presseticker

Skip to main content

Design Effekt 2010:

Lønnsom restaurantdesign, campingcomeback og hotellsuksess på nett

  Publisert: 20.10.2010 07:00 - av  Henrik Arneberg

EFFEKTEN AV DESIGN. – Ved å jobbe strategisk med design kan bedrifter bli morgendagens vinnere i den stadig tøffere og mer globaliserte kampen om kundene, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som deler ut prisen Design Effekt. Foto: Erlend Sæteren

Oslo: Restaurantkjeden Friday’s redesignet sitt flaggskip i Oslo og økte omsetningen med 20 millioner kroner. Norsk Caravan Club endret sin 50 år gamle design og fikk 2400 nye medlemmer, mens Thon Hotels moderniserte sin nettløsning og økte omsetningen med over 50 prosent.

Onsdag ettermiddag fikk de tre selskapene tildelt utmerkelsen ”Design Effekt” under Næringslivsdagen 2010, som ble arrangert av Norsk Designråd 20. oktober i Oslo.

 

– Både Friday’s, Norsk Caravan Club og Thon Hotels har bevist at strategiske designinvesteringer gir konkrete resultater, og er levende bevis på at veien til lønnsomhet kan gå gjennom design, forteller Marte Grevsgard, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

Juryen, som utelukkende besto av representanter fra næringslivet, vurderte lønnsomheten og resultatene i totalt 18 søknader, og 12 av disse ble tildelt utmerkelsen.

 

Mørkt og tungt

Restaurantkjeden Friday's ble med sitt mørke og tunge interiør opplevd som noe utdatert i stilen. Da det norske flaggskipet i Karl Johans gate fikk nytt design, økte omsetningen med over 30 prosent. Nå ser den amerikanske kjedeledelsen til Norge når mange av kjedens 970 restauranter i 56 land skal bygges om.

 

TGI Friday's administrerende direktør i Skandinavia, Espen Holm, forteller at stagnasjon i omsetningen førte til et ønske om å revitalisere den amerikanske 70-tallsprofilen. – I 2006 sto vi på stedet hvil salgsmessig. Vi ville ha tidsmessige forandringer og fant derfor ut at det var på tide med et ansiktsløft, sier han. Designbyrået RISS ble koblet inn.

 

Den største utfordringen var ifølge Holm å forandre opplevelsesrommet i restauranten, samtidig som han ønsket å beholde den klassiske Friday’s-følelsen. – Å drive innenfor denne bransjen er som å begynne med blanke ark hver dag. Vi starter opp med null i omsetning og er derfor avhengige av at restaurantens fysiske uttrykk tiltrekker seg kunder, sier han.

 

235 000 kroner per stol

Fram til 2006 tiltrakk Friday’s mest middagsgjester, mens lokalene sto halvtomme resten av dagen. En av de viktigste forandringene ble derfor lysere lokaler. I tillegg ble restaurantens uttrykk strammet opp.

 

– Vi opplevde umiddelbart at lunsjsalget steg betraktelig, og at vi fikk flere kunder, sier Holm.

 

Det økonomiske resultatet var også oppløftende lesing. Fra 2006 til 2008 steg inntjeningen fra 65 til 85 millioner kroner. – Nå har vi en omsetning på 235 000 kroner per stol i restauranten, og vi har over 500 000 gjester i året, forteller Holm fornøyd.

 

Annonsekamp om camperne

Ny design sørget for at både medlemmer og annonsører flokket til tradisjonsrike Norsk Caravan Club. Noen år tidligere opplevde klubben at medlemstallene sviktet, samtidig som annonsørene i medlemsbladet Caravan flyktet. En dramatisk snuoperasjon måtte til.

 

– Vi måtte innse at vi hadde store utfordringer, spesielt i forhold til å rekruttere yngre medlemmer, sier daglig leder Christian I. Wangberg i Norsk Caravan Club. Organisasjonen som ble etablert i 1960 hadde mistet mye av sin glød, samtidig som norske campere og deres vaner hadde forandret seg betraktelig i løpet av de siste 20 årene.

 

– Vi ble etablert i et oversiktlig norsk samfunn som var preget av liten konkurranse og et behov for en rimelig og tilgjengelig ferie. Utfordringen vår nesten 50 år senere var at vi ble opplevd som litt trauste, i tillegg til at vi hadde en logo som knapt var endret på 50 år. Det fantes ingen visuell profil, noe som førte til at vi ikke fremsto som spesielt samlet, sier han.

 

Økte med 225 prosent

Løsningen ble å gjøre store designmessige grep som løftet organisasjonen opp på et tidsriktig nivå. – Utfordringen var at vi i motsetning til mange andre merkevarer hadde et svært trangt markedsbudsjett. Ambisjonene var høye, men vi hadde svært begrensede midler. Heldigvis fant vi et designbyrå, Mission, som så potensialet vårt, sier Wangberg.

 

Etter to år med hard jobbing og mange diskusjoner underveis fremstår Norsk Caravan Club i dag som en mer trendy medlemsorganisasjon. Klubben bruker nå en felles logo, i tillegg til at medlemsbladet er redesignet både visuelt og redaksjonelt. Reaksjonene har ikke latt vente på seg.

