De er Innlandets hyggeligste kunder
– Jens Haslie er i sitt 93 år, og kommer innom oss etter sin daglige gåtur langs strandpromenaden. Her setter han seg ned med kaffe, wienerbrød og avisa. Han har et hyggelig ord til alle som jobber her og er hjelpsom mot kunder som lurer på veivalg. Hvert år får vi dessuten et veldig koselig julekort fra Jens, sier stasjonsleder Nina Jevnheim på Circle K Strandtorget i Lillehammer.
– Vi har mange fantastiske kunder, men Bjørn Lundberget skiller seg ut. Han er imøtekommende og oppmerksom mot alle, skaper trivsel og gir både ris og ros når det er på sin plass. En eksemplarisk kunde, rett og slett, sier Frode Østmo, daglig leder på Circle K Trysil.
– Gunnar Flatemo er en ekte hverdagsmann i ordets beste mening. Han har en egen ro over seg som sprer seg på hele stasjonen. Er det hektisk på jobb, kommer det et nikk og et smil mens han fyller kaffe. Har vi tid, slår han gjerne av en prat. Gjennom årene har vi vært igjennom de fleste hverdagslige temaer, sier Hanne Skårvold-Vang. Hun er leder på Circle K E6 Vinstra.
Nå får Jens, Bjørn og Gunnar blomster og en gravert kopp som beviser at de er Innlandets hyggeligste kunder. Samtidig går alle Circle K-stasjonene i fylket nå i gang med en egen godhetskampanje, eller «Kindness Week».
– Hensikten er å gjøre folk mer bevisste på hvordan de oppfører seg mot de som jobber i serviceyrker. De aller fleste kundene oppfører seg fint, men likevel har om lag halvparten av våre medarbeidere opplevd uønskede hendelser. Enkelte kunder bør gå i seg selv, sier Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge.
1 av 4 griper ikke inn
I en ny undersøkelse Opinion har gjennomført for Circle K svarer flere enn halvparten av respondentene fra Innlandet at de har observert kunder som har trakassert serviceansatte. Litt mer enn 1 av 4 sier de vurderte å gripe inn, men lot være, ifølge undersøkelsen.
Hanne Skårvold-Vang på Circle K E6 Vinstra bekrefter at sjikanerende og truende kunder er et problem også på hennes stasjon.
– De aller fleste kundene er blide og høflige, men så har du de som bare ser seg selv. De står og stamper i køen fordi de må vente, og av og til kommer det også fram rasistiske og kjønnsdiskriminerende holdninger. Men så må jeg også få rose de kundene som faktisk støtter oss når slike ting skjer. Sånt setter vi ekstra stor pris på, sier hun.
Nulltoleranse for trakassering
«Jævla svarting!» «Du liker vel pølse, du som selger pølser?» «Pell deg tilbake dit du kommer fra!» «Vil du bli med meg hjem og massere meg?»
Dette er eksempler på ting stasjonsansatte over hele landet får høre når de er på jobb.
– Slike ytringer er fullstendig uakseptable. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger dersom det er noe vi kan gjøre bedre, men vi har nulltoleranse for trakassering og trusler ved våre stasjoner, sier HR-direktør Nina Sandsbråten.
Uten service stopper Norge
Bernt G. Apeland er administrerende direktør i hovedorganisasjonen Virke, som har 25 000 medlemsbedrifter innen handels- og tjenestenæringene i Norge. Han mener vi alle har et ansvar for å få slutt på trakassering av servicemedarbeidere.
– Ansatte i servicebransjen fortjener trygghet og respekt på lik linje med alle andre arbeidstakere i andre bransjer – ellers risikerer vi at folk slutter. Landet vårt er helt avhengig av at vi har nok folk til å jobbe i butikker og kjøpesentre, restauranter og kaféer, reiselivet og kultursektoren, sier Apeland.
I underkant av en halv million mennesker er sysselsatt i varehandelen samt serverings- og overnattingsbransjen.
– Uten dem stopper både næringslivet og folks hverdag opp. Det er derfor viktig at vi som arbeidsgivere og kunder står sammen mot trakassering og for et stabilt og godt arbeidsmiljø for alle, sier Apeland.
