presseticker

Skip to main content

Moderniserer Kreftregisteret på nett

  Publisert: 03.05.2016 07:15 - av  Henning Poulsen

NY NETTSIDE. – Vi gleder oss over at vi snart får en fleksibel, moderne utformet løsning som gjør det enklere å formidle all den kompetansen vi sitter på, sier kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Jakobsen (t.h.) i Kreftregisteret. Sopra Sterias Elin Fredriksen til venstre. Foto: Hanne Kristine Fjellheim

Oslo: Utdaterte websider har lenge vært et hinder i Kreftregisterets arbeid med å spre kunnskap og ny forskning om kreft. I mai kommer en ny nettløsning som skal gjøre dette enklere.

– Den eksisterende websiden vår er umoderne og utdatert. Vi gleder oss over at vi snart får en fleksibel, moderne utformet løsning som gjør det enklere å formidle all den kompetansen vi sitter på, sier kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Jakobsen i Kreftregisteret, som er prosjektleder for anskaffelsen.

 

Kreftregisteret sitter på enorme mengder med kunnskap som kreftforskning, vitenskapelige artikler, statistikk og mye annet. Blant annet registreres alle nye krefttilfeller i Norge – mer enn 30 000 hvert år. I tillegg bidro organisasjonens forskere i mer enn 160 vitenskapelige artikler i 2015. Men på grunn av en gammeldags webside uten mobiltilpasning har det vært vanskelig å finne fram i de store datamengdene.

 

Mange brukere, ulike behov

Kreftregisteret.no har over 200 000 brukersesjoner i året. Ifølge Jakobsen har det vært en stor utfordring å ta hensyn til vidt forskjellige brukergrupper med ulikt utgangspunkt og ulike behov.

 

– Du har internasjonale forskere som jobber på et ekstremt avansert fagnivå, du har nasjonal presse og du har myndigheter, politikere, kreftpasienter og pårørende – alle med ulike behov. I tillegg har vi ansvar for de nasjonale programmene for mammografi- og livmorhalsscreening, og det betyr at vi også skal være en viktig informasjonskilde for kvinner mellom 25 og 69 år. Det er mange behov å ivareta for én nettside, sier Jakobsen.

 

Det er konsulentselskapet Sopra Steria som hjelper Kreftregisteret med den nye nettløsningen. Forretningsutvikler i Sopra Steria, Elin Fredriksen, sier at de nye websidene blir topp moderne:

 

– Vi leverer grafisk design, interaksjonsdesign og forbedring av informasjonsstruktur og navigasjon. Løsningen skal bli universelt utformet og skal kunne leses på både store og små skjermer. Websidene tilrettelegges også slik at de kommer høyere opp i søkeresultater på Google, sier hun.

 

Lanserer i mai

Arbeidet med den nye nettløsningen startet opp i februar, og Elisabeth Jakobsen i Kreftregisteret forteller at prosjektet følger tidskjema. Planen er å lansere den nye nettløsningen tidlig i mai.

 

– Prosjektet går veldig bra og det er svært givende å jobbe med Sopra Steria. De har vært effektive og profesjonelle gjennom hele prosessen, sier Jakobsen.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekst:

NY NETTSIDE. – Vi gleder oss over at vi snart får en fleksibel, moderne utformet løsning som gjør det enklere å formidle all den kompetansen vi sitter på, sier kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Jakobsen (t.h.) i Kreftregisteret. Sopra Sterias Elin Fredriksen til venstre. Foto: Hanne Kristine Fjellheim

 

 

Kontaktpersoner:

* Kreftregisteret, kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Jakobsen, mobil 906 93 521

* Sopra Steria, Director Marketing and Communication Scandinavia, Kristin Blix-Elton, mobil 970 28 616

 

 

Faktabokser

Om Kreftregisteret

Det overordnede målet for Kreftregisteret er å etablere viten og spre kunnskap som bidrar til å redusere kreftsykdom. Kreftregisteret samler inn data og formidler kunnskap om kreftbildet i Norge gjennom statistiske oversikter, vitenskapelige artikler og foredrag. Kreftregisteret har et nasjonalt mandat, men er organisert under Helse Sør-Øst RHF, som en selvstendig institusjon under Oslo Universitetssykehus HF, med eget styre.

 

Les mer på www.kreftregisteret.no

 

 

Om Sopra Steria

Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap med en av markedets mest omfattende tjenesteporteføljer innen digitalisering. Selskapet tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia med å ta et digitalt lederskap innen sin bransje. Selskapet har 38 000 medarbeidere i 20 land, og hadde proformaomsetning på 34 milliarder kroner i 2015.

 

I Skandinavia sørger 1300 medarbeidere for en årlig omsetning på 1,8 milliarder kroner.

 

Les mer på www.soprasteria.no

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Sopra Steria, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 03.05.2016 07:15
Teknisk løsning ZEVS AS