 

– Etter lanseringen fikk vi 2400 nye medlemmer på fire måneder, økte annonsesalget med 225 prosent og nådde helårsbudsjettet på et halvt år. Flesteparten av de nye medlemmene er førstegangscampere i alderen 24-49 år, noe som er positivt med tanke på å sikre fremtiden som interesseorganisasjon, sier Wangberg.

Hotellsatsing i nedgangstider

Som en del av en strategisk satsning på digitale tjenester valgte Thon Hotels å redesigne sine nettsider for å gjøre dem mer kundevennlige. Webanalytiker Kai Rist i Thon Hotels forteller at beslutningen om å oppgradere nettløsningene kom i en periode da hotellnæringen slet i motbakke.

 

– De eksisterende løsningene var gode nok, men vi hadde et stort forbedringspotensial på funksjonalitet og brukervennlighet. Vi fant derfor ut at tiden var inne for en modernisering, sier han. Ikt-selskapet Logica ble trukket inn i arbeidet med sidene.

 

Solide resultater

Hotellkjedens satsing på nye nettsider har gitt svært gode resultater. – Omsetningen og antall bestilte romdøgn på nett har økt med over 50 prosent. Det viser at det lønner seg å satse på kundevennlige løsninger, sier Rist.

(Pressenytt)

Design er lønnsomt!

Disse 12 bedriftene mottar utmerkelsen Design Effekt 2010. Samtlige har bevist at strategisk satsing på design gir positivt utslag på bunnlinjen:

 

Nille – har opplevd vekst på alle områder etter gjennomgripende modernisering og ny identitet. Totalsalget vokste med 67 prosent, antall kunder økte 21 prosent og omsetning per kunde økte med 37 prosent. Designbyrå er New Store Europe.

 

Lerum Konserves – har oppnådd 87 prosent andel av total markedsvekst for syltetøy/marmelade etter relansering av Lerums Utvalde. Designbyrå er Tangram Design.

 

Posten Norge – omdømmet steg 13 plasser, fra 25. plass til 12. plass, etter lansering av ny visuell identitet for Bring og Posten. Designbyrå er GROW.

 

American Bistro Scandinavia – har økt salget med 33 prosent, noe som ga omsetning på 235 000 kroner per stol etter redesign av totalkonseptet for TGI Fridays Karl Johan. Designbyrå er RISS.

 

Fjordland – har hatt en verdivekst på 276 prosent, 20,9 millioner forbrukerkroner, etter relansering av dessertyoghurtmerket Yoplait L’amour. Designbyrå er Strømme Throndsen Design.

 

Litago og Tine – økte salget med 115 prosent etter relansering av Litago Drikke. Designbyrå er Tangram Design.

 

Norsk Caravan Club – økte annonsesalget med 225 prosent med ny visuell identitet. Designbyrå er Mission.

 

OsteCompagniet – snudde nedgang til oppgang ved å relansere blåmuggostene. Designbyrå er Dinamo Design.

 

Posten Norge – reduserte årlige logistikkostnader med 15 millioner kroner, fikk ned sykefraværet og reduserte CO2-utslippene etter utvikling av nytt lastbærersystem. Designbyrå er Inventas Trondheim.

 

Håg – snudde nedgang til oppgang ved å redesigne Håg Credo. Designbyrå er Peter Opsvik.

 

Thon Hotels – har økt omsetning på nett med 54 prosent etter lansering av nye nettsider og ny bookingløsning på nett. Designbyrå er Logica Norge.

 

Unil – har omsatt for 65 millioner kroner på 8 måneder etter lansering av serien Jacobs Utvalgte. Designbyrå er Strømme Throndsen Design.

 

Dette er Design Effekt:

* Tildeles designprosjekter der det er tydelig dokumentert årsak og virkning mellom design og prosjektets suksess.

* Arrangeres av Norsk Designråd, som har som formål å inspirere og bidra til at norsk næringsliv investerer i design i sin forretningsutvikling.

* Deles ut årlig under Næringslivsdagen, som i år arrangeres 20. oktober.

* Årets jury ledes av Katinka von der Lippe (design- og R&D-sjef i Think) og består for øvrig av Harald Barfod (markedsdirektør i Peppes Pizza), Sverre Høven (kommersiell direktør for Flytoget), Jens Herman Ruge (jurist i Patentstyret), Øyvind Lilaas (administrerende direktør for Lilaas), Hane Skullerud Alexandersen (marketingdirektør i Raise AS, i studiepermisjon) og Karen Onsanger (konserndirektør for Kommunikasjon og samfunnsansvar i Hafslund).

* Utmerkelsen er utviklet etter modell av Design Effectiveness Award (DEA).

* For mer informasjon om Design Effekt: http://www.norskdesign.no/design-effekt/category8008.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 55, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, FoU- og innovasjonsdirektør Skule Storheill, tlf. 23 29 25 54, mobil 901 03 361

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971

* Norsk Caravan Club daglig leder Christian Wangberg, mobil 907 29 142

* TGI Friday's, administrerende direktør i Skandinavia Espen Holm, mobil 928 43 583

* Thon Hotels, webanalytiker Kai Rist, mobil 990 91 158

 

Produktbilder og juryvurderinger legges ut her kl 17.00 i dag: http://www.norskdesign.no/mottakere/category8534.html

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 20.10.2010 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS