Han er Trøndelags hyggeligste kunde
– Vi har utrolig mange gode kunder her på Harran, men Roger peker seg ut. Han er alltid seg selv, med et stort smil og et vesen man blir glad i. Han spør hvordan vi har det, og slår gjerne av en prat. Roger er rett og slett et genuint godt menneske som gjør dagen bedre, sier stasjonsleder Thina Marita Kasper på Circle K Harran i Grong kommune.
Nå får Roger Johansen blomster, sjokolade og en gravert kopp som beviser at han er Trøndelags hyggeligste kunde. Samtidig går alle Circle K-stasjonene i fylket nå i gang med en egen godhetskampanje, eller «Kindness Week».
– Hensikten er å gjøre folk mer bevisste på hvordan de oppfører seg mot de som jobber i serviceyrker. De aller fleste kundene oppfører seg fint, men likevel har om lag halvparten av våre medarbeidere opplevd uønskede hendelser. Enkelte kunder bør gå i seg selv, sier Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge.
1 av 5 griper ikke inn
I en ny undersøkelse Opinion har gjennomført for Circle K svarer litt under halvparten av respondentene fra Trøndelag at de har observert kunder som har trakassert serviceansatte. 1 av 5 sier de vurderte å gripe inn, men lot være, ifølge undersøkelsen.
Thina Marita Kasper på Circle K Harran bekrefter at ufine kunder er et problem også på hennes stasjon, men vil heller trekke fram de hyggelige kundene.
– Et fåtall kunder mener tydeligvis at de kan oppføre seg som de vil mot personer som jobber i serviceyrker, men de aller fleste kundene er snille og hyggelige. Og når jeg møter noen som ter seg dårlig, har jeg en leveregel: «Fill them with kindness», smiler Kasper.
Nulltoleranse for trakassering
«Jævla svarting!» «Du liker vel pølse, du som selger pølser?» «Pell deg tilbake dit du kommer fra!» «Vil du bli med meg hjem og massere meg?»
Dette er eksempler på ting stasjonsansatte over hele landet får høre når de er på jobb.
– Slike ytringer er fullstendig uakseptable. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger dersom det er noe vi kan gjøre bedre, men vi har nulltoleranse for trakassering og trusler ved våre stasjoner, sier HR-direktør Nina Sandsbråten.
Uten service stopper Norge
Bernt G. Apeland er administrerende direktør i hovedorganisasjonen Virke, som har 25 000 medlemsbedrifter innen handels- og tjenestenæringene i Norge. Han mener vi alle har et ansvar for å få slutt på trakassering av servicemedarbeidere.
– Ansatte i servicebransjen fortjener trygghet og respekt på lik linje med alle andre arbeidstakere i andre bransjer – ellers risikerer vi at folk slutter. Landet vårt er helt avhengig av at vi har nok folk til å jobbe i butikker og kjøpesentre, restauranter og kaféer, reiselivet og kultursektoren, sier Apeland.
I underkant av en halv million mennesker er sysselsatt i varehandelen samt serverings- og overnattingsbransjen.
– Uten dem stopper både næringslivet og folks hverdag opp. Det er derfor viktig at vi som arbeidsgivere og kunder står sammen mot trakassering og for et stabilt og godt arbeidsmiljø for alle, sier Apeland.
Bolle til vennlige kunder
Kindness Week gjennomføres på alle stasjonene til Circle K gjennom hele uke 5. St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, og restaurant- og bareier NoHo retter også søkelyset på temaet. Én av dagene i kampanjeperioden deler Circle K ut gratis boller til hyggelige kunder – så langt lageret rekker.
– Dette er et veldig viktig tiltak for meg. Jeg tror vi alle trenger å bli minnet på at våre handlinger skaper konsekvenser for andre mennesker, på godt og vondt. Vennlighet sprer glede, sier Thina Marita Kasper.
I undersøkelsen kommer det fram at 1 av 4 personer i Trøndelag er skeptiske til å anbefale noen å ta jobb i servicebransjen på grunn av risikoen for trakassering. Om lag 1 av 12 mener servicemedarbeidere må tåle mer utskjelling enn de som jobber andre bransjer.
– At noen mener servicemedarbeidere må tåle trakassering, er trist og skremmende, sier HR-direktør Nina Sandsbråten
– Vi har alle et ansvar for å behandle våre medmennesker på en god måte, også hen som står i kassa. Servicebransjen spiller en utrolig viktig rolle i å få folk ut i jobb. Her får mange sitt første møte med arbeidslivet, legger hun til.
(Pressenytt)
Bildetekster:
SMIL OG GLEDE PÅ HARRAN. Hedersbetegnelsen «Gledesspreder» har blitt gravert inn på koppen som Thina Marita Kasper overrakk til Roger Johansen på Circle K Harran. Foto Circle K Harran
GODHETSUKE: I hele uke 5 er det Kindness Week på stasjonene til Circle K. På bildet Celine Stadtler ved Circle K Økern. Foto: Terje Borud
DELER UT BOLLER. Én dag denne uken deler Circle K-stasjonene ut boller til hyggelige kunder, så langt lageret rekker. Foto: Terje Borud
Kontaktpersoner:
* Circle K Harran, daglig leder Thina Marita Kasper, mobil 98 46 04 06
* Circle K Norge, leder for lojalitet og kommunikasjon Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99
* Et årlig tiltak for å fremme vennlighet og omtanke og forebygge trakassering av stasjonsmedarbeidere.
* Gjennomføres ved en rekke Circle K-stasjoner i Norge og Europa i perioden 25.-31. januar.
* Ifølge en intern undersøkelse ble halvparten av selskapets stasjonsmedarbeidere utsatt for trakassering i 2023.
* 1 av 5 måtte håndtere truende kunder, 1 av 5 fikk også uønskede seksuelle kommentarer fra kunder, ifølge spørreundersøkelsen.
* Tiltaket ble også arrangert i Norge i 2024, som «Kindness Day».
1 Celine Stadtler - Circle K Økern tbf_4912 foto Terje Borud.jpg 9,60 MB (9750x6500)
1 closeup bolle foto Terje Borud.jpg 10,94 MB (9750x6500)
1 Nina Sandsbråten foto Terje Borud.jpg 1,40 MB (3200x4000)
BerntApeland.jpg 9,75 MB (5318x3545)