De er Troms’ hyggeligste kunder
– Jarle er alltid like smilende og blid. Han slår gjerne av en prat, og har en god tone med alle på stasjonen. Han er også en trygg kar som støtter oss dersom vi har problemer med kunder som stjeler eller utagerer. Jarle betyr mye for oss i hverdagen, sier stasjonsleder Rita Elisabeth Hansen på Circle K Fr. Nansens Plass i Tromsø.
– Torstein er en sånn kunde som alle stasjoner kunne trengt. Han er blid og hyggelig og skaper god stemning, samtidig som han sier ifra dersom noe ikke er som det skal være. Han er del av en fast gjeng som ofte møtes og drikker kaffe i sitteområdet vårt. De er med på å gi trygghet og trivsel når vi er på jobb, sier Grethe Nilsen, som er daglig leder på Circle K Breivika, også i Tromsø.
Nå får Jarle Nylund og Torstein Knutsen blomster og en gravert kopp som beviser at de er fylkets hyggeligste kunder. Samtidig går alle Circle K-stasjonene i Troms nå i gang med en egen godhetskampanje, eller «Kindness Week».
– Hensikten er å gjøre folk mer bevisste på hvordan de oppfører seg mot de som jobber i serviceyrker. De aller fleste kundene oppfører seg fint, men likevel har om lag halvparten av våre medarbeidere opplevd uønskede hendelser. Enkelte kunder bør gå i seg selv, sier Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge.
1 av 3 griper ikke inn
I en ny undersøkelse Opinion har gjennomført for Circle K svarer i underkant av halvparten av respondentene fra Troms at de har observert kunder som har trakassert serviceansatte. Om lag 1 av 3 sier de vurderte å gripe inn, men lot være, ifølge undersøkelsen.
Rita Elisabeth Hansen på Circle K Fr. Nansens Plass forteller at de aller fleste kundene er hyggelige, men at de også må håndtere ufine kunder på stasjonen.
– Dessverre er det noen som ikke har respekt verken for stasjonsmedarbeiderne eller jobben de gjør. Vi utfører mange varierte oppgaver i løpet av dagen, og noen ganger stopper bilvaskmaskinen eller mattilberedingen tar litt lengre tid. Dette kan selvsagt være irriterende, men unnskylder ikke stygge og noen ganger rasistiske kommentarer, sier hun.
Nulltoleranse for trakassering
«Jævla svarting!» «Du liker vel pølse, du som selger pølser?» «Pell deg tilbake dit du kommer fra!» «Vil du bli med meg hjem og massere meg?»
Dette er eksempler på ting stasjonsansatte over hele landet får høre når de er på jobb.
– Slike ytringer er fullstendig uakseptable. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger dersom det er noe vi kan gjøre bedre, men vi har nulltoleranse for trakassering og trusler ved våre stasjoner, sier HR-direktør Nina Sandsbråten.
Uten service stopper Norge
Bernt G. Apeland er administrerende direktør i hovedorganisasjonen Virke, som har 25 000 medlemsbedrifter innen handels- og tjenestenæringene i Norge. Han mener vi alle har et ansvar for å få slutt på trakassering av servicemedarbeidere.
– Ansatte i servicebransjen fortjener trygghet og respekt på lik linje med alle andre arbeidstakere i andre bransjer – ellers risikerer vi at folk slutter. Landet vårt er helt avhengig av at vi har nok folk til å jobbe i butikker og kjøpesentre, restauranter og kaféer, reiselivet og kultursektoren, sier Apeland.
I underkant av en halv million mennesker er sysselsatt i varehandelen samt serverings- og overnattingsbransjen.
– Uten dem stopper både næringslivet og folks hverdag opp. Det er derfor viktig at vi som arbeidsgivere og kunder står sammen mot trakassering og for et stabilt og godt arbeidsmiljø for alle, sier Apeland.
Bolle til vennlige kunder
Kindness Week gjennomføres på alle stasjonene til Circle K gjennom hele uke 5. St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, og restaurant- og bareier NoHo retter også søkelyset på temaet. Én av dagene i kampanjeperioden deler Circle K ut gratis boller til hyggelige kunder – så langt lageret rekker.
– I fjor hadde vi «godhetsdag» i stedet for «godhetsuke», og da delte vi også ut boller. Vi droppet bolle til noen av kundene vi har hatt problemer med, og jeg tror noen av dem gikk litt i seg selv i etterkant. I alle fall skal flere av disse få bolle i år, smiler Grethe Nilsen på Circle K Breivika.
I undersøkelsen kommer det fram at 1 av 4 personer i Troms er skeptiske til å anbefale noen å ta jobb i servicebransjen på grunn av risikoen for trakassering.
– Det er både trist og helt krise hvis det stemmer. Dersom ingen jobber i servicebransjen, hvor skal du da få kjøpt bensin eller tatt deg en kaffe eller pils med kompisene dine? Hvor skal turistene bo, hvem skal vaske der du jobber eller kjøre deg til flyplassen eller legekontoret? De som løser disse oppgavene fortjener å bli heiet fram, for de gjør en viktig innsats for oss alle, understreker Rita Elisabeth Hansen.
Om lag 1 av 20 i Troms mener servicemedarbeidere må tåle mer utskjelling enn de som jobber andre bransjer.
– Vi har alle et ansvar for å behandle våre medmennesker på en god måte, også hen som står i kassa. Servicebransjen spiller en utrolig viktig rolle i å få folk ut i jobb. Her får mange sitt første møte med arbeidslivet, sier HR-direktør Nina Sandsbråten.
(Pressenytt)
Bildetekster:
SMIL OG GLEDE I TROMSØ. Hedersbetegnelsen «Gledesspreder» har blitt gravert inn på koppen som Simon Rikardsen og Mathias H. Nymo overrakk til Torstein Knutsen på Circle K Breivika. Foto Circle K Breivika
HYGGELIG KUNDE. Jarle Nylund ble gjort stas på ved stasjonen Circle K Fr. Nansens Plass i Tromsø. Her sammen med Ralph Eriksen og Andreas Fjelltun. Foto: Circle K Fr. Nansens Plass
DELER UT BOLLER. Én dag denne uken deler Circle K-stasjonene ut boller til hyggelige kunder, så langt lageret rekker. Foto: Terje Borud
GODHETSUKE: I hele uke 5 er det Kindness Week på stasjonene til Circle K. På bildet Celine Stadtler ved Circle K Økern. Foto: Terje Borud
Kontaktpersoner:
* Circle K Fr. Nansens Plass, daglig leder Rita Elisabeth Hansen mobil 95 88 47 68
* Circle K Breivika, daglig leder Grethe Nilsen, mobil 45 09 91 90
* Circle K Norge, leder for lojalitet og kommunikasjon Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99
* Et årlig tiltak for å fremme vennlighet og omtanke og forebygge trakassering av stasjonsmedarbeidere.
* Gjennomføres ved en rekke Circle K-stasjoner i Norge og Europa i perioden 25.-31. januar.
* Ifølge en intern undersøkelse ble halvparten av selskapets stasjonsmedarbeidere utsatt for trakassering i 2023.
* 1 av 5 måtte håndtere truende kunder, 1 av 5 fikk også uønskede seksuelle kommentarer fra kunder, ifølge spørreundersøkelsen.
* Tiltaket ble også arrangert i Norge i 2024, som «Kindness Day».
Circle K Breivika 1.jpeg 2,40 MB (3857x3024)
1 closeup bolle foto Terje Borud.jpg 10,94 MB (9750x6500)
1 Celine Stadtler - Circle K Økern tbf_4912 foto Terje Borud.jpg 9,60 MB (9750x6500)
1 Nina Sandsbråten foto Terje Borud.jpg 1,40 MB (3200x4000)
BerntApeland.jpg 9,75 MB (5318x3545)