Han er Rogalands hyggeligste kunde
– Han er alltid så blid og hyggelig når han kommer inn på stasjonen. Han spøker og lager liv, og både ansatte og andre kunder står igjen med et stort smil om munnen etter at han har gått, sier stasjonsleder Marie Therese Erga på Circle K Klepp.
Nå får Slawek Tonak sjokolade og en gravert kopp som beviser at han er Rogalands hyggeligste kunde. Samtidig går alle Circle K-stasjonene i Rogaland nå i gang med en egen godhetskampanje, eller «Kindness Week».
– Hensikten er å gjøre folk mer bevisste på hvordan de oppfører seg mot de som jobber i serviceyrker. De aller fleste kundene oppfører seg fint, men likevel har om lag halvparten av våre medarbeidere opplevd uønskede hendelser. Enkelte kunder bør gå i seg selv, sier Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge.
3 av 10 griper ikke inn
I en ny undersøkelse Opinion har gjennomført for Circle K svarer flere enn halvparten av respondentene fra Rogaland at de har observert kunder som har trakassert serviceansatte. 3 av 10 sier de vurderte å gripe inn, men lot være, ifølge undersøkelsen.
Marie Therese Erga på Circle K Klepp bekrefter at sjikanerende og truende kunder er et problem også på hennes stasjon.
– De aller fleste kundene er utrolig snille og hyggelige. Om jeg er litt sliten og trøtt en dag, så får jeg ny energi av å være rundt kundene på stasjonen. Dessverre er det noen få kunder som mener det er greit å la sitt dårlige humør gå utover stasjonsmedarbeiderne. Det er absolutt ikke greit, og jeg er glad for at Circle K setter søkelyset på dette, sier Erga.
Nulltoleranse for trakassering
«Jævla svarting!» «Du liker vel pølse, du som selger pølser?» «Pell deg tilbake dit du kommer fra!» «Vil du bli med meg hjem og massere meg?»
Dette er eksempler på ting stasjonsansatte over hele landet får høre når de er på jobb.
– Slike ytringer er fullstendig uakseptable. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger dersom det er noe vi kan gjøre bedre, men vi har nulltoleranse for trakassering og trusler ved våre stasjoner, sier HR-direktør Nina Sandsbråten.
Uten service stopper Norge
Bernt G. Apeland er administrerende direktør i hovedorganisasjonen Virke, som har 25 000 medlemsbedrifter innen handels- og tjenestenæringene i Norge. Han mener vi alle har et ansvar for å få slutt på trakassering av servicemedarbeidere.
– Ansatte i servicebransjen fortjener trygghet og respekt på lik linje med alle andre arbeidstakere i andre bransjer – ellers risikerer vi at folk slutter. Landet vårt er helt avhengig av at vi har nok folk til å jobbe i butikker og kjøpesentre, restauranter og kaféer, reiselivet og kultursektoren, sier Apeland.
I underkant av en halv million mennesker er sysselsatt i varehandelen samt serverings- og overnattingsbransjen.
– Uten dem stopper både næringslivet og folks hverdag opp. Det er derfor viktig at vi som arbeidsgivere og kunder står sammen mot trakassering og for et stabilt og godt arbeidsmiljø for alle, sier Apeland.
Bolle til vennlige kunder
Kindness Week gjennomføres på alle stasjonene til Circle K gjennom hele uke 5. St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, og restaurant- og bareier NoHo retter også søkelyset på temaet. Én av dagene i kampanjeperioden deler Circle K ut gratis boller til hyggelige kunder – så langt lageret rekker.
I undersøkelsen kommer det fram at én av fem rogalendinger er skeptiske til å anbefale noen å ta jobb i servicebransjen på grunn av risikoen for trakassering. Om lag 1 av 8 mener servicemedarbeidere må tåle mer utskjelling enn de som jobber andre bransjer.
– At så mange mener servicemedarbeidere må tåle trakassering er trist og skremmende, sier Sandsbråten
– Vi har alle et ansvar for å behandle våre medmennesker på en god måte, også hen som står i kassa. Servicebransjen spiller en utrolig viktig rolle i å få folk ut i jobb. Her får mange sitt første møte med arbeidslivet, legger hun til.
(Pressenytt)
Bildetekster:
GODHETSUKE: I hele uke 5 er det Kindness Week på stasjonene til Circle K. På bildet Celine Stadtler ved Circle K Økern. Foto: Terje Borud
DELER UT BOLLER. Én dag denne uken deler Circle K-stasjonene ut boller til hyggelige kunder, så langt lageret rekker. Foto: Terje Borud
Kontaktpersoner:
* Circle K Klepp, daglig leder Marie Therese Erga, mobil 47 44 27 67
* Circle K Norge, leder for lojalitet og kommunikasjon Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99
* Et årlig tiltak for å fremme vennlighet og omtanke og forebygge trakassering av stasjonsmedarbeidere.
* Gjennomføres ved en rekke Circle K-stasjoner i Norge og Europa i perioden 25.-31. januar.
* Ifølge en intern undersøkelse ble halvparten av selskapets stasjonsmedarbeidere utsatt for trakassering i 2023.
* 1 av 5 måtte håndtere truende kunder, 1 av 5 fikk også uønskede seksuelle kommentarer fra kunder, ifølge spørreundersøkelsen.
* Tiltaket ble også arrangert i Norge i 2024, som «Kindness Day».
1 closeup bolle foto Terje Borud.jpg 10,94 MB (9750x6500)
1 Nina Sandsbråten foto Terje Borud.jpg 1,40 MB (3200x4000)
2 celine stadtler foto Terje Borud.jpg 16,04 MB (8916x6500)
1 Celine Stadtler - Circle K Økern tbf_4912 foto Terje Borud.jpg 9,60 MB (9750x6500)