presseticker

Skip to main content

Han er Telemarks hyggeligste kunde

  Publisert: 27.01.2025 07:10 - av  Henning Poulsen

SMIL OG GLEDE I PORSGRUNN. Hedersbetegnelsen «Gledesspreder» har blitt gravert inn på koppen som Eivind Øygarden og Storm Øygarden-Bleikelia overrakk til Tom Sanni på Circle K Telemarksporten. Foto Circle K Telemarksporten

DELER UT BOLLER. Én dag denne uken deler Circle K-stasjonene ut boller til hyggelige kunder, så langt lageret rekker. Foto: Terje Borud

GODHETSUKE: I hele uke 5 er det Kindness Week på stasjonene til Circle K. På bildet Celine Stadtler ved Circle K Økern. Foto: Terje Borud

1 av 2 telemarkinger har vært vitne til situasjoner der serviceansatte blir trakassert av kunder. Nå lanserer en av landets største butikkjeder «godhetsuke» på sine betjente stasjoner i Telemark – og kårer samtidig fylkets hyggeligste kunde.

– Tom er alltid trivelig og blid, med et smil og en hyggelig kommentar på lur. Han er en skikkelig gledesspreder og en kar som bryr seg om andre mennesker, sier stasjonsleder Even Øygarden på Circle K Telemarksporten i Porsgrunn.

 

Nå får Tom Sanni Iversen fra Porsgrunn blomster og en gravert kopp som beviser at han er fylkets hyggeligste kunde. Samtidig går alle Circle K-stasjonene i Telemark nå i gang med en egen godhetskampanje, eller «Kindness Week».

 

– Hensikten er å gjøre folk mer bevisste på hvordan de oppfører seg mot de som jobber i serviceyrker. De aller fleste kundene oppfører seg fint, men likevel har om lag halvparten av våre medarbeidere opplevd uønskede hendelser. Enkelte kunder bør gå i seg selv, sier Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge.

 

1 av 3 griper ikke inn

I en ny undersøkelse Opinion har gjennomført for Circle K svarer nesten halvparten av respondentene fra Telemark at de har observert kunder som har trakassert serviceansatte. I underkant av 3 av 10 sier de vurderte å gripe inn, men lot være, ifølge undersøkelsen.

 

Even Øygarden på Circle K Telemarksporten bekrefter at sjikanerende og truende kunder kan være et problem også på hans stasjon.

 

– Vi har spennende og varierte dager i servicebransjen. De aller fleste kundene er snille og hyggelige, men av og til kommer det inn noen som ikke kan oppføre seg. Derfor er jeg glad for at Circle K setter søkelyset på dette temaet, sier Øygarden.

 

Nulltoleranse for trakassering

«Jævla svarting!» «Du liker vel pølse, du som selger pølser?» «Pell deg tilbake dit du kommer fra!» «Vil du bli med meg hjem og massere meg?»

 

Dette er eksempler på ting stasjonsansatte over hele landet får høre når de er på jobb.

 

– Slike ytringer er fullstendig uakseptable. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger dersom det er noe vi kan gjøre bedre, men vi har nulltoleranse for trakassering og trusler ved våre stasjoner, sier HR-direktør Nina Sandsbråten.

 

Uten service stopper Norge

Bernt G. Apeland er administrerende direktør i hovedorganisasjonen Virke, som har 25 000 medlemsbedrifter innen handels- og tjenestenæringene i Norge. Han mener vi alle har et ansvar for å få slutt på trakassering av servicemedarbeidere.

 

– Ansatte i servicebransjen fortjener trygghet og respekt på lik linje med alle andre arbeidstakere i andre bransjer – ellers risikerer vi at folk slutter. Landet vårt er helt avhengig av at vi har nok folk til å jobbe i butikker og kjøpesentre, restauranter og kaféer, reiselivet og kultursektoren, sier Apeland.

 

I underkant av en halv million mennesker er sysselsatt i varehandelen samt serverings- og overnattingsbransjen.

 

– Uten dem stopper både næringslivet og folks hverdag opp. Det er derfor viktig at vi som arbeidsgivere og kunder står sammen mot trakassering og for et stabilt og godt arbeidsmiljø for alle, sier Apeland.

 

Bolle til vennlige kunder

Kindness Week gjennomføres på alle stasjonene til Circle K gjennom hele uke 5. St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, og restaurant- og bareier NoHo retter også søkelyset på temaet. Én av dagene i kampanjeperioden deler Circle K ut gratis boller til hyggelige kunder – så langt lageret rekker.

 

I undersøkelsen kommer det fram at 1 av 5 personer i Telemark er skeptiske til å anbefale noen å ta jobb i servicebransjen på grunn av risikoen for trakassering.

 

– Vi har alle et ansvar for å behandle våre medmennesker på en god måte, også hen som står i kassa. Servicebransjen spiller en utrolig viktig rolle i å få folk ut i jobb. Her får mange sitt første møte med arbeidslivet, sier Nina Sandsbråten i Circle K.

(Pressenytt)

 

 

 

Bildetekster:

SMIL OG GLEDE I PORSGRUNN. Hedersbetegnelsen «Gledesspreder» har blitt gravert inn på koppen som Eivind Øygarden og Storm Øygarden-Bleikelia overrakk til Tom Sanni på Circle K Telemarksporten. Foto Circle K Telemarksporten

 

DELER UT BOLLER. Én dag denne uken deler Circle K-stasjonene ut boller til hyggelige kunder, så langt lageret rekker. Foto: Terje Borud

 

GODHETSUKE: I hele uke 5 er det Kindness Week på stasjonene til Circle K. På bildet Celine Stadtler ved Circle K Økern. Foto: Terje Borud

 

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Telemarksporten, daglig leder Even Øygarden mobil 90 01 44 51

* Circle K Norge, leder for lojalitet og kommunikasjon Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99

 

Dette er Kindness Week:

* Et årlig tiltak for å fremme vennlighet og omtanke og forebygge trakassering av stasjonsmedarbeidere.

* Gjennomføres ved en rekke Circle K-stasjoner i Norge og Europa i perioden 25.-31. januar.

* Ifølge en intern undersøkelse ble halvparten av selskapets stasjonsmedarbeidere utsatt for trakassering i 2023.

* 1 av 5 måtte håndtere truende kunder, 1 av 5 fikk også uønskede seksuelle kommentarer fra kunder, ifølge spørreundersøkelsen.

* Tiltaket ble også arrangert i Norge i 2024, som «Kindness Day».

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.01.2025 07:10
Teknisk løsning ZEVS AS