presseticker

Skip to main content

DOGA-merket 2017:

Hyller to norske turinnovasjoner

  Publisert: 15.11.2017 14:04 - av  Henning Poulsen
Northern Playground har laget undertøy som du kan skifte uten å kle av deg. Turmaten til Drytech har fått ny design som løfter produktene og gjør dem synlige i butikkhyllen. Nå får de utmerkelsen DOGA-merket 2017.

De prestisjefylte utmerkelsene deles ut onsdag ettermiddag på Design og arkitektur Norge (DOGA) i Oslo.

 

Glidelås på undertøyet

Hvorfor finnes det ikke undertøy som lar deg regulere temperatur og fuktighet, og som du enkelt kan bytte mens du er i farta? Ideen til Zipwear startet med en god produktidé, en symaskin og et sykurs på YouTube. Nå har Northern Playground laget en hel kolleksjon for både kvinner og menn, som er blitt tatt godt imot i markedet.

Juryen mener Zipwear løser et problem du ikke visste at du hadde:

 

«Glidelåsen er en kul detalj, og den gode funksjonaliteten i plaggene gjør at de oppleves som innovative og som «noe nytt». At de har tenkt konseptuelt fra begynnelsen og utviklet en hel serie med merkenavn de eier, er smart. Vi har ingen grunn til å tvile på de positive tilbakemeldingene fra testere og brukere. Zipwear har etter vår mening alle forutsetninger for å lykkes i et tøft marked,» står det i jurykjennelsen.

 

Tørrmat trengte vitamininnsprøyting

I 1989 oppfant gründer Rolf Hansen en ny måte å frysetørke mat på, og et norsk tørrmateventyr var i gang. For en stund siden skjønte imidlertid Drytech at produktene behøvde en vitamininnsprøyting i form av ny innpakning og identitet.

 

Med hjelp fra Tank Design har turmatserien Real Turmat fått en pakningsdesign som løfter fram produktene i butikken og når ut til flere brukergrupper – også internasjonalt. Selskapets identitet og kommunikasjonsplattform ble også redesignet.

 

Løfter fram de beste

DOGA-merket, som inntil i fjor het Merket for god design, deles ut årlig til norske arkitektur- og designprosjekter. Utmerkelsen løfter fram virksomheter og utøvere som har samarbeidet om innovative prosjekter der design og arkitektur skaper samfunns-, miljømessige eller økonomiske verdier.

 

– I år mottok vi nesten 300 søknader til DOGA-merket, og så mange som 49 tilfredsstilte de høye kravene som juryen stiller. Årets mottakere er forbilder og gode bevis på hvor høyt nivå design- og arkitekturfagene holder i Norge, sier Thea Mehl, prosjektleder for DOGAs priser.

 

Design og arkitektur Norge (DOGA) er stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet og en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. DOGA er en pådriver for bærekraftig verdiskaping gjennom design og arkitektur og fasiliterer samarbeid mellom utøvere og virksomheter, eksperimenterer med nye løsninger og formidler innsikt og læring.

(Pressenytt)

 

Fagprogram og prisutdeling strømmes direkte på Doga.no fra klokken 12.30 på onsdag.

 

Mer informasjon om arrangementet og utmerkelsene her: https://doga.no/kalender/doga-merket-2017/

 

 

Kontaktpersoner:

* Drytech, Monica Mathiassen, mobil 915 80 188

* Northern Playground, Jo Tobiassen, mobil 918 86 877

* Design og arkitektur Norge, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Design og arkitektur Norge, senior kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

 

 

Bildetekster:

Drytech har fått DOGA-merket 2017 for Real Turmat. Foto: Drytech/Tank Design

 

Northern Playground mottar DOGA-merket 2017 for Zipwear. Foto: Vegard Breie

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak realturmat_01.jpg 43,25 kB (2000x1126)
Bilde - vedlegg til sak realturmat.jpg 2,44 kB (2000x1333)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.11.2017 14:04
Teknisk løsning ZEVS AS