Vil ha unge med erfaring
It-konsulentselskapet Steria lanserer et nytt rekrutterings- og kompetanseutviklingsprogram for å få tiltrekke seg et titalls nye rådgivere. Søknadsfristen går ut allerede 8. juni, og innen slutten av juni blir det klart hvem som får tilbud om å være med på programmet til høsten.
– Vi setter terskelen høyt og går kun etter enerne, og vi venter mange søkere, sier Gulbrandsen, som er direktør for forretnings- og it-rådgiving i Steria. Han legger til at medarbeidere i Steria som passer i profilen også vil få mulighet til å delta i prosjektet sammen med de nyansatte rådgiverne.
Programmet går over ett år og inneholder fem moduler. – Vi byr på utfordrende prosjekter - også internasjonalt - der personlig læring blir vektlagt. Programmet skal kvalifisere medarbeiderne til å ta tyngre og viktigere roller enn hva alderen skulle tilsi, forteller han.
Først i Norge
Gulbrandsen mener rekrutteringsprogrammet er en nyvinning i den norske it-bransjen. – Vi har hentet inn mange erfarne medarbeidere de siste årene, og vi tar også inn nyutdannede. Men å satse spesielt mot de som har jobbet noen år er nytt. Så vidt jeg vet er det ingen andre i bransjen som satser målrettet mot denne gruppen arbeidstakere, sier han.
I Steria-konsernet, som omfatter 21 land, er det først rådgivingsvirksomheten i Norge som skal prøve ut det nye programmet. Dersom det blir en suksess i Norge vil Steria-gruppen vurdere å innføre programmet på europeisk nivå.
– Lærer for lite
Gulbrandsen mener at mange it-konsulenter kommer til et kritisk punkt i karrieren etter 3-6 år.
– Mange føler nok at de stanger hodet i taket. De opplever at omgivelsene ser på dem som ferdigutlærte, samtidig som de ofte har mer erfarne folk over seg i systemet som får de mest interessante og utviklende rollene, sier han.
Direktøren har bakgrunn fra flere konsulentselskaper før han begynte i Steria, og er ikke særlig imponert over læringskurven i store deler av it-bransjen. – Læringen både kan og bør skje dobbelt så fort som den gjør for mange ferske konsulenter, og det er arbeidsgiver som må ta de nødvendige grepene for at dette kan skje, fastslår han.
En av årsakene til langsom læring kan ifølge Gulbrandsen ligge i at flere av konsulentselskapene tar opp store mengder nyutdannede samtidig, noe som gir vanskeligere kår for individuell oppfølging. Steria tar opp rundt 15 nyutdannede i året, og de får personlig coach og tett oppfølging.
– Unge konsulenter får en svært bratt læringskurve hos oss. Vi har et erfarent miljø med en snittalder på like under 40 år. Hver ansatt har sin egen opplæringsplan og blir hele veien fulgt opp, utfordret og får prøve seg i mange forskjellige roller, forteller Gulbrandsen.
I dag har hans avdeling 43 ansatte og er blant en ledende aktør innenfor forretnings- og it-strategisk rådgiving i Norge. Ambisjonene videre er klare: – Vi skal ha rundt 75 medarbeidere i løpet av drøyt to år, fastslår Gulbrandsen.
(Pressenytt)
Steria er et av de ledende europeiske it-konsulentselskapene, med 10 500 medarbeidere i 21 land, inkludert 300 medarbeidere i Norge. Selskapet som er børsnotert i Frankrike, omsatte i 2006 for 10,5 milliarder kroner. Bransjer hvor Steria står spesielt sterkt omfatter offentlig sektor, forsvar og politi, finans, telekom, transport og varehandel. Hovedtjenester er: rådgivning, systemintegrasjon og drift.
Det betyr at vi bistår med alt fra forretnings- og it-rådgivning til prosjektledelse, systemutvikling og infrastrukturleveranser til driftsstøtte og vedlikeholdsservice. For mer informasjon: www.steria.no