presseticker

Skip to main content

Kompetente og pålitelige ledere i Sogn og Fjordane

  Publisert: 19.12.2012 06:00 - av  Tale B. Jordbakke

Jan Olav Brekke, forbundsleder i organisasjonen Lederne, mener resultatene lover godt for arbeidslivet i regionene på Sørlandet. Foto: Tale B. Jordbakke/Pressenytt

Jannik Krohn Falck, administrerende direktør i Great Place to Work Norge, mener undersøkelsen gir en god indikasjon på hvordan ledere og medarbeidere opplever arbeidsplassen.

Oslo: Ledere i Sogn og Fjordane er landets mest kompetente og pålitelige, viser ny undersøkelse.

I en landsdekkende undersøkelse blant 1600 mellomledere skiller ledere i Sogn og Fjordane seg positivt ut sammenliknet med resten av landet. På spørsmål om toppledelsen er kompetent nok til å lede virksomheten, svarer 83 prosent av mellomlederne ja, mens landsgjennomsnittet bare ligger på 59 prosent. Sju av ti føler også at toppledelsen holder det de lover.

 

– Dette spørsmålet gir en viktig indikasjon på både arbeidsmiljø og lederstil. Det at toppledelsen oppleves som både kompetent og pålitelig gjør at kommunikasjonen flyter bedre i virksomheten, og at det er lettere å kartlegge muligheter og utfordringer, sier Jan Olav Brekke, som er forbundsleder i organisasjonen Lederne. Det er Ledernes medlemmer som har svart i undersøkelsen.

 

– Når mellomledere føler at de kan stole på sine overordnede, vil denne lederstilen gjerne forplante seg i hele virksomheten, understreker han.

 

Omgjengelig og lett tilgjenglig

I undersøkelsen som er gjort av Great Place to Work Norge, kommer det også fram at mellomledere føler at deres ledere er lett å snakke med. Og administrerende direktør i Great Place to Work Norge, Jannik Krohn Falck, mener disse faktorene henger tett sammen.

 

– Der ledelsen oppfattes som tilgjengelig og lyttende vil informasjon og kunnskap enklere blir delt i bedriften, og dét er uten tvil et konkurransefortrinn, sier Falck.

 

– Viktig målestokk

Undersøkelsen som gjennomføres for tredje året på rad, dekker både landsdelene og ulike bransjer. Selv om funnene er generelle mener Falck at de gir en viktig tilstandsrapport på norsk ledelse.

 

– Det finnes selvfølgelig unntak, men dette gir oss en god indikasjon på hvordan ledere og medarbeidere opplever viktige spørsmål på jobben. Vi vet fra forskning at drivere som tillit, rettferdighet, troverdighet, stolthet, fellesskap og respekt, er avgjørende for opplevelsen av en god arbeidsplass, sier Falck.

(Pressenytt)

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Lederne, forbundsleder Jan Olav Brekke, mobil 982 88 861.

* Lederne, nestleder Tor Hæhre, mobil 982 88 859.

* Lederne, kommunikasjonsleder Sverre Simen Hov, mobil 915 95 055.

* Great Place to Work Norge, administrerende direktør Jannik Krohn Falck, mobil 922 12 747.

FAKTABOKSER:

Om undersøkelsen:

Analyse- og rådgivingsselskapet Great Place to Work har gjennom 25 år samlet data og analysert arbeidsplasser i land verden over. Undersøkelsene er bygget opp av 58 påstander og baserer seg på at på de beste arbeidsplassene har medarbeiderne tillit til de man arbeider med og for, er stolt av den jobben de gjør og føler fellesskap med sine kolleger. Great Place to Work sin undersøkelse er verdens mest utbredte som muliggjør sammenligning på tvers av virksomheter, bransjer og land. I 2011 gjennomførte 5800 virksomheter med 11 millioner medarbeidere undersøkelsen. Great Place to Work Norge har arbeidet med norske virksomheter siden 2003.

 

Om Lederne:

Lederne er en frittstående, partipolitisk uavhengig organisasjon for ledere med lederansvar, teknisk og merkantilt ansatte. Organisasjonen har omkring 16 000 medlemmer på landsbasis fordelt på 7 regioner og 125 avdelinger.

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Brekke,2012_ed.JPG 4,36 MB (2715x2311)
Bilde - vedlegg til sak Jannik Krohn Falck_ed.jpg 5,95 MB (4000x2754)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Lederne, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 19.12.2012 06:00
Teknisk løsning ZEVS AS