presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2016:

Dobbel designhyllest til NRK

  Publisert: 27.04.2016 18:50 - av  Dag Yngve Dahle
Oslo: NRK lykkes på flere fronter om dagen. NRK Nyheter har fornyet og modernisert sin visuelle profil i så stor grad at ord som "verdensklasse" brukes om resultatet. Den nye NRK Super-appen har på kort tid fått 2,6 millioner ukentlige brukere. Nå hedres arbeidene med Merket for god design.

Det var onsdag ettermiddag NRK to ganger mottok den prestisjefylte designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA).

 

Utdelingen fant sted på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag, som er Norges viktigste møteplass for inspirasjon, nettverksbygging og faglig påfyll.

 

– Disse prosjektene viser at design kan spille en nøkkelrolle i formidling av innhold som nyheter og TV-programmer for barn. NRK har med dette styrket sin seriøse og pålitelige profil samtidig som kanalen har modernisert sitt visuelle uttrykk. NRK har også - spesielt med NRK Super-appen - nådd ut til langt flere brukere enn tidligere, sier Thea Mehl, prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter.

 

NRK Nyheter: Nyhetsprofil i verdensklasse

På linje med de beste i verden, uttaler juryen om NRK Nyheter nye visuelle profil. BBC ble nevnt som en åpenbar referanse.

 

Det visuelle uttrykket i profilen kjennetegnes av gjennomtenkt bruk av animasjoner, tidslinjer, geometriske figurer og elegant fargesetting. Arbeidet begynte der bruken av nyhetstjenester øker mest.

 

– Endringen i folks medievaner krever at NRK Nyheter fremstår som en tydelig og gjenkjennelig merkevare på tvers av alle plattformer. Prosjektet startet derfor med designtenkning for nett og mobil aller først, sier Cecilie Lyng, profilsjef i NRK.

 

Hun legger til:

 

– NRK Nyheter må oppfattes som troverdig, vesentlig og oppdatert. Innholdet er i så måte viktigst, men samtidig krever det å fortelle historier mer av form og uttrykk - både visuelt og audiovisuelt, sier hun.

 

Bedre på tvers

Designtenkningen har gjennomsyret prosjektet hele veien.

 

– Prosjektet har hatt en tydelig merkevareplattform og målsetning helt fra begynnelsen. Organiseringen og styringen har vært svært god, synes vi, og åpenhet har preget arbeidet. NRK har brukt sitt eget team, men har i tillegg hentet inn kompetanse fra inn- og utland. Dette har utfordret og beriket prosjektet, sier profilsjefen.

 

Resultatene er gode: Etter omleggingen har bruken av NRKs nyhetstjenester økt med 13 prosent på nett og mobil samlet sett. En annen gevinst av arbeidet er bedre samarbeid på tvers av redaksjoner og avdelinger.

 

– Det tverrfaglige arbeidet mellom TV, nett og mobil er styrket, og nye rom for deling og utvikling av design og historiefortelling har oppstått som en konsekvens av arbeidet. Prosjektet er forøvrig fortsatt i utvikling, sier Lyng.

 

NRK Super: App lastet ned 800.000 ganger

Den opprinnelige appen for barnekanalen NRK Super var tungvint, upraktisk og i liten grad tilpasset kjernepublikummet: barn. Den nye appen er blitt så selvforklarende at barn i alle aldre raskt forstår hvordan de skal bruke den og navigere seg frem til det de vil se.

 

– Målet var nettopp å skape en app skreddersydd for utålmodige barnefingre - et magisk sted der de finner innhold selv, som de digger og som de blir smarte av, sier Ensi Mofasser, digital designer i NRK.

 

NRKs eget designteam har stått for hoveddelen av utviklingen, men enkelte eksterne designere har vært involvert. Lars Kristian Flem, kreativ direktør i Bekk Consulting, er blant disse. Han forteller at det til dels var utfordrende å jobbe med en så bred målgruppe som barn fra to til 12 år.

 

– De har svært ulik modenhet når det gjelder stil og tone. Vi visste at spredningen på innholdet traff målgruppen, men vi ville unngå at de eldste barna opplevde designet som "barnslig" og at de yngste opplevde det som vanskelig. Vi løste det ved å fokusere på innholdet gjennom bilder, minimere behovet for menynavigasjon og la alle barna gi designet et personlig uttrykk gjennom farger og illustrasjoner. For å styrke egen merkevare og gi følelsen av en magisk verden har vi også brukt animasjoner, sier Flem.

 

Stor suksess

Muligheten til å kontrollere hvilket innhold barna kan se er noe mange foreldre etterspør. NRK valgte en løsning der foreldrene selv, i dialog med barna, kan fjerne innhold etter aldersgrense.

 

Arbeidet har båret frukter. Den gamle NRK Super-appen var populær med 1,1 millioner ukentlige besøk. De nye appen er blitt NRKs mest populære med hele 2,6 millioner besøk hver uke. Appen er lastet ned 800.000 ganger, og har fire av fem stjerner i App Store og Google Play.

 

– Vi tar brukeropplevelse, tilgjengelighet og god design på alvor. Derfor er det en utrolig stor ære å få en anerkjennelse som Merket for god design, sier Heidrun Reisæter, medieutviklingssjef i NRK.

(Pressenytt)

 

* Transform 2016 streames i sin helhet på doga.no fra klokken 10.00 onsdag 27. april. Priser og utmerkelser deles ut etter kl 18.00.

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektkoordinator Ann Kristin Godager, mobil 911 77 879

* NRK Nyheter, profilsjef Cecilie Lyng, mobil 906 35 397

* NRK Super, medieutviklingssjef Heidrun Reisæter, mobil 926 21 401

* NRK Super, redaksjonssjef i NRK Super, Trond Storaa, mobil 924 01 825

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag, tidligere Designdagen

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 150 søkere

* 27. april mottar 34 av disse Merket for god design

* Av disse er tre nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekst:

NRK mottok Merket for god design for NRK Nyheters nye visuelle profil. Foto: NRK.

 

Sirkler og animasjoner preger NRK Nyheters nye visuelle profil, som når får Merket for god design. Foto: NRK.

 

NRK har også Merket for god design for ny app for barnekanalen NRK Super. Foto: NRK.

 

Visuell navigasjon gjør at barn lett kan bruke den nye appen for NRK Super. Foto: NRK.

 

 

 

 

Merk:

 

Øyeblikkelig etter at utmerkelsene har blitt delt ut vil det legges ut bilder, jurykjennelser og annen informasjon her:

http://doga.no/merket/interaksjonsdesign/nrk-super-app

http://doga.no/merket/visuell-kommunikasjon/nrk-nyheter

 

Når utmerkelsene har blitt delt ut vil det også legges ut filmer om mottakerne her:

https://vimeo.com/164235654

https://vimeo.com/164223777

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak nrknyheter1.jpg 18,92 kB (867x695)
Bilde - vedlegg til sak NRK SuperApp 2.jpg 3,05 kB (2950x1718)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.04.2016 18:50
Teknisk løsning ZEVS AS