presseticker

Skip to main content

Han er Møre og Romsdals hyggeligste kunde

  Publisert: 27.01.2025 08:10 - av  Henning Poulsen

SMIL OG GLEDE I HAREID. Hedersbetegnelsen «Gledesspreder» har blitt gravert inn på koppen som Karin Svendsen Holstad overrakk til Terje Karlsen Wiik på Circle K Hareid. Foto Circle K Hareid

DELER UT BOLLER. Én dag denne uken deler Circle K-stasjonene ut boller til hyggelige kunder, så langt lageret rekker. Foto: Terje Borud

GODHETSUKE: I hele uke 5 er det Kindness Week på stasjonene til Circle K. På bildet Celine Stadtler ved Circle K Økern. Foto: Terje Borud

Flere enn 1 av 2 innbyggere i Møre og Romsdal har vært vitne til situasjoner der serviceansatte blir trakassert av kunder. Nå lanserer en av landets største butikkjeder «godhetsuke» på sine 9 betjente stasjoner i fylket – og kårer samtidig Møre og Romsdals hyggeligste kunde.

– Terje er en veldig hyggelig kar som alltid har et smil på lur. Han hilser når han kommer og sier ha det når han går, og roser oss for servicen vi gir og maten vi serverer. Det er alltid kjekt å ha ham på stasjonen, sier stasjonsleder Karin Svendsen Holstad hos Circle K Hareid på Sunnmøre.

 

Nå får Terje Wiik blomster og en gravert kopp som beviser at han er Møre og Romsdals hyggeligste kunde. Samtidig går alle Circle K-stasjonene i fylket nå i gang med en egen godhetskampanje, eller «Kindness Week».

 

– Hensikten er å gjøre folk mer bevisste på hvordan de oppfører seg mot de som jobber i serviceyrker. De aller fleste kundene oppfører seg fint, men likevel har om lag halvparten av våre medarbeidere opplevd uønskede hendelser. Enkelte kunder bør gå i seg selv, sier Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge.

 

1 av 3 griper ikke inn

I en ny undersøkelse Opinion har gjennomført for Circle K svarer flere enn halvparten av respondentene fra Møre og Romsdal at de har observert kunder som har trakassert serviceansatte. Litt mer enn 1 av 3 sier de vurderte å gripe inn, men lot være, ifølge undersøkelsen.

 

Karin Svendsen Holstad på Circle K Hareid sier at sjikanerende og truende kunder sjelden et problem på hennes stasjon.

 

– De aller fleste kundene er blide og hyggelige. Stasjonen er en viktig arbeidsplass, og vi tilbyr et variert utvalg og god service til folk ute på veiene i en hektisk hverdag. Det tror jeg mange setter pris på, sier Holstad.

 

Nulltoleranse for trakassering

«Jævla svarting!» «Du liker vel pølse, du som selger pølser?» «Pell deg tilbake dit du kommer fra!» «Vil du bli med meg hjem og massere meg?»

 

Dette er eksempler på ting stasjonsansatte over hele landet får høre når de er på jobb.

 

– Slike ytringer er fullstendig uakseptable. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger dersom det er noe vi kan gjøre bedre, men vi har nulltoleranse for trakassering og trusler ved våre stasjoner, sier HR-direktør Nina Sandsbråten.

 

Uten service stopper Norge

Bernt G. Apeland er administrerende direktør i hovedorganisasjonen Virke, som har 25 000 medlemsbedrifter innen handels- og tjenestenæringene i Norge. Han mener vi alle har et ansvar for å få slutt på trakassering av servicemedarbeidere.

 

– Ansatte i servicebransjen fortjener trygghet og respekt på lik linje med alle andre arbeidstakere i andre bransjer – ellers risikerer vi at folk slutter. Landet vårt er helt avhengig av at vi har nok folk til å jobbe i butikker og kjøpesentre, restauranter og kaféer, reiselivet og kultursektoren, sier Apeland.

 

I underkant av en halv million mennesker er sysselsatt i varehandelen samt serverings- og overnattingsbransjen.

 

– Uten dem stopper både næringslivet og folks hverdag opp. Det er derfor viktig at vi som arbeidsgivere og kunder står sammen mot trakassering og for et stabilt og godt arbeidsmiljø for alle, sier Apeland.

 

Bolle til vennlige kunder

Kindness Week gjennomføres på alle stasjonene til Circle K gjennom hele uke 5. St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, og restaurant- og bareier NoHo retter også søkelyset på temaet. Én av dagene i kampanjeperioden deler Circle K ut gratis boller til hyggelige kunder – så langt lageret rekker.

 

I undersøkelsen kommer det fram at 1 av 5 personer i Møre og Romsdal er skeptiske til å anbefale noen å ta jobb i servicebransjen på grunn av risikoen for trakassering. Om lag 1 av 20 mener servicemedarbeidere må tåle mer utskjelling enn de som jobber andre bransjer.

 

– Vi har alle et ansvar for å behandle våre medmennesker på en god måte, også hen som står i kassa. Servicebransjen spiller en utrolig viktig rolle i å få folk ut i jobb. Her får mange sitt første møte med arbeidslivet, sier Nina Sandsbråten i Circle K.

(Pressenytt)

 

 

 

 

Bildetekster:

SMIL OG GLEDE I HAREID. Hedersbetegnelsen «Gledesspreder» har blitt gravert inn på koppen som Karin Svendsen Holstad overrakk til Terje Karlsen Wiik på Circle K Hareid. Foto Circle K Hareid

 

DELER UT BOLLER. Én dag denne uken deler Circle K-stasjonene ut boller til hyggelige kunder, så langt lageret rekker. Foto: Terje Borud

 

GODHETSUKE: I hele uke 5 er det Kindness Week på stasjonene til Circle K. På bildet Celine Stadtler ved Circle K Økern. Foto: Terje Borud

 

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Hareid, daglig leder Karin Svendsen Holstad, mobil 90 01 99 81

* Circle K Norge, leder for lojalitet og kommunikasjon Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99

Dette er Kindness Week:

* Et årlig tiltak for å fremme vennlighet og omtanke og forebygge trakassering av stasjonsmedarbeidere.

* Gjennomføres ved en rekke Circle K-stasjoner i Norge og Europa i perioden 25.-31. januar.

* Ifølge en intern undersøkelse ble halvparten av selskapets stasjonsmedarbeidere utsatt for trakassering i 2023.

* 1 av 5 måtte håndtere truende kunder, 1 av 5 fikk også uønskede seksuelle kommentarer fra kunder, ifølge spørreundersøkelsen.

* Tiltaket ble også arrangert i Norge i 2024, som «Kindness Day».

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.01.2025 08:10
Teknisk løsning ZEVS AS