presseticker

Skip to main content

Mange trenger julehjelp - norsk app samler gode hjelpere

  Publisert: 15.12.2021 07:21 - av  Henning Poulsen

GODHETSGRÜNDER: Kristian Elgen står bak Goodify, som setter gode hjelpere i kontakt med de som trenger hjelp. Foto: Goodify

Stadig flere nordmenn strever med å få økonomien til å gå rundt, og i julen kan det være ekstra tungt. En norsk app har samlet 38 000 mennesker som trenger og tilbyr hjelp.

Rekordhøye strømpriser og nye koronarestriksjoner har skadeskutt mange nordmenns privatøkonomi. Før jul flommer nettjenester som Goodify over av mennesker som trenger hjelp til julemat og gaver til barna.

 

Mer enn hvert tiende norske barn vokser opp i familier med lav inntekt, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). 16,2 prosent av alle nordmenn er i risikosonen for å bli rammet av fattigdom og sosial ekskludering, ifølge EUs statistikkbyrå Eurostat.

 

– Hverdagsfattigdommen i Norge er større enn jeg har vært klar over. Mange har ikke råd til å kjøpe vinterklær eller å gi barnet sitt en julegave. Samtidig er samfunnet heldigvis fullt av mennesker som gjerne vil hjelpe, sier Kristian Elgen, gründer og daglig leder for Goodify.

 

En av disse er Gro Worren (46), som driver den tradisjonsrike bydelsrestauranten Sagene Lunsjbar i Oslo.

 

– Det begynte med at jeg samlet inn julegaver til barnefamilier. Det viste seg å være vanskelig å finne disse familiene, fordi de fleste er flinke til å skjule at de har dårlig råd. Da jeg begynte å bruke Finn.no og etter hvert Goodify, ble det mye enklere. Nå tar jeg direkte kontakt med folk for å finne ut hva de trenger. Det blir mer treffsikkert, sier hun.

 

Både gjennom Sagene Lunsjbar og nabolaget sitt på Snarøya får Worren inn mye klær og utstyr som hun gir videre til de som trenger det. Før jul i fjor hjalp hun et titalls familier med gaver, mat og andre ting. I år har hun kommet i kontakt med fire familier.

 

– Siste uken før jul strømmer det inn med «annonser» fra folk som trenger hjelp. Da er det mange som har måttet innse at de ikke klarer å skape den julen de ønsker for barna og familien. Så forsøker jeg å samle inn ting de trenger og være til hjelp, sier Worren.

 

Nå håper hun flere begynner å bruke Goodify – både til å be om hjelp og ikke minst til å hjelpe andre.

 

Har fått og gitt hjelp

Ifølge SSBs levekårsundersøkelse fra 2019 har 24 prosent av oss ikke mulighet til å klare en uforutsett utgift på 15 000 kroner. Dette er en kraftig økning fra året før.

 

Kenneth Arnesen (38) har både mottatt og gitt hjelp gjennom Goodifys app. Det er ikke alltid lett å få privatøkonomien til å gå opp for Oslo-mannen – særlig når julen står på trappene.

 

– Jeg oppdaget appen ved en tilfeldighet, og bestemte meg for å prøve den. Jeg har fått mat og klær når jeg har trengt det, og etter hvert har jeg selv brukt appen for å gi bort ting vi ikke trenger, som barneklær i for liten størrelse, sier Arnesen.

 

I år har han også spurt om julehjelp blant annet på Goodify-appen.

 

– Jeg har fått noen hyggelige svar og litt hjelp, men jeg skulle ønske det var flere som brukte slike tjenester. Både de som trenger hjelp, og de som kan gi. Det betyr så mye, sier Arnesen.

 

– Behovet er der, enten det er hjelp til matutgifter eller andre ting. Jeg tror mange også trenger noen å prate med, eller en turkamerat som får deg opp av sofaen, legger han til.

 

Orker ikke be om hjelp

Kristian Elgen påpeker at det er mye stigma knyttet til det å be om hjelp. Her kan en app som er spesialsydd til formålet være med på å senke terskelen.

 

– I Norge er fattigdommen ofte skjult, men likevel til stede i de fleste nabolag. Det sitter langt inne for mange å be om hjelp, samtidig som jeg jo vet at det er veldig mange som gjerne vil hjelpe. Det er et stort behov for å samle gode krefter og koble dem med de som trenger hjelp, sier han.

 

40 000 gode gjerninger så langt

I 2017 hoppet han derfor av en lovende karriere i Equinor for å bygge opp en plattform for gode gjerninger. Først formidlet Goodify oppdrag gjennom en Facebook-side. Høsten 2019 lanserte Goodify sin egen app.

 

– Vi har nådd 38 000 «Goodifiere» og det er blitt utført mer enn 40 000 gode gjerninger. Jeg håper vi kan nå ut til enda flere over hele landet, og koble sammen de som trenger hjelp med de som kan hjelpe, sier Elgen.

(Pressenytt)

 

 

 

Bildetekst:

GODHETSGRÜNDER: Kristian Elgen står bak Goodify, som setter gode hjelpere i kontakt med de som trenger hjelp. Foto: Goodify

 

 

Kontaktperson:

* Goodify, gründer og daglig leder Kristian David Elgen, mobil 915 87 814 / kristian@goodify.co

Dette er Goodify:

* En ideelt drevet oppstartsbedrift med ambisjon om å bygge en global plattform for gode gjerninger.

* Både hjelpere og de som trenger hjelp kan bruke Goodify-appen til å legge inn og svare på oppdrag.

* Har samlet om lag 38 000 mennesker i Norge.

* Har bidratt til å utføre mer enn 40 000 gode gjerninger.

* Blant oppdrag som er formidlet finner vi mat og klær, skolesekk, sports- og fritidsutstyr, barnebursdagsselskap, CV-hjelp og turvenn.

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak 976A9961.jpg 9,06 MB (3648x5472)
Bilde - vedlegg til sak 976A9947.jpg 10,21 MB (3648x5472)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Goodify, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.12.2021 07:21
Teknisk løsning ZEVS AS