De er Buskeruds hyggeligste kunder
– Asbjørn Tragethon er alltid i strålende humør når han er innom oss, både tidlig og sent. Han er en trivelig og hyggelig kar som gjerne slår av en prat med oss og med folk han kjenner, sier stasjonsleder Lisette Freiherr Winterswijk på Circle K Geilo.
– Kjell Arne Johansen er bilmekaniker med stort og bankende hjerte for Tranby. Han er hyggelig, hjelpsom og trivelig å slå av en prat med. Baard Capjon Skjelnes Prytz er også en kjempetrivelig fyr som ofte er innom stasjonen i Lierbyen og fyller på egen og konas bil – samt i kaffekoppen. Begge er av typen som gjør hverdagen lysere for oss som jobber på stasjon, sier Mahboob Elahi, som driver både Circle K Lierbyen og Circle K Tranby.
Nå får de tre kundene på Geilo, Lierbyen og Tranby hver sin graverte premiumkopp som beviser at de er Buskeruds hyggeligste kunder. Samtidig går alle Circle K-stasjonene i Buskerud nå i gang med en egen godhetskampanje, eller «Kindness Week».
– Hensikten er å gjøre folk mer bevisste på hvordan de oppfører seg mot de som jobber i serviceyrker. De aller fleste kundene oppfører seg fint, men likevel har om lag halvparten av våre medarbeidere opplevd uønskede hendelser. Enkelte kunder bør gå i seg selv, sier Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge.
3 av 10 griper ikke inn
I en ny undersøkelse Opinion har gjennomført for Circle K svarer flere enn halvparten av respondentene fra Buskerud at de har observert kunder som har trakassert serviceansatte. 3 av 10 sier de vurderte å gripe inn, men lot være, ifølge undersøkelsen.
Da Mahboob Elahi begynte i Circle K for 22 år siden, var det færre kolleger med utenlandsk bakgrunn som jobbet på stasjon enn det er i dag.
– Det har jo skjedd ting opp igjennom, men jeg har en rutine for sånt: Jeg bare sletter dårlige opplevelser fra hukommelsen min. Der vil jeg bare ha de hyggelige kundemøtene, smiler han.
Lisette Freiherr Winterswijk på Circle K Geilo bekrefter at sjikanerende og truende kunder kan være et problem også på hennes stasjon.
– De aller fleste kundene er snille og hyggelige, men noen kan være så uvennlige at det er utfordrende å forbli rolig og yte god service. Til tider kan det være litt tøft å stå i det, men noe av det mest tilfredsstillende jeg vet er når kunden som var uhøflig og stressa i starten forlater butikken fornøyd og tilfreds. Da har vi snudd det til noe positivt, sier Winterswijk.
Nulltoleranse for trakassering
«Jævla svarting!» «Du liker vel pølse, du som selger pølser?» «Pell deg tilbake dit du kommer fra!» «Vil du bli med meg hjem og massere meg?»
Dette er eksempler på ting stasjonsansatte over hele landet får høre når de er på jobb.
– Slike ytringer er fullstendig uakseptable. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger dersom det er noe vi kan gjøre bedre, men vi har nulltoleranse for trakassering og trusler ved våre stasjoner, sier HR-direktør Nina Sandsbråten.
Uten service stopper Norge
Bernt G. Apeland er administrerende direktør i hovedorganisasjonen Virke, som har 25 000 medlemsbedrifter innen handels- og tjenestenæringene i Norge. Han mener vi alle har et ansvar for å få slutt på trakassering av servicemedarbeidere.
– Ansatte i servicebransjen fortjener trygghet og respekt på lik linje med alle andre arbeidstakere i andre bransjer – ellers risikerer vi at folk slutter. Landet vårt er helt avhengig av at vi har nok folk til å jobbe i butikker og kjøpesentre, restauranter og kaféer, reiselivet og kultursektoren, sier Apeland.
I underkant av en halv million mennesker er sysselsatt i varehandelen samt serverings- og overnattingsbransjen.
– Uten dem stopper både næringslivet og folks hverdag opp. Det er derfor viktig at vi som arbeidsgivere og kunder står sammen mot trakassering og for et stabilt og godt arbeidsmiljø for alle, sier Apeland.
Bolle til vennlige kunder
Kindness Week gjennomføres på alle stasjonene til Circle K gjennom hele uke 5. St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, og restaurant- og bareier NoHo retter også søkelyset på temaet. Én av dagene i kampanjeperioden deler Circle K ut gratis boller til hyggelige kunder – så langt lageret rekker.
I undersøkelsen kommer det fram at 1 av 5 personer i Buskerud er skeptiske til å anbefale noen å ta jobb i servicebransjen på grunn av risikoen for trakassering. Om lag 1 av 20 mener servicemedarbeidere må tåle mer utskjelling enn de som jobber andre bransjer.
– Vi har alle et ansvar for å behandle våre medmennesker på en god måte, også hen som står i kassa. Servicebransjen spiller en utrolig viktig rolle i å få folk ut i jobb. Her får mange sitt første møte med arbeidslivet, sier Nina Sandsbråten i Circle K.
(Pressenytt)
Bildetekster:
SMIL OG GLEDE I TRANBY. Hedersbetegnelsen «Gledesspreder» har blitt gravert inn på koppen som Mahboob Elahi overrakk til Kjell Arne Johansen på Circle K Tranby. Foto Circle K Tranby
DELER UT BOLLER. Én dag denne uken deler Circle K-stasjonene ut boller til hyggelige kunder, så langt lageret rekker. Foto: Terje Borud
GODHETSUKE: I hele uke 5 er det Kindness Week på stasjonene til Circle K. På bildet Celine Stadtler ved Circle K Økern. Foto: Terje Borud
Kontaktpersoner:
* Circle K Lierbyen/Tranby, daglig leder Mahboob Elahi, mobil 95 00 70 80
* Circle K Geilo, daglig leder Lisette Freiherr Winterswijk, mobil 91 80 28 72
* Circle K Norge, leder for lojalitet og kommunikasjon Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99
* Et årlig tiltak for å fremme vennlighet og omtanke og forebygge trakassering av stasjonsmedarbeidere.
* Gjennomføres ved en rekke Circle K-stasjoner i Norge og Europa i perioden 25.-31. januar.
* Ifølge en intern undersøkelse ble halvparten av selskapets stasjonsmedarbeidere utsatt for trakassering i 2023.
* 1 av 5 måtte håndtere truende kunder, 1 av 5 fikk også uønskede seksuelle kommentarer fra kunder, ifølge spørreundersøkelsen.
* Tiltaket ble også arrangert i Norge i 2024, som «Kindness Day».
circle k lierbyen.jpg 1,98 MB (3606x2679)
1 Celine Stadtler - Circle K Økern tbf_4912 foto Terje Borud.jpg 9,60 MB (9750x6500)
1 Nina Sandsbråten foto Terje Borud.jpg 1,40 MB (3200x4000)
BerntApeland.jpg 9,75 MB (5318x3545)
1 closeup bolle foto Terje Borud.jpg 10,94 MB (9750x6500)