Bolle til vennlige kunder
Kindness Week gjennomføres på alle stasjonene til Circle K gjennom hele uke 5. St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, og restaurant- og bareier NoHo retter også søkelyset på temaet. Én av dagene i kampanjeperioden deler Circle K ut gratis boller til hyggelige kunder – så langt lageret rekker.
I undersøkelsen kommer det fram at 1 av 5 personer i Innlandet er skeptiske til å anbefale noen å ta jobb i servicebransjen på grunn av risikoen for trakassering. Nina Jevnheim på Circle K Strandtorget angrer ikke på karrierevalget.
– Vi har mange fine opplevelser med masse flotte folk, men så kommer det 1 av 1000 som er frekk og ufin. Dessverre er det den personen man gjerne husker lengst, i stedet for de 999 som smilte og var vennlige. Derfor er jeg glad for at Kindness Week gir oss anledning til å minne kundene våre på at vi setter stor pris på dem - og at det er hyggelig både å få og gi ett smil, sier Jevnheim.
Om lag 1 av 12 i Innlandet mener servicemedarbeidere må tåle mer utskjelling enn de som jobber andre bransjer.
– At noen mener servicemedarbeidere må tåle trakassering, er trist og skremmende, sier HR-direktør Nina Sandsbråten
– Vi har alle et ansvar for å behandle våre medmennesker på en god måte, også hen som står i kassa. Servicebransjen spiller en utrolig viktig rolle i å få folk ut i jobb. Her får mange sitt første møte med arbeidslivet, legger hun til.
(Pressenytt)
Bildetekster:
HYGGELIG KUNDE I LILLEHAMMER. Jens Haslie ble gjort stas på ved stasjonen Circle K Strandtorget. Her sammen med Nina Jevnheim, Marianne Skogen og resten av teamet. Foto: Circle K Strandtorget
SMIL OG GLEDE PÅ VINSTRA. Hedersbetegnelsen «Gledesspreder» har blitt gravert inn på koppen som Hanne Skårvold-Vang og Thea Midtlin overrakk til Gunnar Flatemo på Circle K E6 Vinstra. Foto Circle K E6 Vinstra
DELER UT BOLLER. Én dag denne uken deler Circle K-stasjonene ut boller til hyggelige kunder, så langt lageret rekker. Foto: Terje Borud
GODHETSUKE: I hele uke 5 er det Kindness Week på stasjonene til Circle K. På bildet Celine Stadtler ved Circle K Økern. Foto: Terje Borud
Kontaktpersoner:
* Circle K E6 Vinstra, daglig leder Hanne Skårvold-Vang, mobil 95 91 63 26
* Circle K Strandtorget, daglig leder Nina Jevnheim, mobil 97 08 08 23
* Circle K Trysil, daglig leder Frode Østmo, mobil 93 28 68 09
* Circle K Norge, leder for lojalitet og kommunikasjon Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99
* Et årlig tiltak for å fremme vennlighet og omtanke og forebygge trakassering av stasjonsmedarbeidere.
* Gjennomføres ved en rekke Circle K-stasjoner i Norge og Europa i perioden 25.-31. januar.
* Ifølge en intern undersøkelse ble halvparten av selskapets stasjonsmedarbeidere utsatt for trakassering i 2023.
* 1 av 5 måtte håndtere truende kunder, 1 av 5 fikk også uønskede seksuelle kommentarer fra kunder, ifølge spørreundersøkelsen.
* Tiltaket ble også arrangert i Norge i 2024, som «Kindness Day».
Circle K E6 Vinstra 2.jpeg 3,16 MB (3983x2995)
1 closeup bolle foto Terje Borud.jpg 10,94 MB (9750x6500)
Circle K E6 Vinstra 1.jpeg 2,41 MB (4032x2956)
Circle K Strandtorget 2.jpeg 129,34 kB (896x443)
Circle K Strandtorget 3.jpeg 926,68 kB (2362x1816)
Circle K Strandtorget 4.jpeg 703,89 kB (1456x2120)
1 Nina Sandsbråten foto Terje Borud.jpg 1,40 MB (3200x4000)
BerntApeland.jpg 9,75 MB (5318x3545)
1 Celine Stadtler - Circle K Økern tbf_4912 foto Terje Borud.jpg 9,60 MB (9750x6500)