presseticker

Skip to main content

Fire av ti stoler ikke på sjefen

  Publisert: 26.01.2011 07:20 - av  Henrik Arneberg

MÅ LYTTE: Jan Olav Brekke tror en del mellomledere er misfornøyde med sine overordnede fordi de ikke føler de blir lyttet til eller tatt på alvor. Foto: Henrik Arneberg

Oslo: Kun seks av ti norske mellomledere vurderer sjefen sin som kompetent. Misnøyen er størst innenfor reisebransjen, viser undersøkelse.

Resultatene er hentet fra en undersøkelse blant 2031 ledere i organisasjonen Lederne som analyse- og rådgivningsselskapet Great Place to Work Institute har gjennomført, og avdekker store bransjeforskjeller når det kommer til hvor stor tillit toppledere nyter hos sine nærmeste underordnede.

 

I reise- og luftfartsbransjen svarer 53 prosent av mellomlederne at de er fornøyd med sin nærmeste sjef, mens kun 44 prosent oppgir at de synes ledelsen er kompetent til å lede virksomheten. Best i klassen er utdanningssektoren, der 81 prosent av mellomlederne er fornøyd med sin nærmeste leder, og hele 87 prosent mener sjefen er kompetent til å lede virksomheten.

 

Mer misfornøyd enn resten av Europa

Administrerende direktør Jannik Krohn Falck i Great Place to Work Institute fastslår at undersøkelsen viser et overraskende stort gap mellom topp- og bunnplasseringene i Norge sammenlignet med andre land i Europa.

 

– Over 6200 mellomledere i 17 europeiske land har besvart samme undersøkelse, og hele 91 prosent av respondentene i de 100 beste selskapene opplever sin leder som kompetent. De mest positive funnene på norske arbeidsplasser er høy grad av stolthet og sterk fellesskapsfølelse, mens tilliten til toppledelsen er forholdsvis lav i forhold til resten av Europa, sier han.

 

Forbundsleder Jan Olav Brekke i Lederne tror en del mellomledere er misfornøyde med sine overordnede fordi de ikke føler de blir lyttet til eller tatt på alvor. – På mange arbeidsplasser er det nok litt for lett å bestemme en ting og så tre det nedover hodene på de ansatte. Dersom mellomledere ikke inkluderes i slike prosesser, svekkes nok ofte tiltro og engasjement, sier han.

 

Store bransjeforskjeller

Brekke tror ikke det er tilfeldig at mellomledere i kategoriene for utdanning og varehandel/butikk/service har høyest tiltro til sine sjefer.

 

– Særlig innenfor varehandel stiger man i gradene gjennom oppnådde resultater på lavere nivåer. Det vil si at man har bygget seg opp relevant erfaring før man blir toppleder. Samtidig må man innen både utdanning og varehandel kunne kommunisere med henholdsvis kunder og elever. Da bygger man opp sosiale ferdigheter som er viktige for hvordan man vurderes av andre, sier Brekke.

 

Flink på fag, dårlig på ledelse

Jannik Krohn Falck mener en god leder har evnen til å fordele oppgaver og koordinere arbeidet og ikke minst å gi sine medarbeidere tillit og ansvar.

 

– I enkelte bransjer er det en tydelig ubalanse mellom fag- og lederkompetanse, der sterke fagpersoner blir ledere fordi dette er eneste karrieremulighet. Faglig styrke er en viktig forutsetning for å være en god leder, men en sjef som kun har sin styrke på dette området vil ikke nødvendigvis være en god leder, sier han.

 

Brekke i Lederne mener misnøye med ledelsen i verste fall kan skape en holdning der beslutninger hele tiden overprøves, fordi man ikke har tiltro til dem. – Eierskapet til beslutningsprosessene blir borte, og da har man store utfordringer både organisasjonsmessig og ledelsesmessig, sier han.

(Pressenytt)

 

 

Kontaktpersoner:

* Lederne, forbundsleder Jan Olav Brekke, mobil 982 88 861

* Great Place To Work Institute Norge, administrerende direktør Jannik Krohn Falck, mobil 922 12 747

Slik vurderes norske sjefer:

Påstand: Ledelsen er kompetent til å lede denne virksomheten:

Håndverk/Bygg/Anlegg: 59 % støtter denne påstanden

Industri: 60 % støtter denne påstanden

Olje/Gass/Off-/Onshore: 61 % støtter denne påstanden

Reiseliv/Luftfart: 44 % støtter denne påstanden

Salg/Markedsføring: 62 % støtter denne påstanden

Transport/Logistikk 49 % støtter denne påstanden

Utdanning: 87 % støtter denne påstanden

Varehandel/Butikk/Service: 71 % støtter denne påstanden

 

Påstand: Jeg er fornøyd med min nærmeste leder:

Håndverk/Bygg/Anlegg: 70 % støtter denne påstanden

Industri: 71 % støtter denne påstanden

Olje/Gass/Off-/Onshore: 66 % støtter denne påstanden

Reiseliv/Luftfart: 53 % støtter denne påstanden

Salg/Markedsføring: 54 % støtter denne påstanden

Transport/Logistikk 64 % støtter denne påstanden

Utdanning: 81 % støtter denne påstanden

Varehandel/Butikk/Service: 68 % støtter denne påstanden

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Lederne, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 26.01.2011 07:20
Teknisk løsning ZEVS AS