Norsk reiseapplikasjon erobrer verden
Stay er nominert sammen med Blaaster Wind Technologies, Loyds Industri og Redningsselskapet. Norsk Designråd offentliggjør vinneren 17. april under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen.
Hedersprisen fremhever landets enere innen design. Hensikten er å inspirere næringslivet til å investere i designmetodikk for å øke konkurranseevne og verdiskaping. – Årets nominerte har det til felles at de sprenger grenser. Vi ser at stadig flere norske bedrifter bruker strategisk design som et verktøy for å strekke seg etter ambisiøse, internasjonale mål, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.
– Konkurransen på verdensmarkedet er beintøff, og skal norske eksportbedrifter hevde seg må de tilby de smarteste og mest brukervennlige løsningene. Her spiller design en svært viktig rolle, sier næringsminister Trond Giske.
Giske skal holde åpningsinnlegget på Designdagen. – Norsk Designråd er en viktig rådgiver for videreutviklingen av innovasjonspolitikken til regjeringen, understreker næringsministeren.
Sosial reiseapplikasjon
Den norske reiseaktøren Stay så potensialet i markedet for et sosialt planleggingsverktøy. Nettsiden og mobilapplikasjonen Stay.com lar brukerne lage egne guider og dele erfaringer og anbefalinger med venner. De enorme kartene tar ikke opp mer plass enn en musikkfil.
– Vi ønsker å bli en betydelig aktør internasjonalt, med flere titalls millioner brukere. Teknologien vi har utviklet ligger i verdensklasse, og potensialet er skyhøyt, forteller Joachim Paasche, daglig leder i Stay. I dag rommer tjenesten 140 storbyer, og mobilapplikasjonen er lastet ned en halv million ganger på verdensbasis. Stay.com har også blitt kåret til en av verdens beste nettsider i toneangivende TIME Magazine.
Historien om Stay.com går helt tilbake til 2003. Da lanserte Stay AS, som da het Europareiser, landets første rene hotellbookingstjeneste på nett, Hotellweb. Tjenesten ble så populær at den ble solgt i 2008. – Da innså vi at det ikke fantes noen god tjeneste for å planlegge hele reisen, ikke minst dersom du reiser sammen med noen. Selv pleide jeg å kjøpe guidebøker på flyplassen hver gang jeg skulle ut på tur. Her lå det urealiserte muligheter, sier Paasche.
I 2010 så Stay.com dagens lys som nettside, og sommeren 2012 ble tjenesten lansert som mobilapplikasjon for iPhone og Android. Den norske satsingen har fått mye positiv omtale i teknologiblader som The Next Web og TechCrunch, i tillegg til verdifull eksponering i New York Times og finanstidsskriftet Forbes.
Fjærlette storbykart
Paasche peker på tre ting som gjør at Stay.com skiller seg fra andre reiseguider på nett og mobilen. Applikasjonen er tilgjengelig offline, brukerne kan tilpasse sine egne guider og dessuten kan guiden deles med venner. Sistnevnte gjør at en vennegjeng som reiser til New York kan skille lag og dele informasjon med hverandre fortløpende.
En sentral nyskaping er kartteknologien. I mange andre løsninger tar kartene stor plass fordi de er bygd på bildefiler, mens kartene i Stay.com er vektorbaserte. Slik veier et storbykart ikke mer enn 5 MB, noe som gjør det mulig å ha hele kart tilgjengelig offline, for eksempel når du sitter på flyet.
Gjennom hele utviklingsprosjektet har Stay jobbet tett med designbyrået Unfold, og designere fra de to selskapene har vært involvert i hele prosessen. Arbeidet har vært inndelt i tre avgrensede faser.
– Alt strategiarbeidet skjer i første fase. Her er takhøyden stor og alle sier det de mener, men når vi først tar et valg forplikter oss til det. I fase to gjør vi all interaksjonsdesignen. Vi lager klikkbare prototyper i svarthvitt, noe som gjør det lett å endre på ting underveis. Først når vi er fornøyd med interaksjonen begynner jobben med grafisk design, sier Paasche.
Design kaprer bortskjemte brukere
Han forteller at dagens brukere er blitt bortskjemt på gratistjenester med høy grad av brukervennlighet, som Facebook. – Folk flest er ikke villige til å investere tid på å forstå hvordan en tjeneste fungerer, da går de bare videre til konkurrenten. Digital tjenestedesign handler om å lage løsninger som er så enkle som mulig. Å bli nominert til Hedersprisen for god design er en bekreftelse på at vi har lykkes med det, sier Paasche.
Hedersprisen for god design deles ut 17. april på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo under Designdagen 2013. Arrangementet er åpent for alle som melder seg på. Norsk Designråd byr på foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser skal deles ut på ettermiddagen.
(Pressenytt)
* Mer informasjon om Designdagen 2013: http://www.norskdesign.no/designdagen/et-magisk-moete-mellom-design-og-innovasjon-article23061-9007.html
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819
* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639
* Stay AS, daglig leder Joachim Paasche, mobil 971 42 521
* Unfold, daglig leder Egil Stene-Johansen, mobil 928 62 897
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971
Bildetekst1:
Stay og Unfold er nominert til Hedersprisen for god design for Stay.com.
Bildetekst2:
– Stadig flere norske bedrifter bruker strategisk design som et verktøy for å strekke seg etter ambisiøse, internasjonale mål, sier Thea Mehl i Norsk Designråd. Her sitter hun og kollega Line Aandal Røijen (t.h.) på postbilen Loyds Paxter, iført bekledning fra Redningsselskapet. Foto: Johnny Syversen
Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2013
Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:
Produkt: Stay.com
Bedrift: Stay AS
Design: Unfold
Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/stay-com-article24073-621.html
Produkt: Loyds Paxster
Bedrift: Loyds Industri og Posten Norge
Design: Loyds Industri og Eker Design
Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/loyds-paxter-article24070-621.html
Produkt: Blaaster DL101
Bedrift: Blaaster Wind Technologies
Design: Inventas Trondheim
Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/blaaster-dl101-article24069-621.html
Produkt: Ny visuell identitet
Bedrift: Redningsselskapet
Design: Tangram Design
Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/redningsselskapet-article24074-621.html
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap
* I år var det 143 søkere
* 17. april mottar 39 av disse Merket for god design