Hedmarksgutt vant talentjakten
I en fersk undersøkelse fra Manpower kommer det fram at én av fire norske arbeidstakere er opptatt av høyere lønn. Samtidig er flere enn én av tre, 37 prosent, opptatt av faglig utvikling, utfordringer og bedre karrieremuligheter i forbindelse med jobbytte.
Statoil Fuel and Retail Norge frister med gratis BI-utdanning. – Et eksempel på en trend der bedrifter bygger sin merkevare som arbeidsgiver. I jakten på de beste medarbeiderne gjelder det å vise seg som en attraktiv arbeidsgiver, sier Peggy Brønn, professor ved institutt for kommunikasjon, kultur og språk ved Handelshøyskolen BI.
Personlig utvikling og utfordringer
Statoil er i gang med det åttende kullet av talenter som får gratis utdanning ved Handelshøyskolen BI. – Vi opplever at medarbeidere hos konkurrenter søker seg over til Statoil nettopp fordi de har hørt at vi satser på talentutvikling, sier HR-direktør i Statoil Fuel and Retail Norge, Kari Wang Olsen.
Talentprogrammet er et eksklusivt tilbud til stasjonsansatte, og ti medarbeidere passerer hvert år nåløyet og får plass på den attraktive utdanningen.
Eggen Rønningstad: –Unik karrieremulighet
25 år gamle Aleksander Eggen Rønningstad på Statoil Hernes hoppet i taket av glede da han fikk vite at han er ett av Statoils ti nye talenter. Nå er han i full gang med lederutdannelsen på BI, og han er godt fornøyd med en arbeidsplass som satser på utvikling.
– Denne utdannelsen gir meg en unik mulighet til utvikling innen ledelse, salg og service. Vi kan ta med det vi lærer direkte tilbake til jobbsituasjonen. Det gjør studiet nyttig og motiverende, sier Eggen Rønningstad.
Etter BI-utdannelsen ønsker han å bruke kompetansen innenfor Statoil-systemet, og han tror utdanningen gir mange muligheter internt i bedriften.
Employer branding
– Å vise at dette er en bra arbeidsplass overfor potensielle medarbeidere, styrker også bedriftens navn utad, sier BI-professor Peggy Brønn.
Hun forklarer at såkalt employer branding handler om hvordan du selger organisasjonen overfor potensielle arbeidstakere. Særlig norsk offentlig sektor har de siste årene satset på å posisjonere seg for å være et førstevalg for aktuelle jobbsøkere. – Både private og offentlige virksomheter må bygge sin merkevare som arbeidsgiver, sier hun.
Wang Olsen i Statoil Fuel and Retail Norge mener opplæring og utvikling er en god måte å investere i medarbeidere på. – Gjennom talentprogrammet ser vi medarbeidere som opplever å bli verdsatt og satset på, og det bidrar til å gjøre Statoil til en attraktiv arbeidsplass – også for potensielle jobbsøkere, sier hun.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Statoil Fuel and Retail Norge, HR-direktør Kari Wang Olsen, mobil 90 59 92 50
* Statoil Fuel and Retail Norge, pressetalsmann Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53
* Statoil Hernes, talent Aleksander Eggen Rønningstad, mobil 92 03 57 79
Talenter åtte år på rad
* Statoil Fuel and Retail Norges talentprogram er en toårig gratis utdannelse på BI varehandel.
* Alle stasjonsansatte kan søke talentprogrammet.
* Denne høsten startet det åttende talentkullet på programmet.
* Talentprogrammet kombineres med fast jobb på stasjon. I tillegg er det tre samlinger i halvåret på BI i Oslo.
Talenter 2011
Janne Hagevik Arvidson, Statoil Nykirke, Vestfold
Bjørg Sissel Bårdsen, Statoil Leirvik, Hordaland
Daniel Danielsen, Statoil Skedmokorset, Akershus
Kenneth André Jacobsen, Statoil Porsgrunn, Telemark
Patrick Olai Jarslett, Statoil Økern, Oslo
Hanne Rismo, Statoil Brynseng, Oslo
Renate Ripe Johnsen, Statoil Jølstraholmen, Sogn og Fjordane
Marita Therese Norderud, Statoil Lier E18, Buskerud
Peder Hjelmeland Røkke, Statoil Hommelvik, Sør-Trøndelag
Aleksander Eggen Rønningstad, Statoil Hernes, Hedmark
Talentklassen 2011 4.JPG 1,25 MB (1549x1037)