Bedriftsledere velger sosialt ansvar
I undersøkelsen, som er gjennomført av konsulentselskapet McKinsey, svarer 84 prosent av bedriftslederne at bedriftens sosiale ansvar er like viktig som de økonomiske resultatene.
HR-direktør i Steria, Solfrid Skilbrigt, er ikke overrasket over resultatet. – For å bli oppfattet som en seriøs aktør i markedet må man tenke utenfor seg selv og sin egen bunnlinje. Man må gi noe tilbake også, sier hun.
Nylig har it-konsulentselskapet inngått en avtale med UNICEF om å støtte et skoleprosjekt for barn i Afrika. For hver eneste time konsulentene i Steria fakturerer, går én krone til prosjektet.
Engasjerte medarbeidere
– Det er klart dette har noe med vår profil å gjøre og hvilke signaler vi ønsker å sende ut, forklarer Skilbrigt. Hun mener selskapets sosiale engasjement kan få positiv effekt også internt i bedriften.
– Det er jo spesielt mange unge som er opptatt av globalisering. Med denne typen engasjement håper vi at medarbeiderne våre blir enda mer stolte av bedriften de arbeider for, sier hun.
Felles ansvar
16 prosent av bedriftslederne som deltok i undersøkelsen svarte at de kun tenker på bedriftens resultat, og medga at de ser på sosialt ansvar som noe som er unødvendig for bedriften.
UNICEF er en av organisasjonene i Norge som samarbeider mye med næringslivet. – Bedriftene har i høy grad ansvar for det samfunnet de henter ressursene fra, fastslår generalsekretær i UNICEF, Kjersti Fløgstad.
Hun mener at en mer bærekraftig utvikling kan sikre vekst og utvikling for alle. – Vi har alle et felles ansvar for at vår vekst og lønnsomhet ikke går på bekostning av andres rettigheter, sier Fløgstad.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Steria, HR-direktør Solfrid Skilbrigt, tlf. 22 57 58 34, mobil 905 51 086
* Steria, markeds- og kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren, tlf. 22 57 57 64, mobil 416 33 084
For hver time konsulentene i Steria fakturerer, går én krone til UNICEF. På den måten støtter Steria prosjektet Schools for Africa. Schools for Africa er et samarbeid mellom UNICEF, the Nelson Mandela Foundation og the Hamburg Society.
Kampanjen har som mål å gi skolegang til to millioner barn i det sørlige Afrika innen utgangen av 2009. Prosjektet startet i 2004. Hittil har over en halv million barn sett konkrete resultater i sin hverdag.
(Kilde: www.unicef.no)
Dette er Steria:
Steria er et av de ledende europeiske it-konsulentselskapene, med 10 500 medarbeidere i 21 land, inkludert 300 medarbeidere i Norge. Hovedtjenester er: rådgivning, systemintegrasjon og drift. For mer informasjon: www.steria.no