Skapte lærerevolusjon i barnehagen
Sammen med NSB, Statoil og Norwegian Rain er inPed nominert til Hedersprisen for god design 2012. Hedersprisen løfter fram landets enere innen design, og deles ut 18. april av Norsk Designråd under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen.
– Disse bedriftene viser hvor bredt det jobbes med design og innovasjon i Norge i 2012. Uansett om du leder en liten bedrift eller et konsern med tusenvis av ansatte, er design helt sentralt når fremtidens norske næringssuksesser skal skapes, sier næringsminister Trond Giske.
– Aktivitetskortene til inPed er nyskapende og helt annerledes enn andre pedagogiske barnehageverktøy. Løsningen er faktisk så genial i sin enkelhet at den også burde være tilgjengelig for foreldre og besteforeldre, sier Marte Grevsgard, prosjektleder i Norsk Designråd.
Barnehagen i tidsklemma
Ideen bak aktivitetskortene tilhører de to gründerne Ragnhild Eielsen Wiig og Anita Meling. Deres glødende engasjement for pedagogikken fikk dem til å forlate trygge jobber for å utvikle læringsverktøy for barnehagen.
I 2006 kom det en revidert rammeplan med nye krav og føringer for norske barnehager. Den var teksttung og vanskelig å sette seg inn i.
– Vi så behovet for et praktisk verktøy som kunne dekke alle fagområdene og gi barnehagene muligheten til å innføre helhetlig, tverrfaglig læring. Vi ville unngå å lage enda en kasse med leker og utstyr, men derimot et verktøy som gir barnehageansatte kompetanse til å gjennomføre en konkret aktivitet, sier Wiig.
Designhjelp avgjørende
Etter hvert som inPed kom på beina som inkubatorbedrift hos Innovasjonsparken i Stavanger, møtte de to gründerne krav om at de måtte trekke inn designere i produktutviklingen. – Det syntes vi først var fryktelig unødvendig og dyrt. Det er lite penger i barnehagefeltet, derfor sitter det langt inne å hente hjelp fra andre profesjoner, forteller Wiig.
Det viste seg at byrået Ghost Design skulle bli en viktig sparringspartner i prosessen med å utvikle aktivitetskortene. Løsningen ble en rekke aktivitetskort i en boks, som enkelt beskriver hvilke områder innenfor rammeplanen som stimuleres, og som dermed både er en idesamling og en praktisk innføring i pedagogisk tenking for både faglært og ufaglært personale.
– Blir tatt på alvor
Ifølge Øyvind Kristian Tendenes i Ghost Design omfattet også jobben å skape en visuell identitet for den lille bedriften.
– Vi tok utgangspunkt i abstrakte former som representerer barns rablerier. Boksen har fått en uortodoks fargepalett som gjør at den stikker seg ut og blir lagt merke til, forteller Tendenes. Kortene har ulike farger som representerer hvert sitt fagfelt, og er designet for å tåle daglig bruk og slitasje.
Wiig og Meling har fått svært mye skryt for kortene av barnehageansatte. Ikke bare for innholdet, men også for utformingen. – Mange barnehageansatte jeg har snakket med sier de føler aktivitetskortene tar dem på alvor som fagpersoner, i stedet for å være enda et verktøy med marihøner og troll som holder hverandre i halen, sier Wiig.
Fulle ordrebøker
I dag brukes kortene i omkring 300 barnehager, og Wiig håper det blir mange flere i løpet av 2012. – Det er veldig sjelden vi forlater en barnehage uten å ha gjort et salg. I mange barnehager blir vi hentet tilbake for å hjelpe til med andre pedagogiske tiltak. Da fungerer aktivitetskortene som en døråpner som viser at vi har fagkompetansen, samtidig som den også ufarliggjør oss, sier Wiig.
I tillegg jobbes det nå med å lage en foreldreversjon av aktivitetskortene. Mange privatpersoner, både småbarnsforeldre og besteforeldre, har allerede kjøpt kortene, og Wiig og Meling har lyst til å lage et produkt som er mer tilpasset foreldrerollen.
(Pressenytt)
* Les mer utfyllende om aktivitetskortene til inPed her: http://www.norskdesign.no/inspirasjon-og-caser/inped-pedagogiske-aktivitetskort-article21714-8677.html
* Mer informasjon om Designdagen 2012: http://www.norskdesign.no/designdagen-2012/category8915.html
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for designpriser - Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683
* inPed, daglig leder Ragnhild Eielsen Wiig, mobil 412 68 616
* Ghost Design, grafisk formgiver Øyvind Kristian Tendenes, mobil 952 57 465
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971
FAKTABOKS:
Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2012
Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:
Produkt: ”The Gas Machine”
Bedrift: Statoil ASA
Design: McCann, Scandinavian Design Group, MediaFront
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominert-til-hedersprisen/the-gas-machine-article21704-8930.html
Produkt: inPed
Bedrift: inPed
Design: Ghost Design
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominert-til-hedersprisen/inped-article21703-8930.html
Produkt: NSBs nye tog, type 74
Bedrift: NSB Statsbaner og Stadler Bussnang AG
Design: Nose Design AB
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominert-til-hedersprisen/nsbs-nye-tog-type-74-article21701-8930.html
Produkt: Norwegian Rain
Bedrift: Norwegian Rain
Design: Norwegian Rain
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/nominert-til-hedersprisen/norwegian-rain-article21705-8930.html
Bildetekst1:
IMPONERT OVER GRÜNDERINNOVASJON: Næringsminister Trond Giske er imponert over hvordan gründerbedriften inPed bruker design til å skape læreinnovasjon i barnehagen. Her med Marte Grevsgard fra Norsk Designråd samt plaketten for Hedersprisen for god design. Foto: Johnny Syversen
Bildetekst2:
DESIGN I BARNEHAGEN: inPed og Ghost Design er nominert til Hedersprisen for god design for sine aktivitetskort til barnehagen. Hvem som vinner blir klart på Designdagen onsdag 18. april. Foto: Trond Sørås / Ghost Design
inped2.jpg 3,52 kB (5616x3744)
inped4.jpg 4,09 kB (5404x3602)
inPed-kortene i boks.jpg 820,39 kB (4288x2848)
marte og trond giske2.jpg 1,47 MB (5164x3728)