Trønderkvinner overtar gammel mannsbastion langs veien
– Jeg synes det er veldig bra at både kvinner og menn velger stasjonsjobb. Det er ingenting som tilsier at kvinner ikke skal klare dette like bra som menn. Selv stortrives jeg, og her har jeg lyst til å bli fram til jeg går av med pensjon, sier Ingvild Forseth, som er driver ved Circle K Overhalla.
På landsbasis ledes 2 av 5 Circle K-stasjoner av en kvinne. 10 av Trøndelags 23 stasjoner ledes av en kvinne. Nord i fylket er 7 av 9 stasjoner kvinneledede, deriblant stasjonen i Namdalen.
– Det er bra! Vi trenger både kvinner og menn på stasjonene våre. Fremdeles er det noen få kunder som kommer inn og spør om å få hjelp av en mann, men det skjer stadig sjeldnere. I dag skjønner de fleste at kjønn ikke avgjør hvor flink du er til å bytte vindusviskere, sier Forseth.
Skaper egen arbeidsplass
Selv var hun kokk før hun valgte å hoppe på stasjonslivet for fire år siden.
– Det å skape min egen arbeidsplass og bidra til at andre får fast jobb, gir meg mye. Vi bygdestasjoner får god kontakt med nærmiljøet, og vi blir veldig glade i kundene våre. Dessuten har vi en fantastisk regional salgssjef i Kristina Hole. Det er herlig å vite at vi har henne i ryggen, sier Forseth.
Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge, forteller at et flertall av selskapets egeneide stasjoner har kvinnelig stasjonssjef.
– På våre egeneide stasjoner er faktisk tre av fem stasjonsledere kvinner, mens andelen er litt lavere ved franchisestasjonene som i mange tilfeller eies og drives av selvstendig næringsdrivende. I denne gruppen er jo menn i flertall også ellers i samfunnet. En av tre franchisetakere hos oss er kvinner, og vi tar gjerne imot enda flere, sier hun.
Sandsbråten understreker at det er svært viktig at selskapet og stasjonene gjenspeiler samfunnet for øvrig.
To av tre talenter er kvinner
Kjønnsutviklingen er ekstra tydelig å lese i selskapets talentprogram. Hvert år får utvalgte medarbeidere tilbud om toårig, gratis lederutdanning i regi av Circle K. Blant de 200 som har fullført talentprogrammet siden 2004, er 131 kvinner.
– De beste arbeidsplassene er de som passer for alle, og vi er veldig glade for at stadig flere kvinner ønsker å jobbe i vår bransje og på våre stasjoner. På stasjonen skjer det alltid mye. Her er det varierte arbeidsoppgaver, og du får plass og tillit til å vokse og utvikle deg som fagperson og menneske, sier Sandsbråten.
Fra verksted til spisested
Sandsbråten tror stasjonenes endrede rolle og funksjon, er én av forklaringene på at kjønnsbalansen har blitt bedre.
– Før lå gjerne stasjonene knyttet til et verksted, der folk kom inn for å få service på bilen sin som før også var mannsdominerte yrker. I dag er stasjonen et sted du handler, tar en kaffekopp eller spiser middag, samtidig som du lader bilen, fyller tanken, får byttet vindusviskere eller vasket bilen, sier Sandsbråten.
Samtidig påpeker hun at tradisjonelle kjønnsroller blir mer og mer visket ut, og det gjør at det er mindre forskjell på hvilke yrker vi velger.
Likevel består noen forskjeller, i alle fall inntil videre. Ifølge Utdanning.no er bare 2 prosent av landets bilmekanikere kvinner. Blant bilpleiere er kvinneandelen på 17 prosent. Samtidig er 65 prosent av alle butikkarbeidere kvinner. På ledernivå uansett bransje ligger kvinneandelen på 35 prosent.
(Pressenytt)
Bildetekster:
KVINNER KAN. – I dag skjønner de fleste at kjønn ikke avgjør hvor flink du er til å bytte vindusviskere, sier Ingvild Forseth (t.h.), som er stasjonsdriver ved Circle K Overhalla. Til venstre salgssjef Kristina Hole. Foto: Circle K Overhalla
SKAPER EGEN ARBEIDSPLASS. Ingvild Forseth trives med å skape sin egen arbeidsplass, og savner ikke kokkeyrket. Foto: Kristina Hole
FLERE KVINNER PÅ STASJON. Nesten annenhver Circle K-stasjon ledes av en kvinne. Her får salgssjef Anette Linløkken (t.v.) og HR-direktør Nina Sandsbråten omvisning på Circle K Bjerke av stasjonssjef Trine Isaksen. Foto: Terje Borud
PASSER FOR ALLE. – De beste arbeidsplassene er de som passer for alle, konstaterer Nina Sandsbråten i Circle K Norge. Foto: Terje Borud
Kontaktpersoner:
* Circle K Overhalla, driver Ingvild Forseth, mobil 95 00 85 88
* Circle K Norge, kommunikasjons- og bærekraftdirektør Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99
Ingvild Forseth - Overhalla.jpeg 1,66 MB (2961x3997)
Trine Lill Tverfjell Isaksen Circle K Bjerke og Anette Linløkken Salgssjef og Nina Sandsbråten HR direktør Circle K.jpg 961,73 kB (4000x2250)
Sandsbråten HR direktør Circle K.jpg 1,23 MB (3200x4000)