presseticker

Skip to main content

De er Akershus’ hyggeligste kunder

  Publisert: 27.01.2025 09:51 - av  Henning Poulsen

HYGGELIG KUNDE I BÆRUM. Morten Jølstad ble gjort stas på ved stasjonen Circle K Sandvika. Her sammen med daglig leder Stig-Ivan Larsen. Foto: Circle K Sandvika

HYGGELIG KUNDE PÅ EIDSVOLL. Tor Hellerud ble hyllet av Lillian Olsen Normann ved Circle K Eidsvoll Verk. Foto: Circle K Eidsvoll Verk

DELER UT BOLLER. Én dag denne uken deler Circle K-stasjonene ut boller til hyggelige kunder, så langt lageret rekker. Foto: Terje Borud

Flere enn halvparten av Akershus-innbyggere har vært vitne til situasjoner der serviceansatte blir trakassert av kunder. Nå lanserer en av landets største butikkjeder «godhetsuke» på sine betjente stasjoner i Akershus – og kårer samtidig fylkets hyggeligste kunder.

– Morten er en kjempehyggelig mann som kjører innom med Bring-bilen sin hver dag. Han hilser alltid, selv når han bare skal fylle kaffekoppen, slår gjerne av en prat og har alltid et smil på lur. Slike kunder gjør dagen bedre, sier stasjonsleder Stig-Ivan Larsen på Circle K Sandvika i Bærum.

 

– Tor har vært fast kunde her siden stasjonen het BP. Han er en kunde som alltid får deg til å smile. Jeg har aldri hørt Tor klage på noe som helst, bortsett fra på drivstoffprisene. Men selv det har vært med et smil om munnen, sier Lillian Olsen Normann, daglig leder på Circle K Eidsvoll Verk.

 

Nå får Morten Jølstad og Tor Hellerud blomster og en gravert kopp som beviser at de er de hyggeligste kundene i Akershus. Samtidig går alle Circle K-stasjonene i fylket nå i gang med en egen godhetskampanje, eller «Kindness Week».

 

– Hensikten er å gjøre folk mer bevisste på hvordan de oppfører seg mot de som jobber i serviceyrker. De aller fleste kundene oppfører seg fint, men likevel har om lag halvparten av våre medarbeidere opplevd uønskede hendelser. Enkelte kunder bør gå i seg selv, sier Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge.

 

1 av 3 griper ikke inn

I en ny undersøkelse Opinion har gjennomført for Circle K svarer flere enn halvparten av respondentene fra Akershus at de har observert kunder som har trakassert serviceansatte. 1 av 3 sier de vurderte å gripe inn, men lot være, ifølge undersøkelsen.

 

Stig-Ivan Larsen på Circle K Sandvika bekrefter at sjikanerende og truende kunder er et problem også på hans stasjon.

 

– De aller fleste kundene er snille og greie, men så har du selvsagt noen få unntak. Heldigvis har vi et godt HMS-team i ryggen som støtter oss i utfordringene vi har, og så har vi lav terskel for å trykke på alarmknappen. Det er viktig for oss at ingen føler seg utrygge på jobb, sier Larsen.

 

Nulltoleranse for trakassering

«Jævla svarting!» «Du liker vel pølse, du som selger pølser?» «Pell deg tilbake dit du kommer fra!» «Vil du bli med meg hjem og massere meg?»

 

Dette er eksempler på ting stasjonsansatte over hele landet får høre når de er på jobb.

 

– Slike ytringer er fullstendig uakseptable. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger dersom det er noe vi kan gjøre bedre, men vi har nulltoleranse for trakassering og trusler ved våre stasjoner, sier HR-direktør Nina Sandsbråten.

 

Uten service stopper Norge

Bernt G. Apeland er administrerende direktør i hovedorganisasjonen Virke, som har 25 000 medlemsbedrifter innen handels- og tjenestenæringene i Norge. Han mener vi alle har et ansvar for å få slutt på trakassering av servicemedarbeidere.

