOGA for å bruke designmetodikk til å etablere en ny global merkevare.

Designmetodikk er i vinden, og DOGA oversvømmes av søknader fra virksomheter som ønsker støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Blant søkerne som slapp gjennom nåløyet i år finner vi KOK, som driver en rekke flytende badstuer i Oslo.

 

– Designdrevet innovasjon er viktig for å utvikle bærekraftige og lønnsomme løsninger i en utfordrende tid for norsk næringsliv. Ved å innovere med utgangspunkt i brukernes behov, kan resultatet bli både rimeligere og bedre enn ved mer tradisjonelle metoder, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

Vil få verden med på norsk badstubølge

Flytende badstuer har tatt Norge og Norden med storm. For tusenvis av nordboere gir de livskvalitet, helse, lokale naturopplevelser og ikke minst fellesskap med andre badstuentusiaster. 

Nå vil KOK, en av de fremste badstuaktørene i Norge, eksportere denne tradisjonen til Europa og USA. For å komme så langt, må de flytende badstuene først gjennom en designreise. Selv om dagens badstuer er populære, har de nemlig fremdeles en vei å gå når det kommer til bærekraft, skalerbarhet og tilgjengelighet. 

Sammen med Eker Design skal KOK ta i bruk designdrevet innovasjon. Tidligere har selskapet utformet tilbudet utfra hvordan de tror brukerne vil ha det. Nå skal de samskape på lag med brukerne og andre aktører. Lykkes de, kan det hende resten av verden snart hopper på den norske badstubølgen. 

Ifølge juryen har prosjektet kraft til å etablere KOK som en global merkevare i badstunæringen.  

«Gjennom å involvere brukere og interessenter, sikter prosjektet mot å forbedre brukeropplevelsen og øke den sosiale bærekraften. Bedre fasiliteter kan tiltrekke nye kunder og øke betalingsviljen, noe som vil øke omsetning og lønnsomhet. Ved å utvikle et konsept som kan tilpasses internasjonale markeder, åpner prosjektet for eksponentiell vekst,» står det i juryuttalelsen. 

Prosjektet får 700 000 kroner fra DOGA. 

 

66 prosent flere søkte i år

Totalt 23 innovasjonsprosjekter deler i år på i alt 12 millioner kroner i støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Pengene går til å involvere designere allerede i idéfasen av innovasjonsprosjektene. Dette er 15. gang DOGA støtter norske innovasjonsprosjekter. Hele 170 virksomheter søkte om midler i år, en oppgang på 66 prosent fra i fjor.

 

– Målet vårt er å gjøre norsk innovasjon mer brukersentrert og tverrfaglig. Jo tidligere designmetodikk og brukerstudier kommer inn i et prosjekt, desto dypere blir forståelsen av de reelle behovene og ønskene til de som er i målgruppen. Da øker også treffsikkerheten, noe som gir bedre produkter og tjenester, sier Anne Elisabeth Bull. Hun leder arbeidet med designdrevet innovasjon i DOGA.

(Pressenytt)

 

 

 

 

Kontaktpersoner:

* KOK AS, Kristin Lorange, mobil 98 60 32 49, kristin@koknorge.no

* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

 

 

Bildetekster:

INNOVASJONSMILLIONER. Næringsminister Cecilie Myrseth (t.h.) og Anne Elisabeth Bull i DOGA deler ut 12 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Her sitter de på dekket til en av flytebadstuene til KOK, én av de 23 mottakerne av støtte i år. Foto: Morten Brakestad

 

Dette er Designdrevet innovasjon:

* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* DOGA deler ut økonomisk støtte til virksomheter gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP), slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.

* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 125 millioner kroner til totalt 282 prosjekter.

* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 22.10.2024 06:00
Teknisk løsning ZEVS AS