presseticker

Skip to main content

Ensomme Oslo-studenter får innovasjonshjelp

  Publisert: 13.10.2025 04:30 - av  Henning Poulsen

BEDRE STUDENTHELSE. Her er prosjektteamet som skal finne ut hvordan ensomhet og isolasjon hos studenter kan forebygges. Prosjektet mottar 500 000 kroner i støtte fra DOGA. Foto: Handelshøyskolen BI

TREFFSIKKER NYSKAPING. – Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA (t.h.). Her er hun på besøk hos Gunhild Fretheim i Gameopedia, en av årets mottakere. Foto: Sverre Chr. Jarild

SOSIAL BÆREKRAFT. Bærekraft er sentralt i årets utvalgte innovasjonsprosjekter. Her er Anne Elisabeth Bull (t.v.) sammen med prosjektleder Siri Sanden i Norasonde (t.h.) og en deltaker på arbeidstrening. Foto: Sverre Chr. Jarild

Sju av ti studenter strever med ensomhet og isolasjon. Nå skal Handelshøyskolen BI, med 14 000 studenter ved sitt Oslo-campus, gå nye veier å løse problemet.

Nå mottar høyskolen 500 000 kroner fra Design og arkitektur Norge (DOGA) for å gjennomføre et innovasjonsprosjekt sammen med studentene sine.

 

– Ensomhet er en økende samfunnsutfordring, og for studenter uten lokalt nettverk kan hverdagen fort bli tom. Dette prosjektet skal bruke design for å bygge et helhetlig system som ivaretar både psykisk helse, fellesskap og hverdagsliv. Slik kan vi redusere utenforskap og bedre den psykiske helsen til tusenvis av studenter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA.

 

Hun håper prosjektet vil gi en bedre tilværelse for studenter i hovedstaden.

 

Innovasjon mot isolasjon

Hele sju av ti studenter i Norge føler seg tidvis ensomme, ifølge en undersøkelse gjort for Norsk studentorganisasjon og Khrono. Dette kan gi dårlig psykisk helse, svakere prestasjoner og økt frafall.

 

Handelshøyskolen BI har om lag 20 000 studenter ved sine studiesteder i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Sammen med designbyrået Comte Bureau vil de nå finne ut hvordan de kan forebygge ensomhet og isolasjon blant sine studenter.

 

 

Juryen kaller det tverrfaglige prosjektet relevant, modig og strategisk.

 

«Prosjektet tar opp et presserende samfunnsproblem og bruker design som et aktivt virkemiddel for å skape endring. Her ser vi stor læringsverdi og overføringsverdi, og mulighet for varig verdiskaping i utdanningssektoren,» kommenterer juryen.

 

Mer treffsikker nyskaping

Totalt deler DOGA ut totalt 12 millioner kroner til designdrevet innovasjon i år. Denne gangen er det 26 prosjekter som får støtte. Pengene er øremerket design, og skal sikre at designkompetanse er involvert gjennom hele innovasjonsprosjektet.

 

– Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig. I stedet for å gjette på hva folk vil ha, lager du noe som folk behøver og trenger. Da øker sjansen for at du lykkes med det du satser på, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA.

 

Hun ser noen tydelige trender blant årets 26 utvalgte prosjekter:

 

– Det er gledelig å se at nesten alle årets prosjekter har en helhetlig tilnærming til bærekraft. Å forstå hvilket avtrykk du setter både på folk, marked og planet, gir ikke bare bedre løsninger, det gir også langsiktig verdi for virksomheten din, sier hun.

(Pressenytt)

 

 

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Stiftelsen Handelshøyskolen BI, direktør David Sagen, mobil 93 80 02 36, david.sagen@bi.no

* DOGA, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

 

 

Bildetekster:

BEDRE STUDENTHELSE. Her er prosjektteamet som skal finne ut hvordan ensomhet og isolasjon hos studenter kan forebygges. Prosjektet mottar 500 000 kroner i støtte fra DOGA. Foto: Handelshøyskolen BI

 

TREFFSIKKER NYSKAPING. – Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA (t.h.). Her er hun på besøk hos Gunhild Fretheim i Gameopedia, en av årets mottakere. Foto: Sverre Chr. Jarild

 

SOSIAL BÆREKRAFT. Bærekraft er sentralt i årets utvalgte innovasjonsprosjekter. Her er Anne Elisabeth Bull (t.v.) sammen med prosjektleder Siri Sanden i Norasonde (t.h.) og en deltaker på arbeidstrening. Foto: Sverre Chr. Jarild

 

HØYT NIVÅ. – Vi fikk inn så mange solide søknader at vi fint kunne støttet dobbelt så mange prosjekter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. Foto: Sverre Chr. Jarild

Dette er designdrevet innovasjon:

* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* Design og arkitektur Norge (DOGA) deler ut økonomisk støtte til virksomheter slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.

* Støtten skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Siden 2009 har DOGA delt ut 137 millioner kroner til totalt 308 prosjekter.

* Les mer om prosjektene og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip

* Les mer om årets mottakere her: https://doga.no/dip-mottakere-2025


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 13.10.2025 04:30
Teknisk løsning ZEVS AS