Dette kulturhuset lar lyden styre det visuelle – nå får de pris
– Kulturhuset har raskt etablert seg som en relevant scene i Bergen, og her har den visuelle identiteten spilt en viktig rolle. Ved hjelp av generativ design oppdaterer det visuelle uttrykket seg hele tiden, slik at det alltid passer til innholdet. Dette er et uvanlig og svært spennende prosjekt, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.
DOGA-merket for design og arkitektur deles ut 16. mars i Oslo, men allerede nå røper DOGA de 12 første vinnerprosjektene. Blant disse finner vi Bergen Kulturhus og Reklamekollektivet.
DOGA-merket er Norges viktigste anerkjennelse til virksomheter og utøvere som bruker design og arkitektur til å skape verdi for miljø, samfunn og økonomi.
Lar lyden bestemme
Hvordan kan du skape en identitet som favner over alt fra kunstutstilling og poesikveld, til opera og hardrockkonsert? Jo, du lar lyden bestemme det visuelle uttrykket.
Målet med Kulturhuset i Bergen er å skape et sted for all mulig kultur. Men – i et hus med fire etasjer, tre scener, tre barer, restaurant, galleri, møtelokaler, kontorer og takhage, er det lett å gå seg vill både fysisk og mentalt.
Intens merkevareworkshop
Kulturhuset behøvde derfor en tydelig visuell identitet som kunne samle og formidle alle institusjonens aktiviteter og tilbud. Reklamekollektivet samlet derfor sammen et tverrfaglig lag av interessenter – eierne, daglig leder, nøkkelpersoner samt arkitektkontoret En til En – og gjennomførte en intens merkevareworkshop.
Denne innsikten ble brukt til å utvikle en merkevareplattform for Kulturhuset i Bergen, med en inkluderende visuell identitet som kunne romme all aktivitet i huset. Reklamekollektivet valgte å satse på såkalt generativ design, der arrangementenes lyder og stemninger oversettes til visuelle uttrykk.
I konstant endring
På denne måten her Kulturhuset i Bergen fått en levende visuell identitet som stadig er i endring, og som forandrer og fornyer seg etter hvert som nye arrangementer og aktiviteter oppstår. Identiteten kommer til sin rett både i digitale flater og som grafiske virkemidler som viser besøkende vei gjennom bygningen.
Fra dag én har Kulturhuset i Bergen vært en suksess, og arbeidet med merkevare fortjener sin del av æren for dette. Huset har blitt et midtpunkt for all mulig kultur, og bergenserne har fått et samlingssted de kan være stolte av.
Gjør kultur tilgjengelig
Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur mener Kulturhuset i Bergen har fått et designsystem som virker inkluderende og gjør kulturen tilgjengelig.
«Vi blir inspirert av denne bruken av generativ design, som innebærer at uttrykket varierer med innhold og opplevelser. Kulturhuset i Bergen har ikke én visuell identitet, men et vekslende designsystem. Formspråket understreker hva som skjer av aktiviteter til enhver tid, og vi synes det kler kulturhuset på en glimrende måte,» står det i jurykjennelsen.
(Pressenytt)
Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/
Finn mer informasjon om prosjektet her:
Kulturhus med wow-effekt | DOGA
Kontaktpersoner:
* Design og arkitektur Norge, kommunikasjonsrådgiver Ellen Heggestad, eh@doga.no, mobil 92 65 35 30
* Design og arkitektur Norge, rådgiver for priser og utmerkelser - Stine Fantoft Berg, sfb@doga.no, mobil 95 75 20 22
* Kulturhuset i Bergen, Thomas Birkeland, thomas@reklamekollektivet.no, mobil 41 17 87 00
Bildetekst:
KULTURDESIGN. Bergen Kulturhus har fått en visuell identitet som rommer alt fra hardrockkonserter til poesikvelder. Derfor mottar de nå DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Reklamekollektivet