presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2015:

Konserthus hedres for musikalsk design – SPERREFRIST TIL KL 19.00 I DAG

  Publisert: 15.04.2015 07:20 - av  Henning Poulsen

Fosnavåg konserthus og Heydays mottok Merket for god design. Foto: Kristin Støylen

Oslo: Fosnavåg konserthus har fått en visuell identitet som tiltrekker publikum og artister fra fjernt og nært. Nå hedres de med Merket for god design.

Onsdag ettermiddag mottok Fosnavåg konserthus på Herøy og designbyrået Heydays den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

 

– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

 

Kompromissløs design

Nybygde Fosnavåg konserthus er i teknologisk toppklasse, men manglet en identitet som sto til husets ambisjoner og særegne kvaliteter. Nå har de fått en visuell profil som blir lagt merke til langt utenfor kommunegrensen.

 

– På vegne av Herøy kommune er jeg svært stolt over at Fosnavåg konserthus nå mottar Merket for god design. Konserthuset er bygd uten kompromisser, og slik vil vi også at det skal oppfattes av andre. At vi nå utmerkes for god design betyr at vi får mer oppmerksomhet, slik at enda flere ønsker å besøke dette flotte bygget, sier ordfører Arnulf Goksøyr (H).

 

Konserthuset er Herøy kommunes nye storstue, og er et spleiselag mellom kommunen, 40 lokale næringslivsaktører og over 300 kjøpere av folkeaksjer. Store ressurser er lagt ned i å bygge en konsertsal som selv de mest lydkresne artistene vil ønske å spille på.

 

Ville unngå det middelmådige

Designbyrået Heydays fikk jobben med å utvikle en visuell identitet som kommuniserte byggets særegenheter og kunne tiltrekke publikummere og artister fra fjernt og nær.

 

– Vi har hele veien unngått å ta middelmådige og komfortable valg. Vi har ønsket et konserthus som reflekterer at Fosnavåg er bygget på vinden og havet, med sildefiske som historie og høyteknologi som fremtid. Den grafiske profilen måtte speile denne identiteten, forteller Fredrik Remøy, daglig leder i eierselskapet Fosnavåg konserthus as.

 

Musikalsk logoskala

Designerne fant mange likheter mellom musikken som spilles på konserthusets scene, og den dramatiske naturen like utenfor. De tok tak i Beauforts vindskala, først brukt til å beskrive seilføring på skip, og skapte en musikalsk skala bestående av ti logosymboler. Symbolene favner over alt fra stille til stormfullt og reflekterer samtidig musikkens mange fasetter, stemninger og kontraster. Samtlige symboler kan også tolkes som bokstaven –F, og skaper dermed en gjenkjennelseseffekt for Fosnavåg konserthus.

 

Juryen liker ideen med å bruke Beauforts vindskala til å lage logosymboler: «Dette er et nyskapende grep som gjør identiteten like omskiftelig som stedet. Identiteten tar tak i samspillet mellom havet og musikken. Designuttrykket oppleves som relevant og riktig ut fra konserthusets profil og plassering», står det i jurykjennelsen.

 

– Vi har lykkes på flere felt enn vi kunne drømt om. Jeg er stolt over arbeidet som er gjort med visuell design, knyttet til vindskalaen, med fargetoner fra havet og med –F-en som symboliserer Fosnavåg. Å få Merket for god design viser at kommunens visjon om å være «ei båtlengd føre» er ivaretatt på beste måte, oppsummerer ordfører Goksøyr.

(Pressenytt)

 

* Designdagen 2015 streames på doga.no fra klokken 09.00 onsdag 15. april. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Fosnavåg konserthus, arrangementsleder Bjørn Holum, mobil 920 42 074

* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 128 søkere

* 15. april mottar 43 av disse Merket for god design

* Av disse er fire nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekst:

Fosnavåg konserthus og Heydays mottok Merket for god design. Foto: Kristin Støylen


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.04.2015 07:20
Teknisk løsning ZEVS AS