 

– Ansatte i servicebransjen fortjener trygghet og respekt på lik linje med alle andre arbeidstakere i andre bransjer – ellers risikerer vi at folk slutter. Landet vårt er helt avhengig av at vi har nok folk til å jobbe i butikker og kjøpesentre, restauranter og kaféer, reiselivet og kultursektoren, sier Apeland.

 

I underkant av en halv million mennesker er sysselsatt i varehandelen samt serverings- og overnattingsbransjen.

 

– Uten dem stopper både næringslivet og folks hverdag opp. Det er derfor viktig at vi som arbeidsgivere og kunder står sammen mot trakassering og for et stabilt og godt arbeidsmiljø for alle, sier Apeland.

 

Bolle til vennlige kunder

Kindness Week gjennomføres på alle stasjonene til Circle K gjennom hele uke 5. St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, og restaurant- og bareier NoHo retter også søkelyset på temaet. Én av dagene i kampanjeperioden deler Circle K ut gratis boller til hyggelige kunder – så langt lageret rekker.

 

I undersøkelsen kommer det fram at 1 av 5 personer i Akershus er skeptiske til å anbefale noen å ta jobb i servicebransjen på grunn av risikoen for trakassering.

 

– Vi har mange faste kunder som vi slår av en prat med når vi har tid, og det er det som gjør jobben vår så hyggelig og sosial. Derfor er det leit å høre at det er så mange som ikke vil anbefale en jobb i servicebransjen. De aller fleste kundeopplevelsene vi har er gode, sier Lillian Olsen Normann på Circle K Eidsvoll Verk.

 

Om lag 1 av 11 mener servicemedarbeidere må tåle mer utskjelling enn de som jobber andre bransjer.

 

– At så mange mener servicemedarbeidere må tåle trakassering er trist og skremmende, sier HR-direktør Nina Sandsbråten.

 

– Vi har alle et ansvar for å behandle våre medmennesker på en god måte, også hen som står i kassa. Servicebransjen spiller en utrolig viktig rolle i å få folk ut i jobb. Her får mange sitt første møte med arbeidslivet, legger hun til.

(Pressenytt)

 

 

 

Bildetekster:

HYGGELIG KUNDE I BÆRUM. Morten Jølstad ble gjort stas på ved stasjonen Circle K Sandvika. Her sammen med daglig leder Stig-Ivan Larsen. Foto: Circle K Sandvika

 

HYGGELIG KUNDE PÅ EIDSVOLL. Tor Hellerud ble hyllet av Lillian Olsen Normann ved Circle K Eidsvoll Verk. Foto: Circle K Eidsvoll Verk

 

DELER UT BOLLER. Én dag denne uken deler Circle K-stasjonene ut boller til hyggelige kunder, så langt lageret rekker. Foto: Terje Borud

 

GODHETSUKE: I hele uke 5 er det Kindness Week på stasjonene til Circle K. På bildet Celine Stadtler ved Circle K Økern. Foto: Terje Borud

 

 

Kontaktpersoner:

* Circle K Sandvika, daglig leder Stig-Ivan Larsen, mobil 90 77 61 64

* Circle K Norge, leder for lojalitet og kommunikasjon Kjetil Foyn, mobil 93 25 11 99

Dette er Kindness Week:

* Et årlig tiltak for å fremme vennlighet og omtanke og forebygge trakassering av stasjonsmedarbeidere.

* Gjennomføres ved en rekke Circle K-stasjoner i Norge og Europa i perioden 25.-31. januar.

* Ifølge en intern undersøkelse ble halvparten av selskapets stasjonsmedarbeidere utsatt for trakassering i 2023.

* 1 av 5 måtte håndtere truende kunder, 1 av 5 fikk også uønskede seksuelle kommentarer fra kunder, ifølge spørreundersøkelsen.

* Tiltaket ble også arrangert i Norge i 2024, som «Kindness Day».

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Circle K Norge, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 27.01.2025 09:51
Teknisk løsning ZEVS AS