presseticker

Skip to main content

Designer fremtidens helsevesen

  Publisert: 19.11.2012 07:00 - av  Henning Poulsen

TRENGER HJELP: Prosjektdirektør Andreas Moan ved Oslo universitetssykehus mener helsevesenet trenger designbistand. – Det beste pasientmøtet finnes ikke. Ennå. Men nå skal det skapes, sier han. Her viser han et mammografiapparat til DIP-ansvarlig Skule Storheill fra Norsk Designråd. Foto: John Hughes / Norsk Designråd

SAMFUNNSNYTTIG: – Dette prosjektet har tydelige mål, favner bredt og er svært samfunnsaktuelt, sier Skule Storheill, innovasjonsdirektør og DIP-ansvarlig i Norsk Designråd. Her med prosjektdirektør ved Oslo universitetssykehus, Andreas Moan (t.h.). Foto: John Hughes / Norsk Designråd

Oslo: Ventetiden for brystkreftpasienter skal ned 75 prosent. Det er det oppsiktsvekkende målet Norges største sykehus har satt for ett av sine mest banebrytende prosjekter. Nå skal de benytte en helt ny innovasjonsmetode.

Oslo universitetssykehus får 800 000 kroner fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) for å gå i gang med pilotprosjektet ”Hvis pasienten fikk bestemme - utredning og behandling ved mistanke brystkreft”. Designmetodikk og brukermedvirkning skal snu opp-ned på hvordan kvinner med kul i brystet opplever møtet med sykehuset.

 

– Prosjektet har tydelige mål, favner bredt og er svært samfunnsaktuelt. Lykkes det kan metodikken enkelt videreføres til andre sykehus og pasientgrupper, og på den måten revolusjonere hvordan du og jeg opplever fremtidens helsevesen, sier Skule Storheill, innovasjonsdirektør og DIP-ansvarlig i Norsk Designråd.

 

Pengene fra DIP støtter idéfasen og sørger for at designdrevet innovasjonsmetodikk går som en rød tråd gjennom hele prosjektet. Målet er å forstå hvordan sykehuset oppleves fra pasientenes ståsted og bruke denne innsikten til å foreslå og gjennomføre endringer.

 

– Tror vi vet best

Prosjektdirektør og dr. med. Andreas Moan ved Oslo universitetssykehus mener helsevesenet trenger designbistand for å stille de riktige spørsmålene og tolke og forstå virkeligheten. – Helsevesenet er utrolig konservativt, og som fagfolk blir vi fort vant til å tenke at vi alltid vet best. Alle sykehus sier de setter pasienten i sentrum, men vet vi egentlig hva pasientene ønsker?, spør han.

 

Og legger til: – Vi har lyst til å sette pasienten i førersetet og se hva som skjer. Da trenger vi designekspertise!

 

Moan påpeker at selv om brystkreft er den kreftformen som rammer flest kvinner i Norge, er ikke møtet med helsevesenet godt nok. Fra det øyeblikket allmennpraktikeren oppdager en kul som bør utredes, kan kvinnen bli sittende i ukesvis og vente på innkalling til en lang og utmattende rekke møter og konsultasjoner.

 

Drop-in-sykehus

– Fire-fem konsultasjoner er altfor mange! Mye kunne vært slått sammen eller gjort samtidig. Dessuten er det opp til 17 ukers ventetid. Alt dette øker pasientens usikkerhet og frykt. Kanskje kunne vi innføre en drop-in-modell, der pasienter med legehenvisning kan komme når det måtte passe. Kanskje kan 60 til 70 prosent av brystkreftpasientene utredes på den måten, sier Moan.

 

Oslo universitetssykehus er nå i gang med å velge et designbyrå med kompetanse innen tjenestedesign, produktdesign og interaksjonsdesign, som kan beskrive helt nye løsninger på utfordringen og være bindeledd og tolk mellom pasient og sykehus.

 

Sju DIP-millioner i innovasjon

Prosjektet til Oslo universitetssykehus er ett av 16 pilotprosjekter som mottar midler fra DIP i 2012. Totalt deles det ut over sju millioner kroner til alt fra offshoreindustri og reiseliv til utdanningsprosjekter og skofabrikanter.

I løpet av de fire årene programmet har eksistert har 69 prosjekter fått totalt 25 millioner kroner i starthjelp gjennom DIP.

 

– DIP er et unikt program i europeisk sammenheng, og appellerer til bedrifter og organisasjoner som har vilje til gjennomgripende endring. Ved å bruke designmetodikk som innovasjonsverktøy kan vi utfordre etablerte sannheter og oppnå reell nyskapning. Først da får vi radikalt bedre produkter og tjenester, og ikke bare finpussede versjoner av tidligere utgaver, understreker Storheill i Norsk Designråd.

(Pressenytt)

 

Her er alle årets DIP-mottakere: http://www.norskdesign.no/nyheter/syv-dip-millioner-til-nye-16-ideer-article23020-8849.html

 

Bildetekster:

TRENGER HJELP: Prosjektdirektør Andreas Moan ved Oslo universitetssykehus mener helsevesenet trenger designbistand. – Det beste pasientmøtet finnes ikke. Ennå. Men nå skal det skapes, sier han. Her viser han et mammografiapparat til DIP-ansvarlig Skule Storheill fra Norsk Designråd. Foto: John Hughes / Norsk Designråd

 

SAMFUNNSNYTTIG: – Dette prosjektet har tydelige mål, favner bredt og er svært samfunnsaktuelt, sier Skule Storheill, innovasjonsdirektør og DIP-ansvarlig i Norsk Designråd. Her med prosjektdirektør ved Oslo universitetssykehus, Andreas Moan (t.h.). Foto: John Hughes / Norsk Designråd

 

FAKTABOKS

Dette er DIP:

* Regjeringen har siden 2009 gitt øremerkede midler til et innovasjonsprogram, for å stimulere til kompetanseoppbygging og investeringer i idéfasen.

* Siden første utdeling i 2009 har hele 479 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 220 millioner kroner i innovasjonsstøtte.

* I løpet av fire år er det delt ut 25 millioner kroner til i alt 69 prosjekter.

* Rundt 40% av prosjektene har fokus på innovasjon av tjenester, mens de øvrige omfatter produkt, forretningsmodell og organisasjonsutvikling.

* DIP finansierer og igangsetter pilotprosjekter (Design Pilot) hos etablerte bedrifter og offentlige foretak. Hensikten er å teste ut helt nye innovasjonsverktøy som kan gi økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.

* Programmet har som formål å øke innovasjonsgraden i norske bedrifter og offentlige foretak.

* Norsk Designråd leder programmet i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge.

* Mer informasjon om DIP her: http://www.norskdesign.no/dip

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, direktør FoU og innovasjonsprogrammer – Skule Storheill, mobil 901 03 361

* Oslo universitetssykehus, prosjektdirektør dr.med. Andreas Moan, mobil 950 55 441

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 19.11.2012 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS