Mest trakassering i Oslo
– Greta Rennemo er alltid grei og hyggelig. Hun bor i Sverige og arbeider i Oslo, og sitter ofte på stasjonen vår og jobber. Hun slår gjerne av en prat, og dessuten har hun bein i nesa. Dersom noen oppfører seg ufint mot våre ansatte, sier hun klart og tydelig ifra, sier Munawar Sultan Kiani. Han er daglig leder på Circle K Bjerke.
– Stein Andersen er en skikkelig solstråle. Han er bestandig blid, og han spør oss alltid om hvordan vi har det. Da vi skulle kåre vår hyggeligste kunde, var alle på stasjonen enige om at det måtte bli Stein, sier stasjonsleder Celine Stadtler på Circle K Økern.
Nå får de to kundene blomster og en gravert kopp som beviser at de er byens hyggeligste kunder. Samtidig er alle Circle K-stasjonene i Oslo nå i gang med en egen godhetskampanje, eller «Kindness Week».
– Hensikten er å gjøre folk mer bevisste på hvordan de oppfører seg mot de som jobber i serviceyrker. De aller fleste kundene oppfører seg fint, men likevel har om lag halvparten av våre medarbeidere opplevd uønskede hendelser. Enkelte kunder bør gå i seg selv, sier Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge.
1 av 3 griper ikke inn
I en ny undersøkelse Opinion har gjennomført for Circle K svarer i underkant av 7 av 10 av respondentene fra Oslo at de har observert kunder som har trakassert serviceansatte. Ingen fylker har et like høyt tall. På landsbasis svarer drøyt 5 av 10 det samme.
Om lag 1 av 4 av respondentene fra hovedstaden sier de vurderte å gripe inn, men lot være, ifølge undersøkelsen.
Celine Stadtler forteller at de aller fleste kundene på Økern er hyggelige, men at de iblant må håndtere ufine kunder på stasjonen.
– Jeg har jobbet på stasjon en god stund, og jeg tåler mye. Det er verre for de yngste, som ikke har så mye erfaring. Jeg synes det er fælt at gamle menn kan få seg til å be en 18-åring om massasje. Ville de snakket til tenåringsdatteren sin på den måten, spør hun.
Nulltoleranse for trakassering
«Jævla svarting!» «Du liker vel pølse, du som selger pølser?» «Pell deg tilbake dit du kommer fra!» «Vil du bli med meg hjem og massere meg?»
Dette er eksempler på ting stasjonsansatte over hele landet får høre når de er på jobb.
– Slike ytringer er fullstendig uakseptable. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger dersom det er noe vi kan gjøre bedre, men vi har nulltoleranse for trakassering og trusler ved våre stasjoner, sier HR-direktør Nina Sandsbråten.
Uten service stopper Norge
Bernt G. Apeland er administrerende direktør i hovedorganisasjonen Virke, som har 25 000 medlemsbedrifter innen handels- og tjenestenæringene i Norge. Han mener vi alle har et ansvar for å få slutt på trakassering av servicemedarbeidere.
– Ansatte i servicebransjen fortjener trygghet og respekt på lik linje med alle andre arbeidstakere i andre bransjer – ellers risikerer vi at folk slutter. Landet vårt er helt avhengig av at vi har nok folk til å jobbe i butikker og kjøpesentre, restauranter og kaféer, reiselivet og kultursektoren, sier Apeland.
I underkant av en halv million mennesker er sysselsatt i varehandelen samt serverings- og overnattingsbransjen.
– Uten dem stopper både næringslivet og folks hverdag opp. Det er derfor viktig at vi som arbeidsgivere og kunder står sammen mot trakassering og for et stabilt og godt arbeidsmiljø for alle, sier Apeland.
Frykter trakassering
Denne uken gjennomfører Circle K Kindness Week på alle stasjonene. St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, og restaurant- og bareier NoHo retter også søkelyset på temaet. Det er Munawar Sultan Kiani svært glad for.
– Jeg synes dette er et kjempefint grep som hjelper oss å ta opp et viktig tema. De aller fleste kundene er hyggelige, men så kommer det av og til noen som ikke er det. Det kan for eksempel begynne med en misforståelse om betaling, og så blir kunden rasende og skjeller ut de ansatte. Derfor er jeg tilgjengelig for mine medarbeidere 24 timer i døgnet. Ringer de, kommer jeg så fort jeg kan, sier Kiani.
I undersøkelsen kommer det fram at 3 av 10 personer i Oslo er skeptiske til å anbefale noen å ta jobb i servicebransjen på grunn av risikoen for trakassering.
Om lag 1 av 10 mener servicemedarbeidere må tåle mer utskjelling enn de som jobber andre bransjer.
– At så mange mener servicemedarbeidere må tåle trakassering er trist og skremmende, sier HR-direktør Nina Sandsbråten.
– Vi har alle et ansvar for å behandle våre medmennesker på en god måte, også hen som står i kassa. Servicebransjen spiller en utrolig viktig rolle i å få folk ut i jobb. Her får mange sitt første møte med arbeidslivet, sier Sandsbråten.
(Pressenytt)
Bildetekster:
HYGGELIG KUNDE. Stein Andresen (i midten) ble gjort stas på ved stasjonen Circle K Økern. Her sammen med Celine Stadtler, Marcel Stankiewicz, Tobias Jakobsen og Nada Lezhar. Foto: Kjetil Foyn
SMIL OG GLEDE PÅ BJERKE. Hedersbetegnelsen «Gledesspreder» har blitt gravert inn på koppen som Munawar Sultan Kiani overrakk til Greta Rennemo på Circle K Bjerke. Foto: Kjetil Foyn
DELER UT BOLLER. Én dag denne uken deler Circle K-stasjonene ut boller til hyggelige kunder, så langt lageret rekker. Foto: Terje Borud
GODHETSUKE: I hele uke 5 er det Kindness Week på stasjonene til Circle K. På bildet Celine Stadtler ved Circle K Økern. Foto: Terje Borud
Kontaktpersoner:
* Circle K Bjerke, daglig leder Munawar Sultan Kiani, mobil 98 01 04 57
* Circle K Økern, daglig leder Celine Stadtler mobil 47 64 41 48
* Circle K Norge, leder for lojalitet og kommunikasjon Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99
* Et årlig tiltak for å fremme vennlighet og omtanke og forebygge trakassering av stasjonsmedarbeidere.
* Gjennomføres ved en rekke Circle K-stasjoner i Norge og Europa i perioden 25.-31. januar.
* Ifølge en intern undersøkelse ble halvparten av selskapets stasjonsmedarbeidere utsatt for trakassering i 2023.
* 1 av 5 måtte håndtere truende kunder, 1 av 5 fikk også uønskede seksuelle kommentarer fra kunder, ifølge spørreundersøkelsen.
* Tiltaket ble også arrangert i Norge i 2024, som «Kindness Day».
Circle K Bjerke.JPG 2,01 MB (5959x4160)
1 closeup bolle foto Terje Borud.jpg 10,94 MB (9750x6500)
Circle K Økern 3_DL og Stein.JPG 1,81 MB (6148x4080)
1 Celine Stadtler - Circle K Økern tbf_4912 foto Terje Borud.jpg 9,60 MB (9750x6500)
2 celine stadtler foto Terje Borud.jpg 16,04 MB (8916x6500)
1 Nina Sandsbråten foto Terje Borud.jpg 1,40 MB (3200x4000)
BerntApeland.jpg 9,75 MB (5318x3545)