De er Sørlandets hyggeligste kunder
– Johan er en ekte gledesspreder. Han er utrolig hjelpsom, og han liker også å tøyse litt, så det har blitt mange lattermilde stunder gjennom årene. Dersom vi har en vanskelig kunde innom, blir han værende til alt er over for å passe på at vi har det bra. Alle ansatte her setter stor pris på Johan, sier Jorunn Stomnås, stasjonsleder på Circle K Elvegaten i Kristiansand.
– Per har vært kunde her siden 1979. Han er alltid blid og fornøyd, og vi som jobber på stasjonen setter stor pris på den daglige turen han legger innom stasjonen, sier stasjonsleder Hanne Aabelvik på Circle K Saltrød.
Nå får både Johan Nguyen og Per Klykken konfekt og en gravert kopp som beviser at de er Sørlandets hyggeligste kunder. Samtidig går alle Circle K-stasjonene i Agder nå i gang med en egen godhetskampanje, eller «Kindness Week».
– Hensikten er å gjøre folk mer bevisste på hvordan de oppfører seg mot de som jobber i serviceyrker. De aller fleste kundene oppfører seg fint, men likevel har om lag halvparten av våre medarbeidere opplevd uønskede hendelser. Enkelte kunder bør gå i seg selv, sier Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge.
1 av 3 griper ikke inn
I en ny undersøkelse Opinion har gjennomført for Circle K svarer nesten 3 av 5 av sørlendingene at de har observert kunder som har trakassert serviceansatte. 1 av 3 sier de vurderte å gripe inn, men lot være, ifølge undersøkelsen.
Jorunn Stomnås på Circle K Elvegaten bekrefter at sjikanerende og truende kunder er et problem også på hennes stasjon.
– De aller fleste kundene er snille og hyggelige, men hos enkelte er terskelen for å være ufordragelig mot de ansatte altfor lav. Det er absolutt ikke greit, og jeg er glad for at Circle K setter søkelyset på dette. Jeg har vært ute og reist mye, og jeg tror ikke nordmenn flest er klar over hvor heldige vi er med servicenivået her i landet, sier Stomnås.
Nulltoleranse for trakassering
«Jævla svarting!» «Du liker vel pølse, du som selger pølser?» «Pell deg tilbake dit du kommer fra!» «Vil du bli med meg hjem og massere meg?»
Dette er eksempler på ting stasjonsansatte over hele landet får høre når de er på jobb.
– Slike ytringer er fullstendig uakseptable. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger dersom det er noe vi kan gjøre bedre, men vi har nulltoleranse for trakassering og trusler ved våre stasjoner, sier HR-direktør Nina Sandsbråten.
Uten service stopper Norge
Bernt G. Apeland er administrerende direktør i hovedorganisasjonen Virke, som har 25 000 medlemsbedrifter innen handels- og tjenestenæringene i Norge. Han mener vi alle har et ansvar for å få slutt på trakassering av servicemedarbeidere.
– Ansatte i servicebransjen fortjener trygghet og respekt på lik linje med alle andre arbeidstakere i andre bransjer – ellers risikerer vi at folk slutter. Landet vårt er helt avhengig av at vi har nok folk til å jobbe i butikker og kjøpesentre, restauranter og kaféer, reiselivet og kultursektoren, sier Apeland.
I underkant av en halv million mennesker er sysselsatt i varehandelen samt serverings- og overnattingsbransjen.
– Uten dem stopper både næringslivet og folks hverdag opp. Det er derfor viktig at vi som arbeidsgivere og kunder står sammen mot trakassering og for et stabilt og godt arbeidsmiljø for alle, sier Apeland.
Bolle til vennlige kunder
Kindness Week gjennomføres på alle stasjonene til Circle K gjennom hele uke 5. St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, og restaurant- og bareier NoHo retter også søkelyset på temaet. Én av dagene i kampanjeperioden deler Circle K ut gratis boller til hyggelige kunder – så langt lageret rekker.
I undersøkelsen kommer det fram at 1 av 7 personer i Agder er skeptiske til å anbefale noen å ta jobb i servicebransjen på grunn av risikoen for trakassering. Om lag 1 av 17 mener servicemedarbeidere må tåle mer utskjelling enn de som jobber andre bransjer.
– Dette viser bare hvor viktig det er å løfte fram dette temaet, slik at det blir mer bevissthet rundt det. Vi kommer alltid til å ha serviceyrker, og behandles folk dårlig blir det færre som vil jobbe i bransjen vår, sier Jorunn Stomnås ved Circle K Elvegaten
– Vi har alle et ansvar for å behandle våre medmennesker på en god måte, også hen som står i kassa. Servicebransjen spiller en utrolig viktig rolle i å få folk ut i jobb. Her får mange sitt første møte med arbeidslivet, legger HR-direktør Nina Sandsbråten til.
(Pressenytt)
Bildetekster:
HYGGELIG KUNDE I KRISTIANSAND. Johan Nguyen ble gjort stas på ved stasjonen Circle K Elvegaten i Kristiansand. Her sammen med Jorunn Stomnås og Christoffer Surland Hansen. Foto: Circle K Elvegaten
GODT HUMØR I ARENDAL. Mathias Aa Elshaug ved Circle K deler ut kopp og sjokolade til Per Klykken. Foto: Circle K Saltrød
DELER UT BOLLER. Én dag denne uken deler Circle K-stasjonene ut boller til hyggelige kunder, så langt lageret rekker. Foto: Terje Borud
GODHETSUKE: I hele uke 5 er det Kindness Week på stasjonene til Circle K. På bildet Celine Stadtler ved Circle K Økern. Foto: Terje Borud
Kontaktpersoner:
* Circle K Elvegaten, daglig leder Jorunn Stomnås, mobil 91 33 88 18
* Circle K Saltrød, daglig leder Hanne Aabelvik, mobil 99 02 79 13
* Circle K Norge, leder for lojalitet og kommunikasjon Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99
* Et årlig tiltak for å fremme vennlighet og omtanke og forebygge trakassering av stasjonsmedarbeidere.
* Gjennomføres ved en rekke Circle K-stasjoner i Norge og Europa i perioden 25.-31. januar.
* Ifølge en intern undersøkelse ble halvparten av selskapets stasjonsmedarbeidere utsatt for trakassering i 2023.
* 1 av 5 måtte håndtere truende kunder, 1 av 5 fikk også uønskede seksuelle kommentarer fra kunder, ifølge spørreundersøkelsen.
* Tiltaket ble også arrangert i Norge i 2024, som «Kindness Day».
Circle K Saltrød.jpg 821,33 kB (2772x2081)
1 closeup bolle foto Terje Borud.jpg 10,94 MB (9750x6500)
1 Celine Stadtler - Circle K Økern tbf_4912 foto Terje Borud.jpg 9,60 MB (9750x6500)
2 celine stadtler foto Terje Borud.jpg 16,04 MB (8916x6500)
1 Nina Sandsbråten foto Terje Borud.jpg 1,40 MB (3200x4000)
BerntApeland.jpg 9,75 MB (5318x3545)