presseticker

Skip to main content

Nominert til Hedersprisen for god design 2013:

Norsk reiseapplikasjon erobrer verden

  Publisert: 02.04.2013 08:15 - av  Henning Poulsen

Stay og Unfold er nominert til Hedersprisen for god design for Stay.com.

 

Oslo: De har skapt en global reisetjeneste som lar deg dele erfaringer med venner. Nå er Stay AS og designbyrået Unfold nominert til Hedersprisen for god design for reiseapplikasjonen Stay.com.

Stay er nominert sammen med Blaaster Wind Technologies, Loyds Industri og Redningsselskapet. Norsk Designråd offentliggjør vinneren 17. april under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen.

 

Hedersprisen fremhever landets enere innen design. Hensikten er å inspirere næringslivet til å investere i designmetodikk for å øke konkurranseevne og verdiskaping. – Årets nominerte har det til felles at de sprenger grenser. Vi ser at stadig flere norske bedrifter bruker strategisk design som et verktøy for å strekke seg etter ambisiøse, internasjonale mål, sier Thea Mehl, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

– Konkurransen på verdensmarkedet er beintøff, og skal norske eksportbedrifter hevde seg må de tilby de smarteste og mest brukervennlige løsningene. Her spiller design en svært viktig rolle, sier næringsminister Trond Giske.

 

Giske skal holde åpningsinnlegget på Designdagen. – Norsk Designråd er en viktig rådgiver for videreutviklingen av innovasjonspolitikken til regjeringen, understreker næringsministeren.

 

Sosial reiseapplikasjon

Den norske reiseaktøren Stay så potensialet i markedet for et sosialt planleggingsverktøy. Nettsiden og mobilapplikasjonen Stay.com lar brukerne lage egne guider og dele erfaringer og anbefalinger med venner. De enorme kartene tar ikke opp mer plass enn en musikkfil.

 

– Vi ønsker å bli en betydelig aktør internasjonalt, med flere titalls millioner brukere. Teknologien vi har utviklet ligger i verdensklasse, og potensialet er skyhøyt, forteller Joachim Paasche, daglig leder i Stay. I dag rommer tjenesten 140 storbyer, og mobilapplikasjonen er lastet ned en halv million ganger på verdensbasis. Stay.com har også blitt kåret til en av verdens beste nettsider i toneangivende TIME Magazine.

 

Historien om Stay.com går helt tilbake til 2003. Da lanserte Stay AS, som da het Europareiser, landets første rene hotellbookingstjeneste på nett, Hotellweb. Tjenesten ble så populær at den ble solgt i 2008. – Da innså vi at det ikke fantes noen god tjeneste for å planlegge hele reisen, ikke minst dersom du reiser sammen med noen. Selv pleide jeg å kjøpe guidebøker på flyplassen hver gang jeg skulle ut på tur. Her lå det urealiserte muligheter, sier Paasche.

 

I 2010 så Stay.com dagens lys som nettside, og sommeren 2012 ble tjenesten lansert som mobilapplikasjon for iPhone og Android. Den norske satsingen har fått mye positiv omtale i teknologiblader som The Next Web og TechCrunch, i tillegg til verdifull eksponering i New York Times og finanstidsskriftet Forbes.

 

Fjærlette storbykart

Paasche peker på tre ting som gjør at Stay.com skiller seg fra andre reiseguider på nett og mobilen. Applikasjonen er tilgjengelig offline, brukerne kan tilpasse sine egne guider og dessuten kan guiden deles med venner. Sistnevnte gjør at en vennegjeng som reiser til New York kan skille lag og dele informasjon med hverandre fortløpende.

 

En sentral nyskaping er kartteknologien. I mange andre løsninger tar kartene stor plass fordi de er bygd på bildefiler, mens kartene i Stay.com er vektorbaserte. Slik veier et storbykart ikke mer enn 5 MB, noe som gjør det mulig å ha hele kart tilgjengelig offline, for eksempel når du sitter på flyet.

 

Gjennom hele utviklingsprosjektet har Stay jobbet tett med designbyrået Unfold, og designere fra de to selskapene har vært involvert i hele prosessen. Arbeidet har vært inndelt i tre avgrensede faser.

 

– Alt strategiarbeidet skjer i første fase. Her er takhøyden stor og alle sier det de mener, men når vi først tar et valg forplikter oss til det. I fase to gjør vi all interaksjonsdesignen. Vi lager klikkbare prototyper i svarthvitt, noe som gjør det lett å endre på ting underveis. Først når vi er fornøyd med interaksjonen begynner jobben med grafisk design, sier Paasche.

 

Design kaprer bortskjemte brukere

Han forteller at dagens brukere er blitt bortskjemt på gratistjenester med høy grad av brukervennlighet, som Facebook. – Folk flest er ikke villige til å investere tid på å forstå hvordan en tjeneste fungerer, da går de bare videre til konkurrenten. Digital tjenestedesign handler om å lage løsninger som er så enkle som mulig. Å bli nominert til Hedersprisen for god design er en bekreftelse på at vi har lykkes med det, sier Paasche.

 

Hedersprisen for god design deles ut 17. april på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo under Designdagen 2013. Arrangementet er åpent for alle som melder seg på. Norsk Designråd byr på foredrag med noen av verdens fremste kapasiteter på design. Priser og utmerkelser skal deles ut på ettermiddagen.

(Pressenytt)

 

 

* Mer informasjon om Designdagen 2013: http://www.norskdesign.no/designdagen/et-magisk-moete-mellom-design-og-innovasjon-article23061-9007.html

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

* Stay AS, daglig leder Joachim Paasche, mobil 971 42 521

* Unfold, daglig leder Egil Stene-Johansen, mobil 928 62 897

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971

 

 

 

 

Bildetekst1:

Stay og Unfold er nominert til Hedersprisen for god design for Stay.com.

 

Bildetekst2:

– Stadig flere norske bedrifter bruker strategisk design som et verktøy for å strekke seg etter ambisiøse, internasjonale mål, sier Thea Mehl i Norsk Designråd. Her sitter hun og kollega Line Aandal Røijen (t.h.) på postbilen Loyds Paxter, iført bekledning fra Redningsselskapet. Foto: Johnny Syversen

 

 

FAKTABOKSER:

Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2013

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: Stay.com
Bedrift: Stay AS
Design: Unfold

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/stay-com-article24073-621.html


Produkt: Loyds Paxster
Bedrift: Loyds Industri og Posten Norge
Design: Loyds Industri og Eker Design
Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/loyds-paxter-article24070-621.html


Produkt: Blaaster DL101
Bedrift: Blaaster Wind Technologies
Design: Inventas Trondheim

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/blaaster-dl101-article24069-621.html


Produkt: Ny visuell identitet
Bedrift: Redningsselskapet
Design: Tangram Design

Last ned jurykjennelsen her: http://www.norskdesign.no/nominert/redningsselskapet-article24074-621.html

 

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk Designråd

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå søker med produkter eller løsninger de har utviklet i fellesskap

* I år var det 143 søkere

* 17. april mottar 39 av disse Merket for god design

 

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak 5_stay.jpg 16,49 kB (1280x960)
Bilde - vedlegg til sak hovedbilde.jpg 3,94 kB (5384x3592)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 02.04.2013 08:15
Teknisk løsning ZEVS AS