presseticker

Skip to main content

DOGA-merket 2017:

Innovasjon på papir og omdømmebygging på skinner

  Publisert: 15.11.2017 13:37 - av  Henning Poulsen
Aftenposten Lørdag går mot strømmen og tilbyr kvalitetsjournalistikk på papir. NSB har snudd negative kundeerfaringer til positive opplevelser. Nå får begge utmerkelsen DOGA-merket 2017.

De prestisjefylte utmerkelsene ble delt ut onsdag ettermiddag på Design og arkitektur Norge (DOGA) i Oslo.

 

Innovativt på papir

Med papirbilaget Aftenposten Lørdag valgte avishuset å gå trosse papirdødtrenden for å gi plass til fordypende featurejournalistikk, nyhetsdokumentarer og kulturstoff.

Juryen mener at det å lansere et papirprodukt i en tid hvor alt forsvinner ned i smarttelefonformat, vitner om selvtillit og faglig integritet.

 

«Produktet skårer høyt på form og funksjon, oppleves som innovativt og ligger helt i front innen sin bransje, også internasjonalt. Håndverket er gjennomført og solid, og vi vil spesielt få fremheve hvordan de har tilrettelagt stoffet for langlesing, og hvordan de bruker illustrasjon og foto for å holde leseren i ånde,» står det i jurykjennelsen.

 

Lystbetonte forsinkelser

Forsinkede tog er den kanskje mest alvorlige trusselen for omdømmet til NSB. Dette bestemte selskapet seg for å ta tak i gjennom tjenesten NSB Alternativ reise. Uniform Strategisk Design har hjulpet NSB med å utvikle en løsning som snur en negativ opplevelser til positiv omdømmebygging.

 

I jurykjennelsen får NSB ros for å NSB bruker god innsikt og tjenestedesign til å skape en potensielt positiv merkevareopplevelse:

 

«Her har man tenkt grundig og helhetlig, fra den nesten alarmaktige visuelle profilen, som gjør det enkelt for brukeren å orientere seg, til opplæring av ansatte, som gjør møtet med publikum mer forutsigbart og lystbetont. Selve prosessen – hvordan den er forankret fra toppledelse og ned til sluttbrukeren, er også et eksempel til etterfølgelse for god tjenestedesign,» står det i juryens begrunnelse.

 

Løfter fram de beste

DOGA-merket, som inntil i fjor het Merket for god design, deles ut årlig til norske arkitektur- og designprosjekter. Utmerkelsen løfter fram virksomheter og utøvere som har samarbeidet om innovative prosjekter der design og arkitektur skaper samfunns-, miljømessige eller økonomiske verdier.

 

– I år mottok vi nesten 300 søknader til DOGA-merket, og så mange som 49 tilfredsstilte de høye kravene som juryen stiller. Årets mottakere er forbilder og gode bevis på hvor høyt nivå design- og arkitekturfagene holder i Norge, sier Thea Mehl, prosjektleder for DOGAs priser.

 

Design og arkitektur Norge (DOGA) er stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet og en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGA er en pådriver for bærekraftig verdiskaping gjennom design og arkitektur og fasiliterer samarbeid mellom utøvere og virksomheter, eksperimenterer med nye løsninger og formidler innsikt og læring.

(Pressenytt)

 

Fagprogram og prisutdeling strømmes direkte på Doga.no fra klokken 12.30 på onsdag.

 

Mer informasjon om arrangementet og utmerkelsene her: https://doga.no/kalender/doga-merket-2017/

 

 

Kontaktpersoner:

* Aftenposten, Lillian Vambheim, mobil 916 00 412

* NSB, Tove Flobergseter, mobil 904 18 017

* Design og arkitektur Norge, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Design og arkitektur Norge, senior kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

 

 

Bildetekster:

Aftenposten Lørdag mottar DOGA-merket 2017. Foto: Tor Stenersen

 

NSB får DOGA-merket for «NSB Alternativ Reise». Foto: Uniform

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Aftenposten.jpg 12,09 kB (4783x3189)
Bilde - vedlegg til sak NSB alternativ reise.jpg 6,46 kB (967x951)
Bilde - vedlegg til sak Aftenposten_01.jpg 3,71 kB (5184x3456)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.11.2017 13:37
Teknisk løsning ZEVS AS