presseticker

Skip to main content

Satser på skolebarns miljøengasjement

  Publisert: 20.08.2012 06:30 - av  Tale B. Jordbakke

Gjennom et brettspill om Lorax, skogens vokter, skal norske barn i løpet av året lære om regnskogens utrolige eventyrverden. Foto: Grønt Punkt

Norske barn i barnehager og skoler er de som er flinkest i befolkningen til å levere inn brukte melkekartonger til gjenvinning. Foto: Grønt Punkt

Kommunikasjonsrådgiver i Grønt Punkt, Arve Martinsen, har tro på at en kunnskapsreise innen miljø og fremmed natur vil være med på å motivere til mer gjenvinning av drikke kartonger. Grønt Punkt

Oslo: Barnehage- og skolebarn er befolkningens flittigste kildesortere. Nå skal en superhit fra USA være med på å gjøre norske barn mer bevisste på regnskogen mens de bretter sine melkekartonger.

I fjor leverte norske barnehage- og skolebarn inn 40 millioner melkekartonger til gjenvinning. Det betyr at 82 prosent av alle melkekartonger som går ut til denne gruppen, leveres tilbake – et snitt langt høyere enn i resten av befolkningen. Nå satser Grønt Punkt, som drifter returordningen for drikkekartonger i Norge, på å tenne miljøengasjementet hos enda flere barn med historier om skogens vokter, Lorax.

 

– Barns engasjement for miljø er oppriktig og svært viktig. De er enda flinkere enn voksne, og vår erfaring viser at barna gjerne med seg både gode kildesorteringsvaner og miljøbudskap hjem fra skolen, forteller Arve Martinsen, kommunikasjonsrådgiver i Grønt Punkt Norge.

 

Når landets barnehager og skoler nå for fullt går i gang, ligger det spillet om regnskogen og venter i en rekke klasserom og barnehager i hele Norge. For de som ikke har fått det ennå, kan det bestilles gratis av alle skoleklasser og barnehager på www.grontpunkt.no/lorax.

 

Lorax – skogens vokter

Helten, som skal være med å gi kunnskap om den eventyrlige verden i regnskogen, er Lorax. Historien hans er skrevet av Dr. Seuss, som i USA er like velkjent som Torbjørn Egner og Anne-Cath. Vestly er for norske barn.

 

Med seg på laget har Grønt Punkt fått Regnskogfondet. Hanne Brown, leder for kommunikasjonsavdelingen, forteller at barna er organisasjonens viktigste målgruppe.

 

– Barna er framtidens skogvoktere og for oss er dette en unik mulighet til å spre kunnskap om regnskogen, sier Brown.

 

Kunnskap skaper engasjement

Spørsmålene til spillet er laget av NRK-journalisten Arild Hagen, og det kommer nye oppgaver og utfordringer hver uke ut året. I tillegg til å gi masse kunnskap om regnskogen har spillet også en direkte kobling til innsamling av drikkekartonger.

 

– Vi synes det er veldig positivt at spillet er lagt opp med vekt på alt det utrolige og fantastiske regnskogen rommer, og selv om det også viser hvor skjørt alt er, messer ikke spillet om utryddelse og undergang. Vi ser at reell kunnskap er det som skal til for å tenne et enda større miljøengasjement, sier Brown.

 

Etter fullført spill kan klasser og barnehager sende inn sine svar og være med i trekningen av 20 000 kroner og en rekke andre premier.

(Pressenytt)

 

 

Kontaktpersoner:

* Grønt Punkt, kommunikasjonsrådgiver Arve Martinsen, mobil 47 38 98 18.

* Regnskogfondet, leder for kommunikasjonsavdelingen Hanne Brown, mobil 93 41 05 97.

FAKTABOKSER:

Om spillet Lorax – regnskogens vokter:

Spillet utspiller seg på et verdenskart som kan henges opp i klasserommet. Hver dag skyller og bretter barn kartongene sine og kan dermed reise videre gjennom verdens regnskoger. Underveis lærer man om utrolige dyr og planter som finnes på de mest utenkelige steder. Hver uke kan man reise til et nytt sted der nye historier med tilhørende oppgaver venter.

 

Spillet kan bestilles på www.grontpunkt.no/lorax/

 

Om drikkekartonger

 

  • Vi nordmenn bruker omlag to millioner drikkekartonger hver dag.
  • Drikkekartonger er laget av jomfrulig fiber, det vil si at det er første gang disse er i omløp.
  • Når vi kildesorterer reduseres mengden restavfall.
  • Gjenvinning er langt mindre energikrevende enn produksjon av papir fra nytt trevirke.
  • Fibrene i drikkekartonger kan gjenvinnes både sju og åtte ganger.

 

Grønt Punkt Norge:

  • Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast- metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
  • Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
  • Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle med på næringslivets emballasjedugnad.
Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak no_grntpunkt_spillebrett_01.JPG 4,22 MB (3508x2480)
Bilde - vedlegg til sak skolejente.jpg 1,36 MB (3744x5068)
Bilde - vedlegg til sak Arve Martinsen LORAX.JPG 2,18 MB (2531x1685)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 20.08.2012 06:30
Teknisk løsning ZEVS AS