presseticker

Skip to main content

Storpakninger redder sommerens issalg

  Publisert: 20.07.2017 07:00 - av  Henning Poulsen

SOM VARMT HVETEBRØD. Vi spiser mye kuleis om sommeren. Foto: YayMedia

Oslo: Mens en kjøligere forsommer gjorde at vi har kjøpt mindre småis, fyller vi i stedet fryseren hjemme med multipakker og isbokser. Det kan gi en uventet miljøgevinst.

Endelig er sommeren på vei over store deler av landet. Yr.no melder om temperaturer opp mot 30 grader de nærmeste dagene.

 

Sommer og is hører sammen, synes mange. Og når varmen lar vente på seg, slik den gjorde i mai og deler av juni, kjølner interessen for spontane iskjøp i butikk og storkiosk. Det har produsenten Hennig-Olsen merket seg.

 

– Sommeren i år har vært kald sammenlignet med i fjor, og dermed har salget av småis sunket med 1,5 prosent. Heldigvis har vi klart å utjevne dette ved å satse på multipakker med blant annet kroneis. Det har også gått mye kuleis og softis, blant annet til cateringmarkedet, forklarer John Kjellesvik, salgsdirektør i Hennig-Olsen. .

 

Derfor kan den tradisjonsrike isprodusenten notere seg en total salgsvekst på 2,3 prosent så langt i år.

 

6 av 10 isbokser kildesorteres

Kari-Lill Ljøstad, kommunikasjonssjef i Grønt Punkt Norge, forteller at kartongen som følger med multipakkene, og ikke minst plastboksene som kuleisen kommer i, er avfall som enkelt lar seg materialgjenvinne. Hun er derfor glad for at sommerens forbrukertrender går mot denne typen isprodukter.

 

– Det er lett å skylle en isboks og legge den sammen med annen plastemballasje i kommunens innsamlingsordning. Dermed stiger gjenvinningsgraden og flere ressurser går tilbake til kretsløpet der de brukes til å lage nye produkter. Dette gjør at bruken av jomfruelig plast kan reduseres, noe som legger til rette for mer bærekraftig produksjon og forbruk, sier Ljøstad.

 

I en landsdekkende måling foretatt av TNS forteller over seks av ti nordmenn at de pleier å levere inn plastboksene som isen kommer i med plastgjenvinningen. Én av fire kaster boksene i restavfallet.

 

– Det er positivt at de fleste husstander kildesorterer denne emballasjen, men undersøkelsen vår antyder at enkelte har en vei å gå, kommenterer Ljøstad.

 

Bruker boksene til oppbevaring

Om lag hver tredje husstand bruker plastboksene til oppbevaring av andre ting etter at de er tomme.

 

– Det er selvsagt helt legitimt å bruke plastemballasje til oppbevaring av for eksempel assorterte skruer og muttere. Men når boksen har gjort nytten sin håper jeg at den til slutt blir kildesortert ordentlig, sier Gunnar Moen i Grønt Punkt Norge.

 

Ljøstad roser Hennig-Olsen for å ta ansvar for innsamling og gjenvinning av emballasjen sin gjennom mangeårig medlemskap i en returordning. Siden 1997 har produsenten vært medlem i Grønt Punkt Norge, som drifter innsamling og gjenvinning av plastemballasje, emballasjekartong og drikkekartong i Norge.

 

Hanne Jørgensen, leder for samfunnsansvar i Hennig-Olsen, forteller at alt avfall fra fabrikken til Hennig-Olsen enten går til gjenbruk, materialgjenvinning eller energigjenvinning.

 

– Vi har tilrettelagt for kildesortering og har en sorteringsgrad på 95 prosent inne på fabrikken vår. Gjenvinningsgraden ligger på 100 prosent. Dessuten jobber vi med å minimere energi- og ressursbruken samt redusere klimaavtrykket vårt, sier hun.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekst:

SOM VARMT HVETEBRØD. Vi spiser mye kuleis om sommeren. Foto: YayMedia

 

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Hennig-Olsen, fagansvarlig – samfunnsansvar, Hanne Jørgensen, telefon 38 00 11 00

* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05

 

Grønt Punkt Norge:
  • Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
  • Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.
  • Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle bedrifter til å ta miljøansvar for den emballasjen de sender ut på markedet.
  • Norske bedrifter har et ansvar for emballasjen også etter at den er tom. Som medlem i Grønt Punkt Norge kan bedriften være trygg på dette miljøansvaret ivaretas. I over 20 år har Grønt Punkt sørget for at emballasje over hele landet samles inn og blir gjenvunnet.
Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak yay-531107-print iskrem.jpg 5,06 kB (4060x5450)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Grønt Punkt, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 20.07.2017 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS